دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
شاهین شهر

حوزه/ کرسی نظریه پردازی «معناشناسی واژه رجس با رویکرد به آیه تطهیر»، در مدرسه علمیه تخصصی نرجس خاتون(س) شاهین شهر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، کرسی نظریه پردازی «معناشناسی واژه رجس با رویکرد به آیه تطهیر» با حضور دکتر ولی الله جعفری به عنوان استاد ناقد، خانم فاطمه بلوچی مدیر علمی و خانم سیده طاهره حسینی به عنوان استاد ارائه دهنده، در مدرسه علمیه تخصصی نرجس خاتون(س) شاهین شهر برگزار شد.

خانم بلوچی به عنوان مدیر علمی جلسه خاطر نشان کرد: تشکیل جلسات علمی با عناوین کرسی های نظریه پردازی در حوزه های علمیه بسیار ضروری و لازم است. چون علاوه بر این که طلاب در جریان نظریات جدید قرار می گیرند سبب می‌شود تا با فضای تضارب آرا و نقد علمی آشنا شوند و این امر سبب تشویق آنها جهت حضور در فضاهای این قبیل می شود.

خانم حسینی به عنوان استاد ارائه دهنده به بیان باور شیعه در خصوص معنای شیعه در آیه تطهیر پرداخت و افزود: با توجه به عموم و شمول واژه رجس در آیه تطهیر، اذهاب ‏رجس در این آیه، بر از میان رفتن تمام مصادیق رجس دلالت دارد و این به‌معنای رفع تمام جهل و ‏اضطراب ناشی از آن و حصول حد نهایی علم و کمال عقل است که در نهایت منجر به عصمت در اندیشه و ‏رفتار خواهد شد.

وی افزود: اهل سنت نیز، فارغ از دیدگاه‌های کلامی و تنها با رویکرد تفسیری و معناشناختی، در آیات ‏و استعمالات دیگر قرآنی غیر از آیه تطهیر، با شیعه هم‌عقیده می‌باشند و رجس را به‌معنای اضطراب و تزلزل ‏ناشی از جهل و عدم علم معرفی می‌کنند که در نتیجه، در آیه تطهیر نیز باید به عقیده شیعه اعتراف کنند؛ اما ‏در ذیل آیه تطهیر از پذیرش این معنا خودداری نموده و معانی دیگری را برای واژه رجس بیان نموده‌اند که ‏منتهی به عصمت اهل بیت(علیهم السلام) نمی‌شود. ‏

دکتر جعفری به عنوان استاد ناقد با بیان اینکه معناشناسی یک علم جدید است، گفت: لازم به توجه است که در علوم ادبی یکی از شاخه های بیان شده زبان شناسی است، زبان شناسی فقط برای ادبیات عرب نیست بلکه کسانی که رشته های مختلف را کار می کنند یکی از عناوینی که باید کار شود زبان شناسی است و یکی از شاخه های زبان شناسی، معناشناسی است؛ معناشناسی یک علم است که تعابیر و سازوکارهای خودش را دارد؛ لازم است محققینی که در صدد بررسی معناشناسی هستند بر طبق چارچوب های مختص به آن کار کنند.

استاد حوزه و دانشگاه در راستای تکمیل آثار علمی ارائه شده فرمود از جمله نقدهای وارده بر مقاله عدم جامعیت آن است. یکی از مهم ترین مباحث معناشناسی پس از همنشینی، جانشینی است. در معناشناسی لازم است واژه ها از لحاظ جانشینی و همنشینی مقایسه شود و سپس گفته شود که این واژه در فرهنگ قرآن به لحاظ هم نشینی و جانشینی بیان شده است.

مدیر علمی کرسی جلسه در انتهای جلسه کرسی علمی ترویجی گفت: معناشناسی از جمله علوم نوپایی است که لازم است با حضور محققین در این عرصه، زمینه سبب رشد و بالندگی این علم و محققین فراهم شود. با توجه به وجود زمینه های پژوهش در عرصه معنا شناسی به محققین و پژوهشگران علاقه مند توصیه می شود در مرحله اول با فرآیند تحقیقات با این رویکرد آشنا شوند و در مرحله بعد اقدام به موضوعات در این راستا نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha