دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ محرم ۱۴۴۶ | Jul 22, 2024
نشست

حوزه/ نشست «امام خمینی(ره)؛ فلسطین، آخرالزمان» که به همت پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود ملکی‌راد، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشست «امام خمینی(ره)؛ فلسطین، آخرالزمان» که به همت پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات برگزار شد، عنوان کرد: عدالت خواهی، امیدآفرینی، ظلم ستیزی، حق طلبی از راهبردها و آموزه های مهدویت است.

وی با بیان اینکه عدالت خواهی یکی از شعارهای مهم آموزه مهدویت است، گفت: هدف نهایی ظهور عدالت نیست بلکه هدف نهایی ظهور کمال انسان به جامعه انسانی است و برای اینکه انسان ها به آن کمال لایق برسند لازم است که از معبر عدالت جامعه بشری عبور کند و انقلاب اسلامی نیز از این آموزه الهام گرفته است و شعار خود را احیای عدالت اسلامی قرار داده است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در رابطه با امید آفرینی اظهار کرد: منظور انتظار پویا است که در مقابل خمودگی قرار دارد.

وی در رابطه با ظلم ستیزی گفت: ماهیت انقلاب اسلامی ظلم ستیزی است و انقلاب اسلامی با جهان ظلم مبارزه می‌کند. شهید مطهری در این رابطه می‌گوید ظهور مهدی موعود حلقه‌ای از حلقات مبارزه اهل حق و اهل باطل است که به پیروزی نهایی اهل حق منتهی می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملکی راد ادامه داد: امام خمینی (ره) در صحیفه نور در رابطه با نقش انقلاب اسلامی در ارتباط با زمینه سازی ظهور می‌فرماید: مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست، انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچم داری حضرت حجت است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهاد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار داد.

وی افزود: امام خمینی (ره) در جایی دیگر فرمود: دولت‌ها در نظام اسلامی بایستی مشکلات اقتصادی جامعه رو برطرف کنند و در اداره هرچه بهتر مردم تلاش کنند؛ ولی این به آن معنا نیست که آن را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است منصرف کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند: بحمدالله ملت ما توجهشان به مقوله مهدویت و وجود مقدس حضرت مهدی (عج) از همیشه بیشتر است روز به روز انسان احساس می‌کند در دل جوانان در میان آحاد مردم شوق، عشق، ارادت و تذکر نسبت به وجود مقدس حضرت حجت (عج) بیشتر می‌شود که این هم از برکات خود آن بزرگوار است.

توجه به خاورمیانه در سه دین ابراهیمی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین الهی‌نژاد، معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هم عنوان کرد: در ظهور امام زمان (ع) دو نگرش تحصیلی و حصولی نسبت به ظهور وجود دارد.

وی در رابطه با ویژگی‌های تحصیلی بودن ظهور گفت: در نگرش تحصیلی، ظهور امر اختیاری است یعنی اختیار داریم آمادگی های ظهور را فراهم کنیم، دراین نگرش زمینه سازی ظهور تکلیف می‌شود یعنی تکلیف داریم به دنبال تحقق ظهور برویم، زمان ظهور ثابت نیست و شناور است یعنی خداوند ظهور را در یک زمان ثابت قرار نداده است و تلاش مردم در تغییر زمان ظهور موثر است.

گزارشی از نشست «امام خمینی(ره)؛ فلسطین، آخرالزمان» / ایران به دنیا گفت ما از شما نمی ترسیم

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: در نگرش حصولی زمان ظهور ثابت است و هر چقدر ما تلاش کنیم نه ظهور نزدیک می‌شود و نه ما به ظهور می رسیم. همچنین در این نگرش ظهور جبری است و انجام وظیفه و عمل صالح ما تاثیری در ظهور ندارد.

وی با بیان اینکه نگاه امامین انقلاب به ظهور نگاه تحصیلی به ظهور دارند، اضافه کرد: با توجه به روایات امام صادق (ع) زمان ظهور روزی ثابت می‌شود و تا زمانی که آمادگی فردی و اجتماعی در جامعه ایجاد نشد ظهور معوق است و اگر مردم آماده نشوند ظهور منتهی به منتهای خودش می‌شود و تا زمان انتهای خودش شناور است هر زمان جامعه آماده شد ظهور اتفاق می افتد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین الهی‌نژاد با تاکید بر اینکه ظهور وعده الهی است و تخلفی در آن وجود ندارد، افزود: بنا به گفته سید مرتضی شیخ طوسی، تحقق ظهور دارای سه ضلع اراده الهی، اراده امام و آمادگی بشر است که دو ضلع آن سعمی اراده الهی و اراده امام وجود دارد و ظهور وابسته به ضلع سوم یعنی اراده جمعی بشر (آمادگی) است.

وی در رابطه با دلایل قرآنی نگرش تحصیلی بیان کرد: خداوند در آیه ۵۵سوره نور می‌فرماید:« وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ؛ خداوندبه کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند وعده داده است که به‌یقین، خلافت روی زمین را به آنان خواهد داد.»

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در رابطه با دلایل روایی نگرش تحصیلی بودن ظهور گفت: امام باقر (ع) می‌فرماید:« إذا اجْتمَعَ للإمامِ عِدَّةُ أهلِ بَدْرٍ «ثَلاثُمائةٍ وثَلاثَةَ عَشَرَ» وَجَبَ عَلَیْهِ القِیامُ والتَّغْیِیرُ؛ اگر برای یاری امام به شمار اهل بدر، سیصد و سیزده تن گردآیند، بر او واجب است که قیام کند و اوضاع را تغییر دهد.»

وی در رابطه با نگرش تحصیلی در نگاه رهبر معظم انقلاب گفت: رهبر معظم انقلاب در سخنانی در رابطه با ظهور فرمودند:«مردم عزیز به خصوص شما جوانان هرچه که در صلاح خود، در معرفت اخلاق و رفتار و کسب صلاحیت ها در وجود خودتان بیشتر تلاش کنید این آینده را نزدیک تر خواهید کرد این ها دست خود ماست اگر ما خودمان رو به صلاح نزدیک کنیم آن روز نزدیک خواهد شد.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین الهی‌نژاد با تاکید بر اینکه در نگرش تحصیلی آمادگی در ظهور تاثیر دارد، یادآور شد: آمادگی به دو بخش فردی و اجتماعی تقسیم می‌شود و آمادگی اجتماعی اوج آمادگی است و اوج آمادگی اجتماعی نیز تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت است.

وی در رابطه با اهمیت بیت المقدس و فلسطین گفت: چند اعتقاد و باور مشترک بین سه دین بزرگ ابراهیمی یعنی یهود، اسلام و مسیحی وجود دارد که از جمله آن‌ها اعتقاد به این است که آینده بشریت عاقبت به خیری است و قبل از پایان جهان، ظهوری خواهد بود و آینده روشن است. همچنین هر سه دین اعتقاد به آخر الزمان دارند که در رابطه بامعنی آخر الزمان دیدگاه های متعددی وجود دارد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یادآور شد: هر سه معتقد هستند که ظهور در آخر زمان به وقوع می پیوندد و منطقه خاور میانه محل اتفاق ظهور است و آخرین جنگ خیر و شر در این منطقه رخ می‌دهد.

گزارشی از نشست «امام خمینی(ره)؛ فلسطین، آخرالزمان» / ایران به دنیا گفت ما از شما نمی ترسیم

ایران به دنیا گفت ما از شما نمی ترسیم

شیخ حسن البغدادی، عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان، ضمن تسلیت شهادت آیت الله رئیسی عنوان کرد: از خداوند درخواست می کنیم که این خسارت را به نحو احسنت جبران کند.

وی در رابطه با اندیشه مهدویت و منجی گفت: امام زمان (عج) امام و ولی نعمت ما است. ایشان با ماست و بین ما حضور دارد و امور ما را سرو سامان می دهد. ما به ایشان از بدو تولدشان تا ظهورشان اعتقاد داریم و در حالی که برادران اهل سنت اعتقاد دارند که ایشان چند سال قبل از ظهور به دنیا خواهد آمد.

عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان بیان کرد: روایات متواتر، عقیده به حضرت مهدی (عج) را تایید می کند که پسری از فرزندان فاطمه(س)، همنام پیامبر به دنیا می آید وپس از آنکه زمین را ظلم و ستم فراگرفت می‌آید و زمین را پر از عدل و داد می کند.

وی با بیان اینکه اعتقاد به منجی بخشی از طبیعت انسان است، افزود: این اعتقاد که دنیا به سمت ناجی و منجی متمایل می شود از شر افرادی که آن را آزار می دهند رهایی می دهد در همه وجود دارد.

شیخ حسن البغدادی ادامه داد: در این دنیا اشراری وجود دارند که بشریت را به مخمصه و بن بست می کشانند که در این صورت جهان به یک منجی نیاز پیدا می کند که آن را از این بی عدالتی، ظلم، اشغالگری ها، فقر و درد نجات می دهد.

وی تاکید کرد: این عقیده فقط نزد شیعه و سنی نیست و در بین همه ادیان آسمانی و حتی بت پرستان وجود دارد به نظر می رسد طبیعت انسان است آن معتقدند که یک منجی و یک نجات دهنده وجود داشته باشد و هر کسی برای او نامی دارد در برخی از ادیان حضرت مسیح(ع) را منجی می دانند برخی دیگر اسامی دیگری را بیان می کنند، اما یک ایده مشترک به نام منجی و یک نجات دهنده که بشریت را از این بی عدالتی و ظلم انسانی نجات می دهد، وجود دارد.

عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان در رابطه با فلسطین و غزه گفت: آن‎ها می خواستند فلسطین در طول جنگ جهانی اول از ۱۹۱۴ یک پایگاه نظامی در دریای مدیترانه باشد اما این پایگاه را نمی توان حیات بخشید مگر اینکه تحت عنوان یک دولت و یک رژیم باشد.

وی افزود: بنابراین تصمیم گرفتند که دولت اسرائیل و دولت عبری باشد و رژیم یهودی در آن مکان مقدس و پاک قرار گیرد تا دروازه‌ای به سوی ثروت منطقه و به عنوان گذرگاهی برای مقابله با اسلام باشد. ما از همان روز اول وظیفه داشتیم با آن مقابله کنیم و علمای ما این کار را کردند و مجاهدین با آن مقابله کردند اما توانمندی ها ضعیف بود و محور مقاومت، ایران و حزب اللهی وجود نداشت و آن‌ها توانستند به کشتار، شکنجه و اشغال ادامه دهند.

شیخ حسن البغدادی اظهار کرد: خدای متعال بر ما منت نهاد و این انقلاب پربرکت اسلامی به امامت امام خمینی (ره) ایجاد شد و توسط آیت الله خامنه ای ادامه پیدا کرد و در طول این سال ها با شایستگی، شجاعت، درایت و صبر این راه را رهبری کرده و ادامه دادند.

وی گفت: هر وقت از فلسطین یا از اندیشه امام مهدی (عج) یا هر اقدام جهادی؛ اداری؛ انقلابی؛ اجتماعی یا سیاسی صحبت می کنیم این صرفا در چارچوب زمینه سازی است این بدان معنا که امروز ما وظیفه داریم راه را برای ظهور امام زمان (عج) هموار کنیم و جز هموار کنندگان این مسیر باشیم.

عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان تاکید کرد: برای این کار باید با کفار و مشرکین مقابله کنیم، دستشان را از کشورمان کوتاه کنیم و همان طور که از طریق فلسطین به کشورها و مناطق ما آمدند بازگشتند و پاسخ به آن باید از فلسطین آغاز شود.

وی با بیان اینکه امروز ما با موجودیت اسرائیل مقابله و مبارزه می کنیم، اضافه کرد: بعد از عملیات فان الاقصی این رژیم آشفته شده است و ماهیت واقعی آن در سطوح سیاسی، اجتماعی، امنیتی و اقتصادی آشکار شد. این یک رژیم بی اصل و شکننده است و یک رژیم با ریشه و اصیل و دارای نهاد دولتی عمیق نیست. این رژیمی است که در یک پایگاه نظامی برای آمریکایی ها و غرب نصب شده است بنابراین در مواجهه با هرگونه ارتعاش واقعی و ضربه دردناک این رژیم به سرعت از هم می پاشد.

شیخ حسن البغدادی یادآور شد: می بینیم که عملیات طوفان الاقصی که در ۷ اکتبر توسط مقاومت حماس انجام شد به سرعت واقعیت رژیم را آشکار شد و سپس جبهه مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی که حامی این محور است آمدند تا حمایت کنند و به آن‌ها بگویند که شما به تنهایی نمی توانید فلسطین و غزه را منزوی کنند.

وی بیان کرد: آن‌ها آمدند تا فلسطین را دور بزنند و آن را در انحصار خود درآورند. آن‌ها به ناوگان خود آمدند تا نه برای اینکه جنگ را شروع کنند بلکه برای جلوگیری از حمایت ما آمدند اما ما سخت، شجاع و قوی بودیم.

عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان گفت: زمانی که صهیونیست ها به کنسولگری ایران در دمشق حمله کردند و شهید زاهدی و برادرانش را شهید کردند با پاسخ قاطع ایران مواجه شدند. این اولین پاسخ یک کشور در این سطح بعد از سال ۱۹۷۳ بود. ایران به دنیا گفت ما از شما نمی ترسیم ما این جا هستیم و با تمام توانمان آماده دفاع هستیم.

وی اضافه کرد: امروز مسئله فلسطین را به عرصه های تقابل پیوند زده ایم. این چیزی است که ما با وحدت میدان ها بیان کردیم و وحدت میدان ها را در طوفان الاقصی نشان دادیم و وحدت نظری را به کاربرد عملی تبدیل کردیم و وحدت میدان ها به صورت حقیقی به وجود آمد.

شیخ حسن البغدادی یادآور شد: امروز آمریکایی ها، غربی ها اسرائیلی ها، برخی اعراب توطئه گر نمی توانند آرمان فلسطین را تضعیف و آن را منزوی کنند. آن‌ها قبل از اینکه جبهه مقاومت و جامعه فلسطین را از بین ببرند یا به آرمان فلسطین پایان دهند باید کل محور مقاومت و موازنه های بین المللی را از بین ببرند.

عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان عنوان کرد: ما نقش جهادی بسیار بزرگی داریم که در آن شهدا، مجروحان و امکانات خود را تقدیم می کنیم آوارگی، درد و... وجود دارد اما این فرآیند زمینه سازی ملت، جوامع و مردم ماست.

وی گفت: ما در تقابل هستیم، در عرصه هستیم، حضور داریم تا اندیشه واقعی مهدوی را اثبات کنیم که دیگر فقط یک اندیشه تئوریک نیست که در گذشته برخی به آن اعتقاد داشتند بلکه به یک ایده عملی تبدیل شده است. ما روزانه در میدان های مبارزه، در میدان جهاد وعمل، در عرصه های بسیج و در حوزه صنایع تجربه می کنیم.

شیخ حسن البغدادی اظهار کرد: در ایران، حزب الله، یمن، عراق و در کل منطقه این رویکرد امام قوی و حاضر است. همه آن لمس، زندگی و آرزو می کنند ما نیز وظیفه خود را انجام می دهیم و بقیه برعهده پروردگار جهانیان است. ما آماده می کنیم و کار می کنیم آنگاه خدای متعال به امام زمان (عج) اذن خروج می دهد و ایشان ظهور می کنند و زمین را پس از آنکه مملو از بی عدالتی و ظلم شد پر از عدل و داد می کنند.

عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان افزود: چه چیزی بیشتر از این ظلمی که در فلسطین علیه جامعه غزه در حال وقوع است و قتل عام هایی که انسان ها از آن به ستوه می آیند، کشتارهای وحشیانه بی مانند، این دردی که جامعه فلسطین مرزهای گرسنگی را در نوار غزه لمس کرده است و این جهان متمدنی که مدعی تمدن، آزادی و دموکراسی است در واقع تروریست درجه یک است و در خط مقدم این ها آمریکا قرار دارد.

وی گفت: حزب الله قوی خواهد ماند و شب و روز خواهد جنگید و یمن، سوریه، عراق، جبهه های مقاومت و گروه های مقاومت در فلسطین اهل صبر و شکیبایی هستند همه این جبهه ها با قدرت تمام فعال خواهند ماند تا اینکه دشمن مجبور به تسلیم شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha