چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
تسخیری

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین تسخیری گفت: در آیین حج اختلافات از بین رفته و همگان در برابر خداوند حاضر شده و این اختلافات را کنار می‌گذارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی تسخیری، در یازدهمین وبینار تخصصی «حج ابراهیمی؛ از توحید تا برائت»، با تسلیت شهادت رئیس جمهور شهید، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی و همراهان شهیدش بیان کرد: یکی از بزرگترین آیین‌های دینی ما فریضه حج است. خداوند متعال به حضرت ابراهیم (ع) توصیه کرده است مردم را دعوت کند تا در این مکان مقدس تجمع کنند و از فریضه‌های مادی و معنوی آن بهره ببرند. فریضه حج به دنبال منافع مسلمانان از لحاظ مادی و معنوی است. پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند اگر می‌خواهید از فقر نجات پیدا کنید و وضع مالی‌تان خوب شود ازدواج کنید و در جای دیگری نیز می‌فرمایند: الحَجّ یَنْفی الفَقرَ؛ حجّ، فقر و تهیدستی را از بین می‌برد.

وی ادامه داد: در حدیث دیگری داریم که امام صادق (ع) به هشام بن حکم فرمود: «إنَّ اللّه َ تعالی خَلقَ الخَلْقَ و أمَرهُم وَ نَهاهُم ما یکونُ مِن أمرِ الطّاعَةِ فی الدِّینِ، و مَصْلَحتِهِم مِن أمرِ دُنیاهُم ، فجَعلَ فیهِ الاجْتِماعَ مِن المَشرِقِ و المَغرِبِ لِیَتعارَفوا، و لِیَتَربَّحَ کلُّ قَومٍ مِن التِّجاراتِ مِن بَلدٍ إلی بَلدٍ، و لِیَنْتفِعَ بذلکَ المُکاری و الجَمّالُ، و لتُعْرَفَ آثارُ رسولِ اللّه ِ صلی الله علیه و آله أخْبارُهُ و یُذْکَرَ و لا یُنْسی .و لَو کانَ کُلُّ قومٍ إنَّما یَتَّکِلونَ علی بِلادِهِم و ما فیها هَلَکوا، و خَرِبَتِ البِلادُ، و سَقَط الجَلَبُ و الأرْباحُ، و عُمِّیتِ الأخْبارُ، و لَم یَقِفوا علی ذلکَ ، فذلکَ عِلّةُ الحَجِّ». امام صادق (ع) در پاسخ به سؤال هشام بن حَکَمْ که از حکمت حجّ و طواف کعبه پرسیده بود، فرمود: خداوند متعال مردمان را بیافرید… و آنها را به پیروی از دین و آنچه مصلحت دنیاشان در آن است، فرمان داد و نهی نمود، و حجّ را مایه فراهم آمدن مردم از شرق و غرب عالم و آشنا شدن آنها باهم (آگاه شدنشان از حال و روز یکدیگر) قرار داد تا بازرگانانی که از شهری به شهری کالا می‌برند، سود ببرند و کرایه‌دهندگان و شترداران به فایده‌ای رسند و آثار پیامبر خدا صلی الله علیه و آله شناخته شود و خبرهای آن حضرت نقل و بازگو شود و از یادها نرود. اگر هر قومی و مردمی، فقط به شهر و سرزمین خود بسنده می‌کردند، نابود می‌شدند و شهرها ویران می‌گشت و درآمدها و سودها کاهش می‌یافت و خبرها پوشیده می‌ماند و کسی از آنها آگاه نمی‌شد. این است حکمت حجّ.

معاون ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: همانطور که می‌بینیم، امروزه متاسفانه تشتت را در جهان اسلام می‌بینیم و آن را به خوبی لمس می‌کنیم، که علت آن با توجه به مضمون روایت امام صادق (ع) بی‌خبری مسلمانان از یکدیگر است که حتی برخی تلاش می‌کنند بر این بی‌خبری دامن بزنند.

وی گفت: حج عامل اتحاد و انسجام امت اسلامی است. حج به عنوان یک عبادت است و جنبه اجتماعی آن اولی‌تر از جنبه‌های فردی آن است. تک‌تک عبادات، ما را به سمت وحدت، انسجام و اخوت سوق می‌دهد. از نمازهای یومیه گرفته تا دیگر مسائل را اگر ببینید متوجه خواهید شد که به‌طور نمونه ثواب نماز جماعت چقدر با ثواب نماز فردی متفاوت است. حتی در بعضی از احادیث داریم که حضور در صف اول نماز جماعت مانند جهاد فی‌ سبیل الله است. همچنین در دیگر نمازها مانند نماز جمعه و نماز عید فطر و عید قربان مردم با اشتیاق به سمت نمازگزاردن حرکت می‌کنند و ذکر خداوند را به‌جا می‌آورند و این نمونه اتحاد مسلمانان است. کلیه عبادت‌ها همانند روزه، خمس و زکات و … از این قاعده مستثنی نیستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: حج یک اردوگاهی است که مسلمانان در آن یاد می‌گیرند چگونه در صحنه‌های مهم زندگی‌شان پیروز شوند. اولین حرکتی که در حج صورت می‌گیرد ارتباط با خدا و قصد قربت است. زیرا این اعمال اگر بدون قصد قربت باشد، هرگز اثرگذار نخواهد بود. اگر حج ما برای خدا نباشد، تأثیری در زندگی شخصی و اجتماعی ما نخواهد داشت. در حدیثی از امام باقر (ع) داریم: «بل ما أکثر الضجیج و أقل الحجیج» چه بسیارند کسانی که در ظاهر حج‌گزارند، اما چون قصد قربت در حرکتشان وجود ندارد، نمی‌تواند حج‌شان تأثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: مسلمانان در مراسم حج تلاش می‌کنند در این فریضه مقدس خود را پرورش دهند و بهترین بهره‌ها را ببرند. مسلمانان در مراسم حج تلاش می‌کنند تا بتوانند از این فرصت یک منظومه سیاسی به دست آورند و دولت‌ها و حکومت‌های اسلامی سعی می‌کنند تا با همدلی و وحدت در برابر مستکبران بایستند. همچنین اردوگاه حج به مسلمانان کمک می‌کند تا یک منظومه اقتصادی داشته باشند و از آن بهره مادی نیز ببرند. در این اردوگاه، مسلمانان می‌توانند یک قدرت نظامی واحدی را برپا کنند و در آن متعهد شوند تا در مقابل دولت‌های زورگو و مستکبر مانند رژیم کودک‌کش صهیونیستی بایستند.

حجت الاسلام و المسلمین تسخیری در پایان افزود: در آیین حج اختلافات از بین رفته و همگان در برابر خداوند حاضر شده و این اختلافات را کنار می‌گذارند. همانطور که امام خمینی (ره) فرمودند آیین حج وسیله‌ای برای تحکیم و برادری و برابری بین مسلمانان است و حج تجلی‌گاه همه صحنه‌های عشق‌آفرین در زندگی یک انسان و یک جامعه متکامل است. در بسیاری از احادیث بر حکام و حاکمان توصیه و تاکید می‌شود به مردمی که مشکل مالی دارند کمک کنند تا به حج بروند و در مراسم حج شرکت کنند. همچنین مقام معظم رهبری (حفظه الله) در یکی از فرمایشات خود بیان کرده‌اند که: «فلسفه دعوت الهی از همه مردم برای حضور در مکانی مشخص و در ایامی مشخص، آشنایی مسلمانان با یکدیگر و همفکری و تصمیم‌گیری مشترک است تا نتایج مبارک و عینی حج نصیب عالم اسلام و همه بشریت شود که اکنون دنیای اسلام در زمینه تصمیم‌گیری مشترک، خلأ بزرگی دارد». این خلأ بزرگ را متأسفانه در غزه و فلسطین می‌بینیم. مردم دنیا شاهد هستند که چگونه کودکان و زنان غزه ناجوانمردانه به شهادت می‌رسند و عده‌ای دست‌بسته به تماشا نشسته‌اند. امیدواریم به جایی برسیم که حج را به‌عنوان تجلی‌گاه الهی و محلی برای شکوفایی اسلام و مسلمین ببینیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha