پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
کتاب عزاداری محرم و کرونا

کتاب «عزاداری محرم و کرونا» در دومین دوره دوسالانه کتاب عاشورا در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به عنوان اثر شایسته تقدیر در رشته مطالعات آیین‌های عاشورایی معرفی شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «عزاداری محرم و کرونا؛ تجربه هیات‌های مذهبی ۷ شهر ایران در محرم ۹۹» اثر مهدی مولایی آرانی، در دومین دوره دوسالانه کتاب عاشورا ویژه معرفی و تقدیر از آثار برتر عاشورایی منتشر شده در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به عنوان اثر شایسته تقدیر در رشته مطالعات آیین‌های عاشورایی معرفی شد.

در این اثر که چاپ اول آن در تابستان ۱۴۰۰، در قطع رقعی، ۳۳۶ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام منتشر شده، تجربیات و فعالیت‌های یکی از اصیل‌ترین نهادهای بومی، مردمی و مذهبی در جامعه ایران در مواجهه با شرایط و محدودیت‌های کرونایی از طریق مشاهده مشارکتی و گفتگو با فعالان میدانی روایت شده است.

نتایج این پژوهش حاکی از انعطاف‌پذیری و تنوع و تکثر فراوان رفتارهای هیئات مذهبی و نشان‌دهنده این واقعیت است که هیأت به عنوان یک نهادی برآمده از عمق باورهای دینی مردم، می‌تواند در سریعترین زمان ممکن و با حفظ اصول و اصالت‌های خود، آیین‌ها و مناسکی متناسب با اقتضائات جدید و حتی متناسب با شرایط جغرافیایی و ذائقه مردم ایجاد کند.

هیأت به دلیل گستردگی بی‌نظیر در سرتاسر کشور ایران و برخورداری از انواع ظرفیت‌ها مانند نیروی انسانی، مکان مناسب و اقناع مخاطب و مردم‌پایه‌بودن آن؛ ظرفیتی ویژه برای مواجهه هوشمندانه و موثر در مقابله با ویروس کروناست. از این‌رو لازم است در سیاست‌ها و تصمیمات کلان حاکمیتی ضمن پرهیز از برخورد یکسان با همه آنها؛ نگاهی فرصت‌ محور به این ظرفیت داشته باشیم.

دکتر مهدی مولائی آرانی برای ایده‌پردازی و مدیریت تدوین این کتاب، تجربه بیش از ۲۰ هیات از گونه‌های مختلف در هفت شهر ایران در محرم ۹۹ را با همراهی جمعی از پژوهشگران و با مقدمه‌ای از حجت‌الاسلام استاد پارسانیا انجام داده است.

در بخشی از لوح تقدیر دومین دوره دوسالانه‌ی «کتاب عاشورا» آمده است:

عاشورا قصه‌ی زیستن و دیگرگونه زیستن و حیات طیبه را تجربه‌کردن است. در عاشورا، همه‌ی عناصر لازم برای سیر به کمال، عزت و رستگاری پیداست. معنویت، زیبایی، فضیلت‌های انسانی،‌ حضور همه‌ی انسان، حضور بی‌فاصله‌ی خدا، حضور همه‌ی ارزش‌ها و در یک کلام حضور بی‌پرده‌ی خدا، انسان، راستی و درستی و حقیقت زلال قرآن تنها و تنها در همین حادثه یافتنی و ادراک‌شدنی است.

عاشورا، نه روزی است از جنس روزهای معمولی و نه حادثه‌ای خزیده در گوشه‌ای از حافظه‌ی تاریخ؛ عاشورا زنده و زاینده است. عاشورا چون آفتابی تابان و نامیرا و روشنی‌بخش است. و کسانی که قلم و هنر و دانش و اندیشه‌ی خود را در راه شناخت و پاسداشت و معرفی این گنجینه‌ی عظیم الهی و تجلیاتش صرف می‌کنند، چونان آینه‌دارانی هستند در برابر آفتاب. آینه‌دارانی که بشر، بهره‌مندی‌اش از گرمای روحبخش حقیقت عاشورا را مرهون تلاش آن‌هاست.

محمدرضا سنگری دبیر علمی دومین دوره دوسالانه‌ی «کتاب عاشورا» در این لوح تقدیر خطاب به مدیر پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام، انتخاب کتاب «عزاداری محرم و کرونا» را به عنوان اثر شایسته تقدیر در رشته مطالعات آیین‌های عاشورایی تبریک گفته و این تلاش مجدانه‌ در راستای نشر آثار محققانه و فاخر درباب عاشورا را ارج نهاده است.

برای تهیه اثر به پیوند زیر مراجعه شود:

http://pbshop.ir/__p-۴۶۰.aspx

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha