چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
طریقت

حوزه / یک فیلمساز گفت: متاسفانه در سینمای امروز توجه به اخلاق کمرنگ شده و تنها نکته‌ای که اهمیت دارد موفقیت گیشه است.

نادر طریقت کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه بیان کرد: در بیش از ۳۰ سالی که مشغول کار در سینما هستم، اخلاقیات را به عنوان فاکتوری مهم در آثارم جای داده ام حتی در فیلم‌های طنزم نیز به این امر وفادار بودم چون دوست دارم خانواده‌ها از تماشای فیلمم نکته‌ای بیاموزند.

وی افزود: متاسفانه در سینمای امروز توجه به اخلاق کمرنگ شده و تنها نکته‌ای که اهمیت دارد موفقیت گیشه است، در صورتی‌که رسالت سینماگر جدا از کار حرفه‌ای، ترویج اخلاقیات در جامعه است این ویژگی نیز نباید در تولیدات به صورت شعاری و گل‌درشت مورد توجه قرار گیرد.

این فیلمساز با بیان اینکه ترویج بی‌اخلاقی در سینما تاثیراتش را در جامعه خواهد گذاشت، گفت: نباید فکر کنیم سینما صرفاً وسیله‌ای برای سرگرمی است بلکه به واقع این ابزار گاهی مواقع می‌تواند مروج رفتارهای خاص در جامعه باشد اما نمی‌دانم چرا عده‌ای هنوز نمی‌خواهند این موضوع را قبول کنند؟

طریقت ادامه داد: یکی از تاکیدات در تولیدات نمایشی، توجه درست به خانواده است این مسئله را حتی در فیلم‌های خارجی هم شاهد هستیم. اگر دقت کنید در تولیدات غربی سعی می‌شود به انحای مختلف خانواده حفظ شود البته آنها با توجه به فرهنگ خود این کار را انجام می‌دهند و ما نباید به صرف اینکه در غرب فیلم خانوادگی تولید شده از آنها کپی‌برداری کنیم چون همانگونه که گفتم اصول فرهنگی و اخلاقی ما با آنها مغایرت دارد.

وی در پاسخ به این سوال که نهادهای نظارتی چگونه می‌توانند پیرامون تولیدات نمایشی انجام وظیفه کنند، گفت: نظارت حتماً به معنای سانسور نیست بلکه نظارت در وهله اول باید محتوایی باشد و سپس به ظاهر تعمیم پیدا کند. این اتفاق رخ نمی‌دهد. برای مثال سریال‌های ترکی که سال‌ها به آن نقد داشتیم امروز در پلتفرم‌ها دوبله و پخش می‌شود.

طریقت در خاتمه این گفت‌وگو اعلام کرد: دولت باید فیلمسازانی که دغدغه کار فرهنگی دارند را حمایت کند چون اگر اینگونه نباشد چنین سینماگرانی خانه‌نشین خواهند شد همانند من که چند سال است فیلم نساخته‌ام اما باز هم حاضر نیستم برای فیلمسازی کاری را جلوی دوربین ببرم که با فرهنگ بومی و دینی همخوانی نداشته باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha