یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ |۱۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 23, 2024
مراسم گرامیداشت شهید رئیسی

حوزه/ چهارمین گردهمایی علمی با موضوع «دولت تراز انقلاب اسلامی» در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر علی فتحی، دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در چهارمین گردهمایی علمی «دولت تراز انقلاب اسلامی» که در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، در رابطه «حکمرانی قرآنی و مؤلفه تاب‌آوری» عنوان کرد: نظام حکمرانی مهم‌ترین شاخصه جامعه اسلامی است و از سال ۱۹۹۷ در مکاتب مختلف غربی نیز مطرح شده است.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در افتتاحیه ششمین مجلس خبرگان فرمودند: «در نظام اسلامی، حکمرانی، بَشَری و هدف‌ها الهی است. هدف‌ها، عدالت و کرامت انسان و آبادی زمین و پُربار کردن زمان و در نهایت زندگی توحیدی و عروج آدمی به مرتبت قرب خدا است و شیوه‌ها، بهره‌گیری از خِرد و تجربه‌ جمعی، و به کار گرفتن فکرها و زبان‌ها و بازوهای کارآمد و گام‌های استوار آحاد مردم است.

دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: محصول منافق و ستمگر و مدعی حکمرانی فاجعه غزه است که هر روز ده‌ها و حتی صدها قربانی می‌گیرند و این حکمرانی محکوم به شکست است.

وی با بیان اینکه در دنیا نظام‌های حکمرانی مختلفی مانند هرمی، سلسله‎ای، شبکه‌ای وجود دارد، اضافه کرد: حکمرانی قرآنی مبتنی بر ولایت مداری (اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنوا) و بر پایه دین و اقامه دین الهی در چارچوب ارزش‌های الهی است.

فتحی با بیان اینکه استقامت، توانایی فراتر از مقامت فیزیکی است، تصریح کرد: استقامت فرد را برای زندگی پر تلاطم، تناقص و پویا را می سازد تا تعادل خود را در چالش های زندگی حفظ کند.

وی با اشاره به اینکه اگر حاکم اسلامی نتواند تعادل خود را حفظ کند جامعه نمی‌تواند خود را سرپا نگه دارد، اضافه کرد: استقامت، صبر و ثبات قدم سه عنصری است که در قرآن مطرح شده است.

دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: خداوند در آیه ۱۱۲ سوره هود می‌فرماید: «اسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَکَ وَلَا تَطْغَوْا ۚ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ؛ پس تو چنان که مأموری استقامت و پایداری کن و کسی که با همراهی تو به خدا رجوع کند نیز پایدار باشد، و (هیچ از حدود الهی) تجاوز نکنید که خدا به هر چه شما می‌کنید بصیر و داناست.»

وی ادامه داد: در روایات آمده است که پیامبر فرمود: سوره‌ هود مرا پیر کرد و گفته‌اند که مراد حضرت این آیه از سوره‌ هود بوده است؛ زیرا این آیه پیامبر را مأمور به استقامت و خود استقامت مردم می‌کند. در روایت دیگری آمده است هنگامی که آیه فوق نازل شد پیامبر فرمود: شمروا، شمروا، فما رئی ضاحکا؛ وقت کار و تلاش است و بعد از این نزول این آیه پیامبر (ص) خندان دیده نشد.

فتحی با اشاره به اینکه آیه فوق در فرمایشات امامین انقلاب بارها تکرار شده است، اضافه کرد: در طول تاریخ پیامبران مسئول بودند که بستر را فراهم کنند تا مردم نیز در مسیر مستقیم حرکت کنند و از راه مستقیم خارج نشوند.

وی افزود: حاکم نمی‌تواند بیان کند که ما فقط ابلاغ می‌کنیم. حاکم وظیفه دارد کار کند که مردم به راه راست بروند و اینکه برخی بیان می‌کنند «ما مأمور نیستیم مردم را به زور به بهشت ببریم» اشتباه است.

دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: «إن الذین قالوا ربنا الله ثم استقموا». بعد از بیان ربنا استقامت باید کرد؛ اما هر ربنا گفتنی این اثر را ندارد و اعتراف زبانی، علمی و برهانی سبب پایداری نمی‌شود؛ بلکه آنچه باعث پایداری می‌آفریند «ربنا» قلبی و ایمانی است.

وی بیان کرد: شهید رئیسی ربنا را شعاری و زبانی بیان نکردند، ایشان خستگی نمی‌شناختند و استقامت داشتند بیان کردند: اگر لازم باشد برای حل مسئله مردم به یک استان نه یک بار بلکه ۳۰ بار سفر می‌کنم تا مشکل مردم را حل کنم. هر رئیس جمهوری می‌آید باید همین گونه تلاش کند.

شهید رئیسی نماد مردم داری در نظام سیاسی مردم سالاری دینی بود

دکتر علی آقاجانی، استادیار علوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه درباره «رابطه مردم داری و مردم سالاری دینی (با نگاهی به سلوک سیاسی سید ابراهیم رئیسی)» عنوان کرد: مردم داری یک امر اجتماعی است و در ساخت اجتماعی معنا پیدا کند. مردم سالاری دینی یک امر سیاسی هست و در ساخت سیاسی مفهوم پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در مردم سالاری سه نوع نظام سیاسی مردم سالاری سکولار، دین سالاری و مردم سالاری را می‌توانیم رصد کنیم. در نظام جمهوری اسلامی همان طور که امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب به صراحت فرمودند نگاه ما معطوف به مردم سالاری دینی هست.

استادیار علوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در مردم سالاری دینی ما هم جمهوریت و اسلامیت داریم و مردم در مصدر امر قرار دارند که البته این امر با شروطی معطوف به دین است.

وی اضافه کرد: اگر سیاست به مثابه امر اجتماعی باشد باید مرتبط با امر اجتماعی باشد و امر سیاسی بدون امر اجتماعی قوام پیدا نمی‌کند. اگر سیاست به مثابه یک امر مکانیکی باشد متفاوت است.

آقاجانی افزود: سیاست در فلسفه سیاسی غرب بیشتر به مثابه امر مکانیکی هست و در آن اصالت فرد را داریم؛ لذا فردگرایی کاملاً ظهور و بروز دارد و برجسته است و همه مسائل معطوف به این اصالت فرد، خواسته‌های فرد، نیازهای فرد و هر آنچه که فرد می‌طلبد، است به همین خاطر سنجه‌های آن نیز مکانیکی هستند؛ یعنی آمار و کمیت به آن غلبه دارد و کاملاً معطوف به رفاه است

وی ادامه داد: در نگرش دینی با مسئله ارگانیکی مواجه هستیم که در آن فردگرایی و اصالت فرد وجود ندارد و سنجه‌های آن ارگانیکی، منعطف و کیفی هستند البته به کمیت همه توجه دارد.

استادیار علوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار کرد: در نگرش دینی معطوف به سعادت هستیم. به جای رفاه به وسعت رزق و رفاه در وسعت رزق توجه داریم. به تعبیر حضرت آیت‌الله جوادی آملی توسعه کوثری می‌خواهیم و در مقابل ما توسعه تکاثری را داریم. دراین جا به تعبیر شهید بهشتی خدمت به خلق در راه رضای خالق مهم است.

وی بیان کرد: در نگرش غربی یا بی توجهی به عموم مردم را شاهد هستیم یا به سمت پوپولیسم می روند که در واقع به فریب مردم و استفاده نادرست از رویکردهای مردم و نیازهای مردم است.

آقاجانی اضافه کرد: شهید رئیسی ماکزیمم مردم داری در نظام سیاسی مردم سالاری دینی رو به منصه ظهور رساند که در بدرقه او این را مشاهده کردیم که شهادت او و همراهانش یک موج اجتماعی ایجاد کرد که تبدیل به سرمایه اجتماعی شد و سرمایه اجتماعی هم در نظام سیاسی و هم نظام اجتماعی برانگیختگی ایجاد می‌کند.

استادیار علوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: مردم داری در منش شهید رئیسی تصنعی، تحمیلی و تزیینی نیست و مردم داری مبتنی بر صداقت در سیاست وجود دارد. تواضع شخصیتی، دلسوزی و خستگی ناپذیری دیگر ویژگی شهید رئیسی است.

نگاهی بر دستاوردهای اقتصادی شهید رئیسی

دکتر حمزه معلی، دبیر مجمع عالی اقتصاد مقاومتی در رابطه با «خدمات اقتصادی شهید رئیسی» عنوان کرد: در مورد خدمات اقتصادی دولت شهید رئیسی به لحاظ آمار و ارقام آمار و ارقام بسیاری قابل ذکر است که بانک مرکزی داخل کشور یا بانک جهانی و صندوق پول اعلام می کنند؛ اما آنچه در این دولت باید مورد توجه قرار بگیرد و آمار و ارقام ها نیست.

وی ادامه داد: سطح دولت را ما با این آمار و ارقام ها پایین می کشیم؛ زیرا برخی ویژگی ها و مولفه های کلانی در این دولت موجود بود که آثار اقتصادی دارد و باید به آن توجه شود؛ زیرا اگر حیات ایشان ادامه پیدا می کرد این آمار و ارقام قطعا ارتقا پیدا می کرد.

دبیر مجمع عالی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه نصابی که دولت شهید رئیسی ایجاد که باید برای مردم تبیین شود و تبدیل به مطالبات مردمی برای ریات جمهوری های آینده شود، اظهار کرد: اولین این ویژگی ها دغدغه معیشت داشتن و دغدغه تولید داشتن است.

وی ادامه داد: در دولت شهید رئیسی صادرات غیر نفتی ۳۵ درصد افزایش پیدا کرد که نشان از اهتمام دولت شهید رئیسی به سفره مردم دارد؛ زیرا این امر رابطه مستقیم با سفره مردم دارد، چون وقتی صادرات غیر نفتی افزایش پیدا میکند یعنی تولید در داخل افزایش پیدا کرده است.

معلی افزود: GDP و نرخ رشد در دولت شهید رئیسی به شکل متوسط پنج درصد افزایش پیدا کرد در حالی که در زمان تحویل دولت منفی بود. تولید نقطه مقابل تورم یعنی وقتی شهید رئیسی دولت را با ۶۰ درصد تورم تحویل گرفت و در آخر روند نزولی گرفت و به ۴۰ درصد رسید روی دیگر افزایش تولید و افزایش ۳۵ درصدی صادرات غیرنفتی و ایجاد سامانه کسب و کار بود.

وی اضافه کرد: کمترین نرخ بیکاری در طول تاریخ را در دولت شهید رئیسی داشتیم که نیز روی دیگر سکه احیای بیش از ۸ هزار واحد تولیدی است که در زمان شهید رئیسی انجام شد.

دبیر مجمع عالی اقتصاد مقاومتی با تاکید بر اینکه این مولفه ها باید نسبت به سوابق همه کاندیداها بررسی شود، گفت: مولفه مهم دیگر دیپلماسی مقاومت است. شهید رئیسی ۲۸ سفر خارجی داشت که فقط دو سفر آن به غرب (آمریکا و اروپا) بود که آن هم به نیویورک برای اجلاس بوده است و سایر سفرها به کشورهای همسایه، کشورهای آفریقایی و کشورهای آمریکای لاتین بوده است.

وی بیان کرد: نتیجه اقتصادی در دیپلماسی مقاومت این است که فروش نفت از ۲۰۰ هزار بشکه در روز به حدود دو میلیون بشکه در روز می‌رسد که نتیجه آن دولت مقتدری می شود که شب یارانش شب عزایش نیست، سبد معیشت کالا را پرداخت می‌کند و قیمت نان و بنزین گران نمی‌شد این ها نتیجه فروش نفت از دریا بود که نتیجه دیپلماسی مقاومت است که باید از دولت آینده مطالبه کنیم.

معلی عنوان کرد: افزایش ۱۳۰ درصدی خرید تضمینی گندم از دیگر اقدامات دولت شهید رئیسی بود که این به معنای خودکفایی در کاشت گندم و عدم افزایش قیمت نان است.

وی با اشاره به فساد ستیزی در دولت شهید رئیسی یادآور شد: شهید رئیسی فساد ستیزی که در قوه قضاییه داشتند را ادامه دادند. سامانه مدیریت آرد از جمله رویاهایی بود که تحقق پیدا کرد و مانع قاچاق شد. اصلاح نظم مالیاتی نیز از دیگر خدمات شهید رئیسی بود.

دبیر مجمع عالی اقتصاد مقاومتی گفت: سامانه رصد منابع عمومی نیز از اقدامات دولت شهید رئیسی بود. هدف از این سامانه شفافیت عملکرد مالی دستگاه ها بود؛ زیرا همه دستگاه‌ها موظف بودند حساب های مالی خود را ثبت کنند و حساب شرکت های دولتی که دولت باید برای آنها پول می ریخت از ۱۲۰ هزار حساب به ۴۰ هزار حساب رسید.

وی با تاکید بر اینکه قانون گرایی و خستگی ناپذیری از دیگر ویژگی های شهید رئیسی بود، گفت: ایجاد شهر جدید پردیسان و ساخت دو میلیون مسکن از جمله نشانه های کارهای جهادی شهید رئیسی بوده است.

حفظ اتحاد در دولت شهید رئیسی

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم هم در رابطه با «شهید رئیسی و آرمان‌های محقق» عنوان کرد: شکل‌گیری انقلاب اسلامی، تشکیل نظام اسلامی، تشکیل دولت اسلامی، تشکیل جامعه اسلامی و تحقق تمدن اسلامی مراحل پنج‌گانه تحقق اهداف انقلاب اسلامی است که ما در مرحله سوم هستیم.

وی با بیان اینکه شهید رئیسی گامی برای ورود جامعه اسلامی بودند، اضافه کرد: گاهی دولت‌هایی را پشت سر گذاشتیم که به نحوی در آن شاهد عدم انسجام، تصادم، تصادف و تنش بودیم. در دولت شهید رئیسی شاهد ولایت پذیری و تحقق نظام امام و امت بودیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با اشاره به اینکه یکپارچگی هم به لحاظ عقلی و هم آموزه‌های دینی بسیار مهم است، ادامه داد: در ماجرای حضرت موسی (ع) و هارون با گوساله سامری هارون درگیر نمی‌شود و زمانی که مورد مؤاخذه قرار می‌گیرد بیان می‌کند ترسیدن تفرقه اتفاق بیفتد؛ یعنی با شرک صبر می‌کند؛ اما جامعه متحد شده پیامبر را تضعیف نمی‌کند.

وی بیان کرد: در دولت شهید رئیسی شاهد وحدت بودیم و با توجه به حکمت صدرایی که انقلاب اسلامی ما بر گرفته از آن است وحدت در عین کثرت و و کثرت در عین وحدت را به منصه ظهور رساندند و شاهد تقابل رفتار دیپلماسی و نظامی نبودیم و همراهی وانسجام وجود داشت.

خیری با اشاره به اینکه قانون گرایی گامی دیگر در ورود به مرحله چهارم یعنی جامعه اسلامی است، گفت: قانون جایگاه مردم، انتخاب مردمی، جایگاه مجلس و رابطه دولت و مجلس رو مشخص کرده است. ما در این سه سال شاهد اعتراض وزیری نسبت به عدم رأی به آن از طرف مجلس نبودیم و قانون گرایی به خوبی خود را نشان داد.

وی در رابطه با تفاوت رفتار فردی و اجتماعی گفت: بحث اصالت فرد و اصالت جامعه یکی از موضوعاتی است که همواره مطرح بوده است. شهید صدر بحث اصالت فرد و اصالت جامعه رو در ذیل تفاوت رفتار فردی و رفتار اجتماعی تعریف می‌کند و می‌گوید رفتار فردی دو ساحت علت فاعلی و علت غایی دارد؛ اما وقتی که علاوه بر آن علت مادی هم اضافه شد و رفتار فرد پهنه اجتماع و تاریخ را درنوردید، آن رفتار یک رفتار اجتماعی است. مثلا رفتار امام خمینی (ره) یک رفتار اجتماعی است؛ زیرا اثر اجتماعی دارد و در این شرایط امت و کتاب شکل می گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم ادامه داد: محرومیت زدایی و توجه به محرومان و مناطق کم برخوردار و نشست و برخاست و امثال آن، از جمله ویژگی های های رفتار شهید رئیسی بود که تراز انقلاب را بالا برد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از عرصه‌های رفتار اجتماعی ایشان در زمینه مقاومت بود. در زمان ایشان صلابت اسرائیل به معنای دقیق کلمه فروپاشید؛ زیرا باور نمی کردند که ایران مستقیم وارد مبارزه با اسرائیل شود و تصور می‌کردن به صورت نیابتی وارد می‌شود؛ اما در زمان ایشان یک مقاومت یکپارچه اتفاق افتاد و شور و نشاط اساسی در کل جهان اتفاق افتد به همین خاطر که در زمان شهادت ایشان یک طلبه هندی نقل می کرد که عزاداری که در یکی از شهرهای هند برگزار شد کمتر از حزن و حرارات عزاداری شما نبود است در حالی که فقط سه درصد جمعیت آن شهر مسلمان هستند؛ اما به گونه‌ای عزاداری می کردند که برخی از هوش رفتند.

خیری در رابطه با شاخص عزت اظهار کرد: شهید صدر بیان می‌کند که وقتی یک تکامل اجتماعی اتفاق می افتد که جامعه به عزت برسد. زمانی که در ژاپن به فارسی شعار مرگ بر اسرائیل می‌نویسند یا در آمریکا می ایستند و نماز می خوانند نشان از تعالی دارد و شهید رئیسی دراین تعالی نقش مهمی داشتند.

وی اضافه کرد: اگر بتوانیم این مولفه ها و آرمان ها را حفظ کنیم در فراز و فرود ها انحطاطی ایجاد نکنیم می‌توانیم موفق شویم و انتخابات در این امر نقش مهمی دارد؛ زیرا باید کسی باشد که ما را پیش ببرد و به دوگانگی گذشته بر نگردیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با بیان اینکه برای ورود به جامعه اسلامی به بصیرت، سواد رسانه ای، دقت در انتخابات و استفاده تجربه های گذشته نیاز است، اظهار کرد: عقلانیت، معنویت، عدالت، عزت و فضائل اخلاقی از شاخصه های جامعه اسلامی است هدف عالی انقلاب اسلامی، انسان شدن افراد است که در رفتار اجتماعی تبلور پیدا می‌کند.

خیری افزود: شهید رئیسی در مقابل همه تهمت ها سکوت کردند عبور کردند زیرا مردم باید اخلاق اسلامی را در حاکم حکیم شان ببینند و اینگونه فضایل اخلاقی تحقق پیدا می‌کند و اینگونه کسی نمی تواند از این رفتارها در انتخابات کند؛ زیرا از طرف مردم تقبیح شده است.

شهید رئیسی در کدام اندیشه تربیت شد؟

دکتر عباس شفیعی، دانشیار مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه درباره «رهبری امام خمینی (ره) بسترساز شخصیت شهید رئیسی» عنوان کرد: اغلب رهبری را با واژه نفوذ و تاثیرگذاری به کار می‌برند.

وی ادامه داد: چهار دوره مطالعاتی در رهبری انجام گرفته است؛ اولین دوره به بررسی صفات و ویژگی های یک رهبر می‌پردازد. دوره دوم بررسی کردند که اشخاصی مانند گاندی این ویژگی‌ها را ندارند به همین خاطر به مطالعات رفتار رهبری پرداختند. در دوره سوم بیان کردند که رهبر همواره رفتار ثابت ندارد بلکه در هر موضوع رفتار متفاوتی دارد.

دانشیار مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: دوره چهارم این چرخش به صفات رهبری داشته است؛ اما این دوره متفاوت با دوره اول است و بررسی صفات رهبری با رویکرد اسلامی است که عصر امام خمینی (ره) است. زمانی که تفکر امام راحل ایجاد شد مدل‌هایی در شرق و غرب ارائه کردند که مدل های دینی است.

وی اضافه کرد: مثلا مدل رهبری خدمتگزار را بیان می کنند که هر کسی می خواهد رهبر و تاثیر گذار باشد باید خود را خادم بداند. بلانچارد قضیه هرم معکوس رهبری را بر اساس داستانی در انجیل مطرح می کند که در آن حضرت عیسی (ع) به حواریون می گوید من درخواست دارم پای شما را بشوم و بعد می گوید کاری که من با شما کردم را شما با مردم انجام دهید. در این فضا رهبری معنوی و معنویت مطرح می‌شود که رهبری خلاقی در ادبیات علمی و ادبیات مدیریت مطرح می‌شود.

شفیعی ادامه داد: هنری مینتزبرگ که یک متخصص ساختار است در مقاله ای پنج بخش ساختار هر سازمان را می نویسند و سپس مواردی را با عنوان سازمان رسالتی را بیان می کند متخذ از انقلاب اسلامی، ساختار سپاه، ساختار بسیج، جهاد سازندگی است. که نشان از این ها تاثیرگذاری است که امام راحل بر ادبیات علمی مدیریت داشتند.

استاد دانشگاه افزود: امام راحل مدلی را مطرح می کنند و به حاکمان کشورهای اسلامی معرفی می کنند که در آن می ‌گویند که حکومت بر قلوب داشته باشید. افرادی مانند شهید رئیسی و شهید سلیمانی در این بستر و با این تئوری حکمرانی رشد می کنند.

وی با بیان اینکه اخلاص و انگیزه الهی یکی از مولفه‌های مهم در این مدیریت است، اظهار کرد: خداوند می‌فرماید: :«قُلۡ إِنَّمَآ أَعِظُکُم بِوَٰحِدَةٍۖ أَن تَقُومُواْ لِلَّهِ مَثۡنَیٰ وَفُرَٰدَیٰ» یعنی در کارهای اجتماعی و شخصی برای خدا به پا خیزید که امام راحل از آن به عنوان انگیزه الهی تعبیر می کنند. این مولفه را در حرکت های جهادی شهید رئیسی می بینیم.

دانشیار مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه ۸ و ۹ سوره انسان یادآور شد: قرآن تاکید می کند اگر کارهایی که می کنید برای خداوند نباشد ذره ای ارزش ندارد.

وی با اشاره به مردم داری شهید رئیسی گفت: شهید رئیسی در سفرها و دیدارهایشان با مردم مانوس بودند. مردم داری که درغرب و مدیریت غرب مطرح می‌شود با این مردم داری تفاوت دارد. در آنجا مردم داری برای رضایت مردم است اما در اینجا مردم داری برای رضایت خداوند است.

فریاد شهید رئیسی در عرصه های بین المللی

دکتر حسین هوشمند در رابطه با «شهید رئیسی و رئیس جمهور طراز انقلاب اسلامی» عنوان کرد: بر اساس قانون اساسی بعد از مقام رهبری رئیس جمهور عالی ترین مقام رسمی کشور ایران است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و تنظیم روابط قوای سه گانه و ریاست قوه مجریه را جز در اموری که مستقیم به رهبری مربوط است بر عهده دارد.

دانشیار حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بر اساس روایتی که در سخنان بزرگان انقلاب نیز تکرار شده است« الناس بأمرائهم أشبه منهم بآبائهم؛ مردم بیشتر از اینکه از پدرشان تاثیر بگیرند از حاکمان شان تاثیر می‌گیرند.»

وی بیان کرد: شهادت شهید رئیسی با سایر شهدا تفاوت دارد؛ زیرا سایر شهدا در عرصه جنگ و جهاد در معرض شهادت بودند و در جایی نبودند که مورد انتقاد مردم باشند اما شهید رئیسی از ۱۹ سالگی تا ۶۳ سالگی در قوه قضائیه و قوه مجریه و در معرض شدیدترین انتقادها از جانب مردم بودند اما نشان دادند که عرصه خدمت نیز میتوان خلوص نیت و ولایت پذیری داشت و به مقام رفیع شهادت رسید.

هوشمند ادامه داد: مردم در تشیع ایشان نشان دادند که تفاوت مسئولی که با خلوص نیت برای حل مشکلات مردم و با تبعیت از اوامر مقام ولایت می کوشد با ولایت پذیری و تعهدش کمتر است را می دانند.

وی با بیان اینکه شهید رئیسی در عرصه قهرمانی و رشادت نبوده و در عرصه خدمت گزاری به این مقام رسیده است، اظهار کرد: مطابق اصول قانون اساسی یکی از وظایفی که بر عهده رئیس جمهور این است که تراز انقلابی بودن نظام جمهوری اسلامی را در عرصه بین الملل به منصه ظهور برساند؛ یعنی شعارها و مبانی نظام و انقلاب را نه فقط در داخل بلکه در عرصه بین الملل هم بتواند فریاد بزند.

دانشیار حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: شهید رئیسی این امر را در سازمان ملل در مساله قرآن بر دست گرفتند و گفتند قرآن هرگز نمی‌سوزد قرآن ابدی است و تا زمین، زمین است و زمان زمان، باقی است. آتش توهین حریف حقیقت نخواهد شد. همچنین عکس شهید سلیمانی را نیز بر دست گرفتند که نشان از اتحاد میدان و دیپلماسی بود.

وی اضافه کرد: وضعیت زندگی و ساده زیستی شهید رئیسی و مادر شهید از جمله مسائلی بود که باعث شد کسانیکه به شهید رئیسی رأی ندادند پشیمان شوند. شهید رئیسی نشان داد این ساده زیستی فقط برای شهدای نسل اول انقلاب نیست بلکه در دهه پنج انقلاب نیز این امر وجود دارد و هنوز هم رئیس جمهوری هست که دقیق بر اساس منویات رهبری عمل کند و در این راه جان خودش را فدا کند.

هوشمند یادآور شد: اخلاق کریمانه ای دیگر ویژگی شهید رئیسی بود که باید بزرگ نمایی شود تا سرلوحه دیگر رئیس جمهورها قرار بگیرد. ایشان به خاطر حضور در قوه قضائیه از پرونده های دیگر افرادی که در مناظره‌ها حضور داشتند اطلاع داشت اما الْعَفوِ عِندَ الْقُدرَةِ را به خوبی نشان داد.

وی بیان کرد: شهید رئیسی برای جلب رضایت رهبر معظم انقلاب سکوت کرد و خود را موضع ضعف قرار داد که مصالح عالی نظام رعایت شود و رهبر معظم انقلاب نیز در ۱۴ خرداد بیان کردند که اخلاق انتخاباتی را رعایت کنید و از شهید رئیسی این را یاد بگیرید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha