چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
اقامه نماز عید قربان در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه انسانی که بر سر خطاهای خود لجبازی و اصرار می‌کند، نه‌تنها خودش هیچگاه طعم رشد را نمی‌چشد، بلکه تابعینش را هم نمی‌تواند رشد دهد، گفت: زدوبند با مستکبرین عالم مشکلات را نه‌تنها حل نمی‌کند، بلکه بدان‌ها عمق می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین شریف‌زاده در محفل جشن دومین شب از دهه امامت و ولایت در حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن تبریک عید سعید قربان و عید سعید غدیر بر اهمیت پاسداشت فرصت‌های خاص دهه ذی‌الحجه و عرفه تصریح نمود و اظهار داشت: در روایات اسلامی آمده است، اگر انسان در ماه مبارک رمضان و شب قدر بخشیده نشود، می‌ماند تا ماه رمضان بعدی مگر این که دهه ذی‌الحجه، عرفه و اعمال حج را درک کرده باشد.

وی افزود: در این ایام پیش رو که دهه ولایت نامیده شده است، همه عزیزان حتماً برای خود و خانواده و اطرافیان برنامه و طرحی از توسل و زیارت امیرالمؤمنین(ع) از راه دور و قرائت زیارت امین‌الله را دنبال نمایند و با خود و خدایشان قرار بگذارند تا از زیارت و توسل به وجود نازنین اهل‌بیت علیهم‌السلام استفاده کنند؛ چرا که در این ایام دریچه‌های رزق الهی به روی انسان باز می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شریف‌زاده با بیان این که اذکار اعمال حج را نباید در حاجیان خلاصه نماییم، اظهار داشت: رزق‌هایی که خداوند متعال از جهت معارفی برای من و شما در حقیقت حج گذاشته و در قرآن کریم و روایات بدان تصریح شده است، برای همه ماست؛ باید بحث‌های متناوبی دررابطه‌با مناسک حج به‌ویژه دعای عرفه داشته باشیم. باید به سیر تحولات معرفتی انسان در عرفات و آثار دعای عرفه توجه داشته باشیم.

وی در ادامه ضمن اشاره به روایاتی از امام صادق علیه‌السلام دررابطه‌با فلسفه وجودی موقف حاجیان در صحرای عرفات، اظهار داشت: خداوند متعال حضرت ابراهیم (ع) را همراه جبرئیل از این صحرا حرکت داد، تا این که در روز عرفه به عرفات رسیدند؛ ظهر که شد، حضرت ابراهیم (ع) از خداوند متعال تقاضای مناسک نمود، جناب جبرئیل اعتراف به گناهان خطاها و نقصان‌ها را نخستین دروازه درک مناسک الله می‌نامند؛ عرفه صحنه اعتراف و توجه به خطاها و نقصان‌های وجودی است که بر نفس تحمیل ساخته‌ایم.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این که هر اندازه عبادت کنیم، حد عبودیت و بندگی خدا را نمی‌توانیم به‌جای بیاوریم، خاطرنشان کرد: اگر انسان به نقصان‌ها و خطاهای وجودی توجه و اعتراف داشته باشد، دست انسان را گرفته، راه را پیش روی انسان باز و تمام موضوعات را برای انسان روشن می‌سازد.

وی با تأکید بر این که اعتراف به خطاها و گناهان بستر دستگیری خداوند متعال است، ابراز داشت: وقتی انسان به نقصان‌ها اعتراف و درخواست یاری می‌کند، ذات اقدس الهی دروازه‌های معرفت را پیش رویش می‌گشاید. انسانی که عجب او را فراگرفته خیال می‌کند وضعش خوب است، خدا او را به خودش واگذار خواهد نمود؛ انسانی که ظرف خود را خالی نبیند و فقر و کمبودهایش را درک نکند، هیچگاه احساس دعا به او دست نخواهد داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شریف‌زاده عرفه را وادی کسب معرفت به نقصان وجودی و توجه به کبودها توصیف و ضمن بیان فرازهایی از دعای شریف عرفه، خاطرنشان کرد: اعتراف به گناهان، کمبودها، خطاها، غفلت‌ها، جهالت‌ها، سهوها و عمدهایی که در وادی عمل انسان روی داده، سرآغازی بر توجه انسان به نیازمندی‌اش در درگاه ذات اقدس الهی است. در اعتراف، انسان به دستگیری خدا امیدوار می‌شود.

وی با بیان این که در روایات اسلامی اعتراف به اقرار و پذیرش خطاها تعبیر شده است، یادآور شد: انسانی که مقر به خطایش باشد، در مسیر توبه قرار می‌گیرد؛ درحالی‌که اصرار آدمی بر خطا نشان‌دهنده عدم‌پذیرش خطاست؛ اصرار بر خطا لزوماً تکرار نیست و ممکن است انسان گناهی را یک‌بار در عمرش مرتکب شود، اما چون خطا بودن آن را قبول ندارد، از آن به اصرار تعبیر می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شریف‌زاده تصریح کرد: تا وقتی که انسان مقر و معترف به خطاکاری خودش است، خداوند متعال پایبند به وعده غفرانش است؛ اما انسانی که همچون شیطان با یک‌بار خطا کوتاه نمی‌آید و بدان اصرار ورزد، مشمول مغفرت الهی نمی‌گردد.

وی با اشاره به این که انسانی که قبول ندارد مشکل دارد، رگه هایی از استکبار در وجودش نهفته است، اذعان داشت: بانویی که می‌داند حجاب امر قرآنی است ولی بدان تن نمی‌دهد و یا مردی در مسئله‌ای که بایدها و نبایدها را می‌داند، بدان ملتزم نباشد، خود را از مغفرت الهی دور می‌سازد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که انسان از گناهانش خلاص نمی‌شود، مگر این که بدان‌ها اقرار داشته، خود را از اصرار بر آن رها سازد، خاطرنشان کرد: انسان با پذیرش خطاکاری، در وادی اقرار گرفته، به کلید توبه دست خواهد یافت.

وی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر این که باید به خطاهای خود توجه داشته باشیم، اذعان داشت: انسانی که بر سر خطاهای خود لجبازی و اصرار می‌کند، نه‌تنها خودش هیچگاه طعم رشد را نمی‌چشد، بلکه تابعینش را هم نمی‌تواند رشد دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شریف‌زاده اظهار داشت: باتوجه‌به فرارسیدن ایام انتخابات، دهه ۹۰ به ما نشان داد که زدوبند با مستکبرین عالم مشکلات را نه‌تنها حل نمی‌کند، بلکه بدان‌ها عمق می‌دهد؛ شهید آیت‌الله رئیسی با توکل به خدا و باتوجه‌به استعدادهای درون‌زا توانست کشور را به مسیر رشد و تعالی برگرداند. در وادی انتخاب رئیس‌جمهور باید از کسی که رنگ و بوی خاطره‌های بد سابق در او نمایان است، فاصله بگیریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha