چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
شریفی

یک تهیه‌کننده گفت: اگر به موضوع حج در فیلم‌ها و سریال‌ها نظر شود تولیدات مربوطه قادر خواهد بود عاملی در جذب تماشاگر بسیار در سینما و تلویزیون باشد حتی می‌توان برای چنین آثاری مخاطب بین‌المللی هم در نظر گرفت.

امیرحسین شریفی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه با بیان اینکه حج می‌تواند یکی از موضوعات جذاب در آثار نمایشی باشد، گفت: اگر به موضوع حج در فیلم‌ها و سریال‌ها نظر شود تولیدات مربوطه قادر خواهد بود عاملی در جذب تماشاگر بسیار در سینما و تلویزیون باشد حتی می‌توان برای چنین آثاری مخاطب بین‌المللی هم در نظر گرفت.

وی افزود: قبل از پیروزی انقلاب، فیلمی با عنوان «خانه خدا» به کارگردانی جلال مقدم ساخته شد این فیلم در آن زمان که آثار مبتذل به وفور در سینماها به نمایش در می‌آمدند توانست جمع کثیری از مردم را به سالن‌های سینما بیاورد. این اتفاق نشان می‌دهد موضوعات اینچنینی در هر زمانی خواهند توانست با مردم ارتباط برقرار کنند البته جامعه‌ای که مسلمان است مطمئن باشید از کارهایی که در آن فرایض دینی را نشان می‌دهد استقبال خواهد کرد.

این تهیه‌کننده تاکید کرد: شاید این سوال در ذهنتان پیش بیاید که اگر فیلم‌هایی با محوریت فرایض اسلامی مورد پسند تماشاگر است چرا برخی از تولیدات اینچنینی در سینما فروش مطلوب را ندارد؟ جواب روشن است وقتی نگاه به موضوعات دینی تنها ظاهر را هدف قرار دهد آن اثر نخواهد توانست بیننده را جذب خود کند. در فیلم‌هایی که موضوعات اسلامی در آن پیام اصلی است حتماً باید تفکر و اندیشه نقش اصلی را ایفا کند.

وی تاکید کرد: در حج یکی از فرایضی که حاجیان به جا می‌آورند رمی‌جمرات است در این فریضه مسلمانان به شیطان سنگ می‌زنند. این اتفاق در قالب یک کار نمایشی می‌تواند جذابیت بصری زیادی داشته باشد برای مثال وقتی در فیلمی نشان می‌دهیم فرد مومن در مقابل وسوسه مال دنیا به شیطان سنگ می‌زند در حقیقت «رمی جمرات» به جا آورده است. این گونه معادل‌سازی‌ها را در دیگر اعمال حج نیز می‌توان مورد نظر قرار داد.

شریفی با بیان اینکه فیلمساز معتقد می‌تواند فیلمی خوب درباره حج تولید کند، گفت: اگر قرار است به موضوع حج در فیلم یا سریالی پرداخته شود باید کار مربوطه با باور و ایمان جلوی دوربین رود اولین قدم نیز این است که نویسنده و کارگردان به موضوع ایمان داشته باشد. بگذارید مثالی خارج از سینمای ایران بزنم. فیلم «محمد رسول الله» ساخته مصطفی عقاد در جهان اسلام ماندگار شد زیرا سازنده موضوع را باور داشت.

وی تاکید کرد: در کنار ایمان و باور حتماً تخصص نیز نیاز است وگرنه کارهایی تولید خواهد شد که صرفاً نگاهی شعاری به موضوع دارد. از این دست تولیدات در سینما و تلویزیون ما کم ساخته نشده است برای همین انتخاب تیم سازنده برای تولید آثاری با محوریت موضوعات دینی ز اولویت‌ها است.

شریفی در انتها تاکید کرد: موضوع حج تنها در یک ژانر خلاصه نمی‌شود بلکه می‌توان در گونه‌های مختلف سینما به آن پرداخت حتی در سینمای کودک نیز می‌شود این موضوع را مورد نظر قرار داد البته فیلم‌سازی در حوزه کودک به ویژه آثاری که می‌خواهند موضوعات دینی را به کودکان منتقل کنند باید زبانی کودکانه نیز برای اثرشان برگزینند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha