پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ |۲۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 27, 2024
کتاب سیمای کارگزاران علی بن ابی طالب امیرالمؤمنین(ع)

جلد ششم کتاب «سیمای کارگزاران علی بن ابی طالب امیرالمؤمنین(ع) (مشتمل بر نیروهای اطلاعاتی، دفترداران و خدمتگزاران)» اثر علی اکبر ذاکری در ۶۸۸ صفحه روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، جلد ششم کتاب «سیمای کارگزاران علی بن ابی طالب امیرالمؤمنین(ع) مشتمل بر نیروهای اطلاعاتی، دفترداران و خدمتگزاران» اثر علی اکبر ذاکری به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۶۸۸ صفحه منتشر شد.

«سیمای گزاران علی بن ابی طالب امیرالمؤمنین(ع)» مجموعه ای شش جلدی است که شیوه زمام داری حضرت از جنبه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، قضایی و نظامی را بررسی می کند.

در جلد حاضر به سیره نبوی و علوی در امور اطلاعاتی پرداخته و جاسوسان امام در شام را معرفی می‌کند؛ همچنین به معرفی نیروهای اطلاعاتی، دفترداران، نادیان، فرستادگان و خدمتگزاران امام می‌پردازد.

این مجموعه ۴۶۱ تن از کارگزاران و خدمتگزاران امام را معرفی می‌کند.

ساختار اثر

جلد ششم دارای سه بخش مهم و فصول مختلف است، در بخش اول این جلد به «دیده‌وران (نیروهای اطلاعاتی)» پرداخته شده است؛ در این بخش که در شش فصل تدوین شده است، عناوین فصول آن عبارتند از: دیده‌وری و اطلاعات، جاسوسی از دشمنان داخلی و مخالفان، تجسس از عملکرد کارگزاران، تجسس از عملکرد دشمن، کیفر جاسوسی برای دشمنان اسلام، و شرح حال نیروهای اطلاعاتی.

در بخش بعدی که درباره «حاجبان و دفترداران حضرت» است، بعد از بیان نکاتی درباره عدم داشتن حاجب (که باعث فاصله با مردم شود)، به کار حاجب که تنظیم دیدارهای ایشان بود، اشاره شده که مهمترین شخصیت آنها قنبر (غلام حضرت) بود و پنج تن دیگر نیز معرفی شده اند.

بخش پایانی این جلد درباره «خدمتگزاران حضرت» است که دارای چند فصل بوده که یک فصل درباره مؤذنان حضرت و معرفی سه تن از آنها است که شیوه اذان از دیدگاه امیرالمؤمنین و شیعه نیز مطرح شده است. فصل بعدی درباره «ندا و کار منادیان» است؛ آنها پیام رهبر و امام را در هنگام جنگ و یا حوادث خاص مردم ابلاغ می‌کردند و دعوت به تجمع مردم گاهی با تعبیر «الصلاة جامعه» صورت می‌گرفت. فصل سوم درباره شرح حال پنج تن از این منادیان است. فصل چهارم درباره «فرستادگان و پیام رسانان حضرت» است. این گروه را جمع زیادی تشکیل می‌دهند که در مجموع ۵۳ تن از نمایندگان و فرستادگان امام معرفی شده اند. فصل بعدی درباره «آزاد شدگان، خدمتگزاران و شاعران» است که در این فصل، نام ۶۲ تن از آزادشدگان حضرت آمده که امام علی(ع) آنها را خریده و بعد آزاد کرده است که حضرت با کار و تلاش و از درآمد کسب خود آنها را خرید و آزاد کرد.

در این مجلد، ۷۲ کارگزار به عنوان نمایندگان ارسالی، منادیان، مؤذنان، شاعران و نیروی اطلاعاتی و دفترداران و ۶۷ تن خدمتگزار معرفی شده‌اند.

علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس زیر مراجعه کنند.

www.bustaneketab.ir

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha