پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ |۲۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 27, 2024
المناظرة الاولى للانتخابات الرئاسية الايرانية الـ 14

حوزه/ افراد به جای تخریبِ طرف مقابل، مراقبت می‌کنند تا خدای ناکرده مرتکب حرامی نشوند تا مانع انتخاب شدن نامزد مورد نظرشان شود! و می‌خواهم اندکی پا را فراتر بگذارم و بگویم: نیت الهیِ نامزدها و طرفداران‌شان در انتخابات می‌تواند عاقبت بخیری از جنس شهادت نیز در پی داشته باشد.

خبرگزاری حوزه | اغلب مکاتب و جوامع با همه اختلافاتی که در مبانی دارند، در این مشترک هستند که انتخابات یکی از مظاهر حق تعیین سرنوشت و مشارکت مردم است؛ اما این اختلاف مبانی در مواردی خودش را نشان می‌دهد. یعنی این اختلاف مبانی باعث می‌شود که انتخاباتِ جمهوری اسلامی ایران با Election ِغربی متفاوت باشد.

اینجا در مقامِ برشمردن این تفاوت‌ها نیستیم ولی باید به یک مورد که مغفول مانده اشاره کنیم. اگر مزیت شما این است که حکومت اسلامی تشکیل داده‌اید و دین را از خانه و خلوت به عرصه اجتماع و جلوت برده‌اید، باید مفاهیم دینی را در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و... نیز بجویید و مصداق یابی کنید.

ولیّ فقیه و حکیمِ این نظام الهی از معدود افرادی است که در موارد متعدد و زیادی بارِ این وظیفه خطیر را به دوش کشیده‌ است و در یک نمونه ایشان ارتباط مفاهیم "نیت" و "برکت" با انتخابات را تبیین نموده‌اند.

ایشان در ضمن بیاناتی در مورد انتخابات، پس از توصیه نامزدهای انتخاباتی به اینکه نیت الهی و خدایی داشته باشند فرمودند: « امّا توصیه به طرفدارها؛ طرفدارها در طرفداری از هر کدام از نامزدها که انتخاب می‌کنند، اگر نیّتشان را خدایی کنند، خدای متعال به کارشان برکت خواهد داد. حالا یا این است که آن کسی که مورد نظرشان است موفّق خواهد شد و پیروز خواهد شد یا اگر نشود، خدای متعال از آنها راضی است و این کار برای آنها مبارک خواهد بود.»(۱)

بنابراین نیت خدایی دو اثر دارد. یکی فردی است، یعنی رضایت الهی از شما؛ زیرا با نیت الهی، انتخاباتِ به ظاهر بی روح و مادی، عبادت خواهد شد.

دیگری اثر اجتماعی است، و آن اینکه احتمال انتخاب شدن نامزد مورد حمایت شما بالا می‌رود، این همان برکت است.

مطابق این نتیجه‌گیری افراد به جای تخریبِ طرف مقابل، مراقبت می‌کنند تا خدای ناکرده مرتکب حرامی نشوند تا مانع انتخاب شدن نامزد مورد نظرشان شود!

می‌خواهم اندکی پا را فراتر بگذارم و بگویم: نیت الهیِ نامزدها و طرفداران‌شان در انتخابات می‌تواند عاقبت بخیری از جنس شهادت نیز در پی داشته باشد.

یادی کنیم از این جمله پرمغز شهید جمهور، شهید رییسی که فرمود: «ما دنبال چهارتا رأی حلال هستیم» و عاقبتی که خدای بزرگ برایش رقم زد، به طوری که چهارتا رأی حلال برکت کرد و شد عزای عمومی یک چهارم مردم جهان.

آری معادلات در نزد خداوند و اولیائش متفاوت از معادلات نزد غیر خدایی ها و دنیاطلبان است.

حسین بیات، دانش‌پژوه سطح سه فقه و حقوق عمومی مرکز تخصصی فقه و حقوق

پی نوشت:

(۱) بیانات در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی- ۱۴۰۰/۳/۶

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha