جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
نشست علمی«امالی شیخ صدوق رحمه الله؛ به مثابه کتابی تبلیغی»

حوزه/ یکی از قالب های سنتی از قدیم در حوزه های عملیه امالی نویسی بوده است که از قرن سوم شروع شده است و سنت امالی یکی از سنت های اصیل حوزوی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست علمی با موضوع «کتابشناسی و جایگاه تبلیغی امالی شیخ صدوق رحمه الله» از سلسله نشست های علمی تبیین بیانات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در مساله تبلیغ دیروز با ارائه حجت الاسلام و المسلمین هادی منش مدیر مطالعات و برنامه ریزی پژوهشی معاونت پژوهش حوزه های علمیه برگزار شد.

در این نشست علمی که در سالن اجتماعات مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ قم با حضور جمعی از طلاب و دانش آموختگان این مرکز به صورت حضوری و مجازی برگزار شدد به بحث و بررسی در خصوص جایگاه تبلیغی "امالی شیخ صدوق رحمه الله به مثابه یک اثر تبلیغی مانا و ژرف" با ارائه این استاد حوزه پرداخته شد.

حجت الاسلام و المسلمین هادی منش در این نشست علمی بیان داشت: یکی از قالب های اصیل پژوهشی که از قدیم در حوزه های عملیه بوده، امالی نویسی بوده است که از قرن سوم هجری آغاز شده است. املای این کتاب از ۱۸ رجب سال ۳۶۷ قمری شروع شده است و تا ۱۱ شعبان ۳۶۸ یعنی حدود یک سال در نیشابور و مشهد مقدس ادامه داشته است.

وی با بیان اینکه این اثر بیان کننده ۴ اصل مهم تبلیغی و قابل استفاده برای مبلغان امروز است، افزود: اصول و پیام های تبلیغی مهمی از امالی شیخ صدوق (ره) قابل استخراج است: نخستین اصل مستخرج از این کتاب، رعایت نظم در فعالیت تبلیغی است. مرحوم صدوق (ره) جلسات املای این کتاب را در روزهای سه شنبه و جمعه به صورت منظم برگزار می فرموده است که این امر مهم بیانگر تاثیر نظم در تبلیغ هم در برگزاری جلسات و هم در محتوای تبلیغی را به مبلغ امروز می آموزد.

مدیر مطالعات و برنامه ریزی پژوهشی معاونت پژوهش حوزه های علمیه در ادامه گفت: مرحوم شیخ صدوق(ره) در تدوین آثار خود و نیز احادیث این کتاب, مسافرت‏های زیادی داشته است از بغداد تا ماوراءالنهر داشته است و این می‏رساند و سفر تبلیغی جزو سیره این مبلغ بزرگ اسلام و تشیع بوده است.

وی اظهار کرد: این کتاب به مناسبت ماه محرم و مناسبت‏های دیگر محتوای مناسب آن ایام را می‏ آورد و در بحث مقتل نگاری جایگاه ویژه و مهمی دارد. جالب است که این کتاب برای اولین برخی مباحث حادثه عاشورا مثل شهادت طفلان مسلم را آورده که در آثار پیشینیان و معاصران ایشان موجود نبوده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha