جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
کد خبر: 1165866
۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹
کتاب حقوق مخالفان در فقه سیاسی

حوزه/ از کتاب "حقوق مخالفان در فقه سیاسی با تاکید بر سیره حکومتی امیرالمؤمنین علی علیه السلام" رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به مناسبت فرا رسیدن عید غدیر خم از کتاب "حقوق مخالفان در فقه سیاسی با تاکید بر سیره حکومتی امیرالمؤمنین علی علیه السلام" رونمایی شد.

وجود مخالف در تمام نظام‌های سیاسی یکی از ویژگی‌های مهم محسوب شده و چگونگی تعامل و مواجهه با این مخالفان است که حکومت‌های مستقر را به چالش می‌کشد. حال چگونگی مواجهه حکومت دینی و به خصوص حکومت اسلامی با مخالفان خود و از جهت دیگر حقوق مخالفان، پرسش محوری کتاب بوده است.

از سوی دیگر بنابر آموزه‌های دینی، رفتار حاکمیت اسلامی باید به گونه‌ای باشد که با پیاده سازی مدیریت دینی، الگوی رفتاری مناسبی را برای سایر جوامع فراهم آورده و نهایتا به اثبات حقانیت خود بینجامد.

در این میان بررسی سیره و عملکرد مولای متقیان، امیرالمؤمنین علی علیه السلام بهترین گواه تاریخ برای تمام آزادی خواهان و پیروان راه حق و حقیقت می‌باشد.

در این کتاب پس از دقت در مبانی فقهی به بررسی سیره حکومتی حضرت اشاره شده است زیرا که حکومت علوی به عنوان الگو حکومت داری در نزد شیعیان دارای جایگاهی بلند و رفیع می‌باشد و همواره یکی از آرمان‌های تشیع، دستیابی به شاخص‌های حکومت علوی است.

نویسنده این کتاب را در چهار فصل به رشته تحریر در آورده است. فصل اول با عنوان کلیات و مفاهیم، فصل دوم گونه‌شناسی مخالفان حکومتی، فصل سوم حقوق مخالفان سیاسی و در فصل چهارم به ارائه راهکار مواجهه با مخالفان پرداخته است.

این کتاب به قلم آقای میلاد مرادی می‌باشد و در انتشارات دانشوران معاصر به چاپ رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha