جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
جلد اول کتاب «دانش‌نامه اهل بیت» روانه بازار نشر شد

حوزه/ به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی جلد اول کتاب «دانش‌نامه اهل بیت(ع)» در ۸۰۷ منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، جلد اول کتاب «دانش‌نامه اهل بیت(ع)» اثر علیرضا واسعی مصطفی صادقی کاشانی یدالله حاجی‌زاده علیرضا عالمی نعمت الله صفری فروشانی محمد تقی ذاکری معصومه اخلاقی است که در پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۸۰۷ صفحه به چاپ رسید.

بی تردید دانشنامه اهل بیت(ع) با توجه به اهمیت بی‌بدیل جایگاه عترت پیامبر در تبیین آموزه‌های اسلام می‌تواند نقش مهم و ماندگاری در شناساندن روش منش ایشان و الگو دهی به جوامع اسلامی و دفاع معقول و صحیح از تعالیم دینی ایفا کند.

مجموعه مدخل‌های برگرفته از آموزه‌های اهل بیت(ع) زیر مجموعه علومی همچون کلام، فقه و حقوق، تفسیر و علوم قرآن، اخلاق، اجتماعی و سیاسی قرار می گیرد.

مسیر تدوین این دانشنامه به گونه‌ای طراحی شده است که برایند کار بتواند اهدافی همچون تبیین مستند و پویایی تعالیم و شخصیت اهل بیت(ع) برای دفاع عالمانه از ایشان، بازآرایی‌ تعالیم اهل بیت با توجه به نیازهای معاصر، توسعه و تحکیم آموزه‌های اهل بیت(ع)، زدودن غبار جهل و خرافات از معارف اهل بیت، تبیین جایگاه اهل بیت در علوم، پاسخگویی روشمند و علمی به سوالات و شبهات مطرح شده در عرصه ملی و بین‌المللی در سیره و آموزه‌های اهل بیت(ع)، بازشناسی ابعاد گوناگون سیره و تاریخ اهل بیت(ع)، شناسایی و ارزیابی میراث علمی اهل بیت(ع) و آثار مرتبط با ایشان را برآورده سازد.

در این دانشنامه به اقتضای موضوع آن به آیات و نیز روایات پرشماری از اهل بیت استناد شده است.

اجزای ساختاری مقالات دانشنامه اهل بیت(ع) عبارتند از: مدخل، شناسه، بدنه، منابع و امضا.

در دانشنامه مذکور آرا و اقوال بر اساس مکتب‌های گوناگون فکری مقطع زمانی یا به گونه طیف پذیر دیگر دسته‌بندی شده اند.

در حوزه تاریخ و سیره مدخل‌ها در ضمن هشت بخش طبقه‌بندی می‌شود که عبارتند از: اشخاص، فرقه ها و جریان ها، وقایع و حوادث، اماکن، آیین و رسوم، اموال و آثار، قبایل، و آثار مکتوب.

همکاران علمی این دانشنامه مشتمل بر ۵۰ نفر از صاحب نظران علوم فوق الذکر هستند.

*ساختار اثر

این مجلد مشتمل بر ۴ مدخل که در خصوص چهار معصوم(ع) است که عناوین این مداخل عبارت اند از: محمد بن عبدالله(ع)، علی بن ابی طالب(ع)، فاطمه(ع)، و حسن بن علی(ع).

علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتیhttp://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha