شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ |۲۲ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 29, 2024
تصاویر جلسه اخلاق آیت الله هاشمی علیا، موسس مدرسه علمیه قائم عج چیذر که هر هفته روزهای های سه شنبه در مدرسه علمیه قائم (عج) بصورت جلسه عمومی برگزار می شود.

حوزه/ تولیت مدرسه علمیه چیذر در توصیه به کاندیداهای ریاست جمهوری تاکید داشت: برخی از نامزدهای ریاست جمهوری گمان می کنند که می توانند به اسم نقد کردن عملکرد گذشتگان، و سابقه درخشان بیش از چهل سال انقلاب را زیر سوال ببرند.

آیت الله هاشمی علیا تولیت مدرسه علمیه قائم چیذر تهران، در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن بیان تبریک عید غدیر و توصیه هایی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: یاد و خاطره امام راحل عظیم الشأن (قدس سرّه)، شهدای بزرگوار و به ویژه شهیدان مظلوم بهشتی و رئیسی را گرامی میدارم. مردم و کشور ما و انقلاب ما نیاز مبرم به خدمتگزارانی چون شهیدان بهشتی و رئیسی دارند که خالصانه در راه خدا تلاش کردند و برای آرمانها و اهداف مقدّسشان تا پای جان ایستادگی کنند.

وی با تبیین انتخابات ریاست جمهوری پیش رو ابراز داشت: انتخابات صحنه تبلور مردمسالاری دینی در کشور ما است. امروز کشور در آستانه انتخاباتی بسیار مهم است. به فرموده مقام معظم رهبری انقلاب و کشور در راه رسیدن به قله هاست و واقعیت هم این است که کشور در مرحله ای از پیشرفت و تحوّل قرار دارد.

آیت الله هاشمی علیا در بیانی دیگر از قدرت مقاومت و قرار گرفتن دشمن در حالت ضعف بی سابقه خود در قرن اخیر اظهار داشت: دشمن در ضعیفترین حالت خود در بیش از یک قرن گذشته قرار گرفته است. محور مقاومت، تلاش دشمن را در نابودی مسلمانان و قرآن کریم را ناکام گذاشته است و به شرکت آحاد مردم در انتخابات، کشور را مستحکم و قویتر از گذشته میکند و باید ملت ایران باید بدانند که شرکت در انتخابات انقلاب اسلامی را قوی و دشمنان را ناامید می سازد.

تولیت مدرسه علمیه قائم چیذر تهران با اشاره با آیه ای از قرآن کریم مبنی بر وظیفه شرعی و ملی افراد جامعه تاکید داشت: همه مردم وظیفه ملی، میهنی و شرعی دارند که به حکم آیه (تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ) یکدیگر را به انتخابات دعوت کنیم و حول و قوه الهی انتخاباتی پرشورتر و با مشارکت حداکثری صورت گیرد.

وی با بیان معیارهای انتخاب کاندیدای مناسب ریاست جمهوری اظهار داشت: مردم به رئیس جمهوری متدیّن، با کفایت، مدبّر، با برنامه، معتقد به مبانی انقلاب، معتقد به نظام اسلامی، وفادار به ولایت فقیه، تلاشگر، خستگی ناپذیر، متعهد به قانون و خدمتگزار نیاز دارد. مردم ما رئیس جمهوری در طراز اشخاصی چون شهید رئیسی و شهید رجایی می خواهند.

آیت الله هاشمی علیا با تبیین اینکه انتخاب ریاست جمهوری امانت الهی است توضیح داد: خداوند در قرآن می فرماید؛ (إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّ وا الْأَمَانَاتِ إِلَی أَهْلِهَا). مقام ریاست جمهوری، امانت الهی است و این امانت باید به اهل آن سپرده شود. ملت ایران باید برای سپردن این امانت به اهل آن باید تحقیق کنند، شاخص ها را بشناسند. گذشته افراد را بررسی کنند و ببینند آنچه را که امروز میگویند، در گذشته و عملکرد آنها چگونه بوده است؟

این استاد اخلاق حوزه علمیه در سخنانی دیگر به لزوم مراعات اخلاق در بین کاندیداها تاکید کرده و ابرازداشت: یکی از مهمترین مسائلی که باید در انتخابات پیش رو مورد توجه همگان قرار گیرد، رعایت اصول اخلاقی است. ای کاش منشور اخلاق اسلامی در انتخابات، سرلوحه عمل و رفتار همگان قرار گیرد. آحاد مردم و آحاد رأی علاوه بر وظایف سیاسی و اجتماعی، وظایف اخلاقی مهمی را بر عهده دارند. همچنین نامزدهای انتخابات و افرادی که در ستادهای آنان فعّالند، باید اصول اخلاقی را رعایت کنند.

وی ادامه داد: مردم شریف ایران بدون تحقیق رأی ندهند؛ اگر نمی توانند تحقیق کنند یا از تحقیق به نتیجه ای برسند، ملاحظه کنند که چه کسانی از اطرافیان نامزدها هستند؟ در روایتی از پیامبر خدا (صلّی الله علیه و آله) آمده است: اَلمَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ، فَلیَنظُر أحَدُکُم مَن یُخالِلُ)، این خودش یک روش شناخت است. رأی را به معنای سپردن امانت الهی بدانند. دقت کنند که این امانت فقط به دست شخص امین و درستکار برسد. همه نامزدهای محترم، متدیّن و مورد تأیید شورای نگهبان هستند، اما انتخاب اصلح و بهترین گزینه، شرط عقل و دستور شرع است.

وی با توصیه بر رعایت اخلاق افرادی که در ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری فعالیت می کنند گفت: ستادها و طرفداران نامزدها از قبیله گرایی، حزب گرایی، گروه گرایی، پرهیز کنند و فقط خدا را در نظر بگیرید و ببینید که آیا شخص مورد نظر شما میتواند واقعاً منافع ملی و مردم را تأمین کند یا نه؟ اگر واقعاً فرد مورد نظر شما اینچنین است، از او دفاع کنید و تبلیغ کنید تا دیگران هم به او رأی دهند. اما اگر میدانید که او توانایی لازم را ندارد یا نعوذ بالله به خاطر مطامع گروهی و حزبی و جناحی و قومی میخواهید به او رأی دهید، بدانید پیش خداوند متعال مسئول هستید و رعایت امانت را نکرده اید.

آیت الله هاشمی علیا در ادامه بیان داشت: در تبلیغ نامزد مورد نظرتان افراط و تفریط نکنید. در تبلیغات انتخاباتی نسبت به دیگر نامزدها و طرفدارانشان بدگویی نکنید، تهمت و افترا نزنید؛ ناسزا نگویید؛ و در نهایت قول سدید داشته باشید.

آیت الله هاشمی علیا توصیه هایی نیز به نامزدهای انتخاباتی داشته و بیان کرد: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید از خودشان سوال کنند و در واقع بینکم و بین الله خود را شایسته این منصب می‌دانند. در حدیثی از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) آمده است: (مَنْ تَوَلّی عَمَلا وَ هُوَ یعْلَمُ أنَّهُ لَیسَ لَهُ بِأهْلٍ، فَلْیتبَّوَءُ مَقْعَدُهُ مِنَ النّارِ)؛ هر کسی که مقام و مسئولیتی را بپذیرد در حالی که میداند او برای این کار اهلیت ندارد، جایگاهش از آتش خشم و غضب الهی پُر خواهد شد. گمان نکنید که حالا چند نفر رأی دهنده و طرفدار دارم پس مجوّز شرعی برای ماندن وجود دارد. خیر! نباید مردم را به آستانه رأیی غلط کشاند و برای خود و دیگران موجبات عذاب الهی آماده کرد.

وی ادامه داد: خودتان را معرفی کنید؛ سوابق خودتان و برنامه هایتان را بگویید. از بزرگنمایی برنامه ها یا سیاهنمایی عملکرد دیگران بپرهیزید. نقد منصفانه کنید. مبادا برای رأی آوری و چند روز تکیه بر مسند زدن، احکام الهی را نادیده بگیرید. مبادا در گفتگوها و مناظرهها به دیگران تهمت و افترا بزنید.

این استاد اخلاق توصیه ای نیز به افرادی که با اسم نقد کردن دست آوردهای نظام را زیر سوال می برند داشته و اظهار داشت: در مناظره های دوره های قبل شاهد مواردی بودیم که قطعاً خلاف شرع و اخلاق بود. شما متدیّنید؛ اجازه ندهید اطرافیانتان شما را به رفتارهای غیر اخلاقی سوق دهند. برخی افراد گمان می کنند که می توانند به اسم نقد عملکرد گذشتگان، و سابقه درخشان بیش از چهل سال انقلاب را زیر سؤال ببرند.

وی در ادامه گفت: چرا باید به گونه ای سخن بگوییم که موجب شادی دل دشمنان نشاندار انقلاب شود؟ چرا باید برخی حرفها و سخنها از رسانه های گروهی و شبکه های ماهواره های دشمنان پخش شود؟ چرا باید همه این پیشرفتها و تلاشها و موفقیتها نادیده گرفته شود؟ کشور ما قطعاً دچار مشکلاتی است، ولی نباید مردم را به خاطر رأی آوردن ناامید کرد. نباید کشور را بحرانی، بر لب پرتگاه و از دست رفته معرفی کرد. اینها کفران نعمت است (وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ).

تولیت مدرسه علمیه قائم چیذر گفت: معیار خوب و بد، درست و نادرست، خط امام و رهبری معظم انقلاب است. این سخن آن شهید فرزانه که گفت: اگر در جبهه راه را گم کردی، ببین دشمن کدام نقطه را میکوبد، بدان آنجا خاکریز خودی است. سخن حکیمانه ای است. مبادا که برای خودمان معیارهای نادرستی را تعبیه کنیم و مردم فریفته شعارهای غلط و نادرست ما شوند که در هر حال، وزر و وبال آن بر عهده ما و پاسخگویی آن در نزد خداوند بر ذمّه ما خواهد بود. پذیرش نتیجه انتخابات است که توسط مراکز رسمی اعلام میشود. نباید به خاطر حسّ طرفداری یا احساس پیروزیِ قبل از انتخابات، دچار این آفت بزرگ شویم که مردم ما هنوز تلخی این برخورد ناصحیح در برخی از انتخابات گذشته را در کام دارند.

آیت الله هاشمی علیا در پایان با توصیه بر شرکت در انتخابات ریاست جمهوری تاکید داشت: بنده خود و همه را دعوت به رعایت تقوا و اخلاق انتخاباتی می کنم و امیدوارم خداوند دل‌های مردم را به نامزد اصلح متمایل کند و هرکس که خیر و صلاح دین و دنیای مردم را بیش از دیگری مدّنظر دارد و برای آن متعهدانه تلاش میکند، با رأی بالا و محکم مردم انتخاب شود و ان شاءالله حاصل این انتخاب مورد رضایت حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) و شادی روح پرفتوح امام راحل و شهدای عزیز و بالخصوص شهیدان خدمت قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
    0 0
    کسی در مورد دستاوردهای انقلاب شک ندارد . ما همیشه آنها را با تمام وجود حس میکنیم
  • صادق IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
    0 0
    بنطر می رسد که کاندیداها باید بنظر و خواست مردم هم توجه کنند و بنای انها علاوه بر خشنودی خداوند رصایت مردم نیز باشد