شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ |۲۲ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 29, 2024
سید موسی صدر

حوزه/ استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: روح واقعه غدیر انتقال مسئولیت و رسالت پیامبر و امام و انتقال نبوت است و جنبه دینی دارد و نشان می دهد انتقال رسالت در جامعه دینی، می بایست در قالب ولایت و حاکمیت باشد.

حجت الاسلام والمسلمین صدر، استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، ضمن تبیین پیام غدیر گفت: حادثه غدیر یکی از حوادث مهم تاریخ اسلام و تاریخ بشریت است؛ چون آن رسالت الهی که تا آن زمان به دوش انبیا برای بشر حمل و رسانده می شد، در حادثه غدیر این رسالت و مسئولیت به ائمه سپرده می شود و غدیر، دوران انتقال مسئولیت پیامبر به امام است و آن نقشی را که انبیای الهی در طول تاریخ داشتند به امام منتقل می شود.

وی با بیان این که با تحقق غدیر، امام این مسئولیت را بر عهده می گیرد، تصریح کرد: بنابراین غدیر، یک حادثه مهمی است. گرچه روح واقعه غدیر انتقال مسئولیت و رسالت پیامبر و امام و انتقال نبوت است و جنبه دینی دارد اما نکته بسیار مهمی در حادثه غدیر نهفته و آن این که رسالت پیامبر در قالب انتقال قدرت و ولایت به امام منتقل می شود یعنی اگر این مسئولیت پیامبر بخواهد درست تحقق پیدا کند، انتقال رسالت در جامعه دینی، می بایست در قالب ولایت و حاکمیت باشد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که بدون حاکمیت و قدرت نمی شود رسالت پیامبر را به صورت کامل در جامعه پیاده کرد، افزود: این قدرت و به دست آوردن حاکمیت دینی امری است که در بطن حادثه غدیر نهفته است.

حجت الاسلام والمسلمین صدر با بیان این که قدرت به ما هو قدرت خنثی است و بستگی دارد در چه راهی استفاده شود، گفت: وقتی قدرت و حاکمیت و سلطه در مسیر رسالت الهی به کار گرفته می شود یک ارزش است همانطور که در کشورهایی که حکومت دینی وجود ندارند دین غریب است که همین باعث شده دین نحیف و لاغر شود و در این کشورهای نظام سلطه، به جای آن ارزش های دینی، ارزش های کفر و الحادی و فرهنگ سکولار حاکم می شود و دنیاگرائی اصل است.

وی ادامه داد: آنگاه که در جامعه دنیا گرایی اصل شد دیگر ارزش های دین پاسخگو نیست و شما سلطه پذیر می شوید و سلطه بیگانگان را می پذیرید و با فرهنگ دنیاگرایی، به هر ذلتی تن می دهید تا به هوا و هوستان برسید.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: تفاوت تحقق فرهنگ دینی و غیر دینی همین است که فرهنگ دینی وقتی در جامعه تحقق پیدا می کند مردم را از جنبه انسانی ارتقا می دهد اما فرهنگ غیر دینی مردم را از جنبه حیوانی رشد می دهد و این امر، تفاوت اساسی بین دو مسیر و دو فرهنگی است که در دنیا وجود دارد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha