شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ |۲۲ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 29, 2024
زمانی فرد

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به آیه ۶۷ سوره مبارکه مائده در خصوص رسالت پیامبر گرامی اسلام(ص) برای ابلاغ رسالت به مردم و انتقال پیام غدیر گفت: ولایت بزرگترین نعمت خداوند متعال است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی فرد، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، ضمن تبیین واقعه غدیر گفت: مبحث غدیر، بحث گسترده ای است و در اهمیت این واقعه همین مقدار کافی است که خداوند متعال در آیه ۶۷ سوره مبارکه مائده ی«َا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ» چنین آوره است که خداوند می فرماید مسئله غدیر را به مردم برسانید و اگر این کار را انجام ندهید رسالت خدا انجام نشده یعنی غدیر همسنگ با رسالت تلقی شده است.

وی با بیان این که این آیه نشان می دهد ۲۳ سال زحمات پیامبر گرامی اسلام(ص) متوقف بر مسئله ولایت و غدیر است، تصریح کرد: از دیدگاه مکتب تشیع ولایت استمرار نبوت است. یعنی اگر ولایت نباشد نبوت که در آغاز با روند خوبی شروع شده است، در پایان بی نتیجه می ماند و این خط سیر آنطور که باید ادامه پیدا نمی کند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: لذا در روز غدیر وقتی پیامبر(ص)، امیرالمومنین(ع) را به مقام ولایت نصب فرمودند، آیه ۳ سوره مبارکه مائده نازل شد که خداوند خصوصیاتی را در آن ارائه می فرماید.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی فرد با بیان این که با نصب جانشین برای پیامبر(ص)، کفار مایوس شدند چون امید داشتید پیامبر که از دنیا رفت جامعه را در دست می گیرند، ابراز کرد: با نصب امیر المومنین(ع) به مقام ولایت، این امید کاذب کفار به یاس تبدیل شد و با ولایت دین کامل شد و باید گفت ولایت بزرگترین نعمت خداوند متعال است.

وی با بیان این که این ها همه نشان می دهد مسئله غدیر یک مسئله مهم و اساسی است که از دو زاویه می بایست بدان نگریست، عنوان کرد: یک زاویه این که با مسئله ولایت، اسلام یک دین جاودانه و همیشگی شد و اگر ولایت نبود بعد پیامبر ادامه پیدا نمی کرد اما با وجود ولایت اسلام دینی است که تا زمان امام زمان و تا قیام قیامت برقرار خواهد بود و همیشه دارای ولی هستیم و این سبب استمرار می شود. یعنی دین استمرار می یابد و در مقطعی از بین نمی رود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به زاویه دوم پیام واقعه غدیر خاطر نشان کرد: زاویه دوم این مسئله، الگوگیری است یعنی خداوند متعال با قرار دادن ولایت برای همه مسلمانان الگو تعیین کرد که شما در سبک زندگی و حرکت ها و فعالیت هایتان ولی دارید که باید از او الگو بگیرید و بر اساس دستورات او عمل کنید.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha