یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ |۲۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 30, 2024
آذین

منتقد و کارشناس سینما گفت: فیلم یا سریالی که می‌خواهد موضوعی دینی را مورد توجه قرار دهد. باید فیلمساز معتقد داشته باشد چون اعتقاد در کنار تخصص موفقیت فیلم‌ها و سریال‌های معناگرا را تضمین می‌کند.

جبار آذین منتقد و کارشناس سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه با بیان اینکه موضوعات دینی باید کارکرد امروزی داشته باشد، گفت: برای اینکه فیلم‌های دینی بتواند جریان‌سازی و کارکرد لازم را داشته باشد باید آن آثار مفاهیم را در قالب موضوعات و اتفاقات روز مورد توجه قرار دهند. یعنی مفاهیم دینی و قرآنی باید در زندگی امروز جاری و ساری باشد. برای مثال اگر قرار است به موضوع دروغ توجه شود باید تاثیرات این گناه در زندگی ما تصویر شود.

وی افزود: ‌فیلم‌ها و سریال‌های دینی و قرآنی خوبی در سینما و تلویزیون طی سال‌های اخیر تولید شده‌اند. یکی از سریال‌های موفق در این رابطه مجموعه «صاحب دلان» است که در آن ما به زیبایی موضوعات قرآنی را در قالب داستانی امروزی مشاهده می‌کنیم یا در سریال «سفر سبز» عشق به امام حسین (ع) در قالب داستانی زیبا به بیننده منتقل می‌شود. در سینما نیز کارهای خوب کم نبوده‌اند. برای مثال به فیلم «بچه‌های آسمان» به کارگردانی مجید مجیدی اشاره می‌کنم. در این فیلم رفتارهای انسانی در اوج خود نشان داده می‌شود.

این منتقد سینما ادامه داد: در حوزه قصص قرآنی و تاریخ صدر اسلام هم کارهای خوبی تولید شده‌. «یوسف پیامبر»،«مختارنامه»، «ملک سلیمان» و چند کار دیگر از این دست تولیدات هستند. کارهای تاریخی به دلیل جذابیت قصه و صحنه قادرند مخاطبان بسیاری را جذب خود کنند. این تولیدات بارها از رسانه ملی روی آنتن رفته‌اند اما هنوز هم دارای جذابیت‌های بصری هستند. با این توضیح سرمایه‌گذاری در این عرصه سود طولانی مدت به همراه دارد.

وی با بیان اینکه نویسنده و کارگردان یک اثر دینی باید به کارش معتقد باشد، تصریح کرد: فیلم یا سریالی که می‌خواهد موضوعی دینی را مورد توجه قرار دهد. باید فیلمساز معتقد داشته باشد چون اعتقاد در کنار تخصص موفقیت فیلم‌ها و سریال‌های معناگرا را تضمین می‌کند. البته باید توجه داشت که موضوعات اخلاقی حتماً باید به صورت غیر مستقیم به بیننده منتقل شود. تجربه ثابت کرده هرگاه در پی مستقیم‌گویی در آثار نمایشی بوده‌ایم به سمت شعارزدگی رفته‌ایم و نتوانسته‌ایم مخاطب را جذب کنیم.

آذین در ادامه درباره وضعیت حاکم بر سینما نیز چنین توضیح داد: سینمای امروز اکثراً تحت تاثیر فیلم‌های طنز است چون این دست تولیدات تنها در گیشه موفق هستند اما اگر بتوان سیاست صحیحی در نظر گرفت تا فیلم‌های دینی با تبلیغات و کیفیت مناسب روی پرده رود مطمئن باشید این آثار مورد نظر در سینما نیز در سینما با فروش خوبی مواجه خواهد شد چون ما یک جامعه دینی داریم؛ جامعه‌ای که دلبسته موضوعات ارزشی است. تنها کافیست با روش صحیح به آموزه‌های دینی در فیلم‌های سینمایی توجه کنیم.

این منتقد در انتها تصریح کرد: امروز در پلتفرم‌ها فیلم‌های اجتماعی با استقبال خوب تماشاگران مواجه شده‌اند. در برخی از این تولیدات موضوعات دینی نیز به صورتی غیر مستقیم مورد توجه قرار گرفته است برای همین باید از کارهای دغدمند حمایت کرد تا کارگردانان و فیلمنامه‌نویسان با میل و اشتیاق بیشتر تلاش کنند موضوعات دینی را در کارشان مورد توجه قرار دهند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha