یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ |۲۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 30, 2024
شهید رئیسی

حوزه/ در بین فرامین حکومتی امیرالمومنین علیه السلام به کارگزاران خویش خصوصاً مالک اشتر، یکی از برجسته ترین نکات که به وفور به آن تذکر داده شده است، همین مسئله مردمی بودن و ارتباط مستمر با بدنه اجتماع می باشد.

خبرگزاری حوزه | در بین شاخصه های کارگزار تراز حکومت اسلامی، یکی از مهم ترین و ضروری‌ترین و اساسی ترین شاخصه، مسئله مردمی بودن و ارتباط مستمر مسئول با مردم و بدنه ی جامعه است.

در سالهای اخیر متاسفانه برخی مسئولین به بهانه مشغولیت به کارهای اساسی و مهم کشور، از ارتباط با بدنه جامعه و مردم غافل هستند و ارتباط کمتری با ایشان دارند که آسیب جدی به همراه داشته است.

فراوان در موارد مختلف مشاهده شده که به جهت عدم ارتباط و عدم حضور مسئول در بین مردم، مسائل و مشکلاتی پدید آمده است که تبعات ناگواری را به همراه داشته و تا مدت ها زمان نیازمند اصلاح آن بوده است.

در حالی که به کرات مشاهده شده که با کوچکترین ارتباط ، مسایل مختلف یا به تمامه حل شده و یا در آستانه رفع قرار گرفته.

ارتباط با مردم و مردمی بودن نیز به این معنا نیست که حتما و مستمرا آن مسئول در بین مردم حضور داشته باشد.

این میزان که مردم متوجه بشوند که فلان مسئول دغدغه ارتباط و حضور در بین مردم را داشته باشد و دائما دنبال رفع مشکلات مردم باشد.

در بین فرامین حکومتی امیرالمومنین علیه السلام به کارگزاران خویش خصوصاً مالک اشتر، یکی از برجسته ترین نکات که به وفور به آن تذکر داده شده است، همین مسئله مردمی بودن و ارتباط مستمر با بدنه اجتماع می باشد.

در نامه ۵۳ نهج‌البلاغه شریف که فرمان حکومتی حضرت به مالک اشتر است در باب مردمی بودن و دنبال رفع گره از مردم بودن را حضرت اینگونه برای مالک نگارش نموده اند: «همواره در فکر مشکلات آنان باش، و از آنان روی بر مگردان.»

همچنین می فرماید : «پس بخشی از وقت خود را به کسانی اختصاص ده که به تو نیاز دارند، تا شخصا به امور آنان رسیدگی کنی، و در مجلس عمومی با آنان بنشین و در برابر خدایی که تو را آفریده فروتن باش، و سربازان و یاران و نگهبانان خود را از سر راهشان دور کن تا سخنگوی آنان بدون اضطراب در سخن گفتن با تو گفتگو کند»

حضرت تاکید ویژه ای دارند که کارگزار و مسئول بایستی شخصاً بخشی از وقت خود را صرف حضور در بین مردم و تلاش برای رفع مسائل آنان نماید ، فارغ از هر نهاد مربوطه ای.

در ادامه همین عبارات میفرمایند : «هیچ گاه خود را فراوان از مردم پنهان مدار، که پنهان بودن رهبران، نمونه ای از تنگ خویی و کم اطّلاعی در امور جامعه می باشد. نهان شدن از رعیّت، زمامداران را از دانستن آنچه بر آنان پوشیده است باز می دارد. حق را نیز نشانه ای نباشد تا با آن راست از دروغ شناخته شود»

نتیجه این مردمی بودن و ارتباط با کیفیت با بدنه جامعه و رفتار صحیح برای مردم را نیز حضرت در همین نامه ۵۳ اینگونه می فرمایند : «با گسترش عدالت در بین مردم، و مهربانی با رعیّت، به آنان اطمینان خواهی داشت، آنگاه اگر در آینده کاری پیش آید و به عهده شان بگذاری، با شادمانی خواهند پذیرفت»

رهبر عظیم الشأن انقلاب در وصف دولت و دولتمردان دولت سیزدهم خصوصا شهید رییسی عزیز یکی از ویژگی های مطلوب دولت را مردمی بودن معرفی کردند،که این ویژگی باید به عنوان الگو و سرمشق برای دولت های دیگر هم مورد توجه قرار بگیرد.

ایشان میفرمایند:

«اینکه شما میروید در بین مردم، از مردم می‌شنوید، به آنها پاسخ میدهید، این کار خیلی خوبی است، این کار بسیار مفیدی است». ۱۴۰۲/۰۶/۰۸

علی اکبر یزدیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha