یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ |۲۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 30, 2024
خانم برقعی و هدی

حوزه/ جلسه هیئت امنای مجتمع هدی با حضور مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها و کارگروه معارف اسلامی مجتمع هدی در سالن جلسات مدیریت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، جلسه هیئت امنای این مجتمع، با حضور دکتر سیده زهره برقعی، مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها، برگزار شد.

در این جلسه آقای کبیری، مدیر مجتمع آموزشی تربیتی هدی ضمن ارائه‌ی گزارش از ثبت‌نام دانش‌آموزان، ظرفیت مدارس و آمار پیش‌ثبت‌نام‌ها بیان کرد: با توجه به استقبال خانواده‌ها برای حضور فرزندانشان در این مرکز، نیازمند فضای بزرگتری برای پاسخگویی به این نیاز هستیم.

در بخشی از این نشست که با حضور مسئولان فوق‌برنامه و با هدف ارائه گزارش در مورد آموزش‌های حوزه معارف اسلامی در مجموعه مدارس هدی تشکیل شد، خانم نیک‌زاد، مشاور مدیر مجتمع هدی ضمن معرفی اجمالی کارگروه‌های فوق‌برنامه در مدارس هدی، کارگروه علوم و معارف را به عنوان یکی از پربرکت‌ترین کارگروه‌ها، برشمرد و با ارائه گزارشی از پیشینه، اهداف، رویکردها و سیر تشکیل و اعضای کارگروه از سال ۱۳۹۴ تا کنون به بیان نقاط قوت، ضعف، راهکارها و فرصت‌های پیشِ‌روی این کارگروه پرداخت.

در ادامه خانم حقیقی، مسئول کارگروه معارف اسلامی در مدارس هدی، توضیحاتی را پیرامون تولید محتوا و چگونگی گزینش اعضای کارگروه و سیر تولید محتوا و اجرای آن در مدارس توسط اعضای کارگروه بیان کرد و افزود: دریافت بازخوردها و به روزرسانی مستمر محتواها بر اساس نتایج ارزیابی دوره‌ای، از جمله اقدامات این کارگروه است.

وی ضمن اشاره به تولید درختواره آموزش‌های معارفی در مدارس هدی، محور آموزش‌های فوق‌برنامه در پایه‌های مختلف تحصیلی را به این صورت بیان کرد:

پایه اول: یاد خدا و شکرگزاری، آشنایی با اصول دین، نماز، قرآن و اهل بیت(ع)، سلام کردن، احترام به والدین و معلم، بهداشت و محیط زیست، ، علم آموزی، ارتباط با دیگران، اسراف، دوستی، نظم و مسئولیت‌پذیری،...

پایه دوم: یاد خدا و شکرگزاری، آموزش احکام اولیه جهت آمادگی دانش آموزان برای جشن تکلیف، اصول دین، حجاب، گشاده‌رویی، متانت، قناعت، امانت‌داری، صداقت، پرهیز از لجبازی، سخن‌چینی و تمسخر و ...

پایه سوم: سن تکلیف، تقلید، وضو، نماز، روزه، احکام مسجد و نماز جماعت و احکام حجاب

پایه چهارم: یاد خدا، احکام و ارکان نماز و روزه، نماز جماعت، اذان و اقامه، قنوت، تسبیحات اربعه و تسبیحات حضرت زهرا(س) و ...

پایه پنجم: مباحث اعتقادی (نبوت، امامت، معاد، ولایت فقیه، فروع دین، امام زمان، حجاب و مباحث اخلاقی احترام به خالق ،خلق و...)

پایه هفتم: توصیف و نمایش زیبایی‌های شاخصه معرفتی و اصول دین با رویکردی عقلی و زبان ساده وروان متناسب با دانش آموز، بیان شیوای احکام مبتلا به دانش‌آموز، سیره عملی شهدا، گوشه ای از بیانات مقام معظم رهبری

پایه هشتم: امامت و ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام و ضرورت ولایت‌پذیری با رویکرد عقلی و زبانی متناسب با فهم دانش‌آموز، بیان شیوای احکام مبتلا به دانش‌آموز در قالب داستان، سیره عملی و اخلاقی زندگی شهدا در ولایت پذیری، گوشه ای از بیانات مقام معظم رهبری در سیره امامت و ولایت

پایه نهم: مهدویت و انتظار با رویکرد عقلی و زبانی متناسب با فهم دانش‌آموز، بیان شیوای احکام مبتلی‌به دانش‌آموز در قالب داستان، سیره عملی و اخلاقی زندگی شهدا به عنوان منتظر، گوشه ای از بیانات مقام معظم رهبری در امر انتظار و مهدویت

در ادامه خانم معلمی، سرپرست کارگروه فوق‌برنامه‌های مجتمع نیز درباره طراحی شخصیت «هدی» به عنوان شخصیت محوری در آموزش‌های فوق‌برنامه از پیش دبستان تا پایه پنجم و به روزرسانی طراحی‌ها با توجه به دریافت بازخورد از دانش آموزان تا رسیدن به چاپ رسمی کتاب‌های نسیم هدی نکاتی را بیان کرد.

خانم نجم، مشاور طرح و برنامه مدیر جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها با قدردانی از زحماتی که منجر به تولید محتواهای فوق‌برنامه شدند، عنوان کرد: انعکاس بیشتر قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها در قالب‌های مختلف مانند محتوای چندرسانه ای به عنوان مزیت رقابتی این مجموعه، باید مورد توجه قرار گیرد.

وی خواستار تجمیع مسائل و موانع رسیدن به اهداف و ایده‌های مجموعه در راستای تحقق رسالت‌ها و اشتراک‌گذاری آن با رویکرد حل مساله شد.

مشاور طرح و برنامه، تشکیل تیم مشورتی در یک مدل منظم، ارائه راهکارهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت و تولید برنامه‌های کاربردی ویژه فوق‌برنامه‌ها و بیان سیر تولید محتوا به والدین را از عوامل موثر در پویایی هر چه بیشتر مجموعه دانست و دریافت بازخورد به انواع مختلف همچون تریبون آزاد، نقد و بررسی مربی، کتاب و... با استفاده از دانش آموزان را پیشنهاد کرد.

در پایان این نشست برقعی ضمن طرح پرسش‌هایی در مورد روند فعالیت کارگروه و انتخاب مربیان، از زحمات اعضای کارگروه قدردانی کرد و تأکید کرد: باید دستاوردها و ظرفیت‌ها با روش‌های مختلف به مخاطبان معرفی شود تا در جریان اقدامات محتوایی این مجموعه قرار گیرند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha