یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ |۳۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 7, 2024
امام جمعه دیلم

حوزه/حجت‌الاسلام اسدی گفت: اداره فرهنگ و ارشاد فیلم‌هایی با موضوعات فرزند آوری، خانواده، تشکیل خانواده را ترویج کند، ارائه فیلم‌هایی به عنوان مجموعه‌ای از مشکلات اجتماعی به مخاطب باعث یأس و ناامیدی مردم خواهد شد.

حجت‌الاسلام محمود اسدی امام‌جمعه شهرستان دیلم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از استان بوشهر، با اشاره به جدیت نداشتن برخی ادارات در موضوع جوانی جمعیت، آن را یک موضوع مهم و مقدس عنوان کرد و گفت: با توجه به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب و تأکیدات ایشان در ده سال گذشته و آمار و پالایش در سطح کشور، در حد خطر و حساسیت بودن در این زمینه بر همه روشن است.

امام جمعه دیلم موضوع پیش رو را بسیار مهم ارزیابی کرد و ضمن اینکه از دیگر ائمه جمعه خواست تا در پرداختن به این موضوع جدیت داشته باشند اظهار داشت: امام جمعه‌ها باید به عنوان هماهنگ کننده دستگاه‌ها و نخ تسبیح همه مجموعه‌ها را هماهنگ و دغدغه‌مند کنند تا در زمینه افزایش جمعیت فعال شوند.

وی با اشاره به آماری که مورد بررسی قرار داده است گفت: در بعضی کشورهای دنیا از نرخ باروری شش به سه و چهار رسیده‌اند، اما ما از نرخ باروری شش و نیم در دهه شصت به حدود یک و نیم رسیده‌ایم؛ این سقوط در بعضی از استان‌ها هنوز پایین‌تر از این حد است.

حجت‌الاسلام اسدی ادامه پیدا کردن این روند را باعث نبود نیروی کار، تولید و حتی امنیت در چند سال آینده ارزیابی کرد و ابراز داشت: مهم آن است که بنده به عنوان روحانی، واعظان و خطبا تا دستگاه‌های اجرایی به هر شکل ممکن در این موضوع نقش ایفا کنند و باور مردم را حرکت دهند؛ در سی سال گذشته با فرزند کمتر زندگی بهتر به سمت کنترل جمعیت حرکت کردیم و اکنون باید این مسأله را برعکس کنیم و مردم را به این اعتقاد برسانیم که در حدی از تعادل بحث باروری و تولید نسل را در زندگی خود قرار دهند.

امام جمعه دیلم نقش دستگاه‌های اجرایی در زمینه فرزند آوری را مورد توجه قرار داد و گفت: بحث فرهنگ‌سازی و مسائل فکری و اندیشه‌ای در یک سو قرار دارد و بحث اجرای قوانین حمایتی در زمینه ازدواج و فرزند آوری در سوی دیگر قرار دارد؛ اطلاع‌رسانی وسیع و گسترده درباره حساسیت موضوع در فضای مجازی، رسانه‌ها، صدا و سیما می‌تواند نقش خوبی را در این مسأله ایفا کند.

وی از تشکیل قرارگاهی برای دنبال کردن مسأله فرزندآوری و ایجاد انگیزه در مردم در شهرستان دیلم خبر داد و افزود: بانک‌ها با پرداخت تسهیلات می‌توانند در ازدواج و فرزند آوری بسیار نقش آفرین باشند؛ کمیته امداد و بهزیستی می‌توانند در جهت حمایت از خانواده‌های کم بضاعت و بی‌بضاعت کمک کنند و تشویق را برای کسانی قرار دهند که صاحب فرزند دوم، سوم یا چهارم می‌شوند؛ شهرداری‌ها در فضاسازی شهرها، بعضی از اِلمان‌های مربوط به جوانی جمعیت را در میدان‌ها، دیوار نویسی‌ها و مکان‌های عمومی به کار برند.

حجت‌الاسلام اسدی به سازمان تبلیغات برای برگزاری جلساتی با واعظان، منبری‌ها و ائمه جماعات در کار کردن در مساجد و هیأت‌ها درباره فرزند آوری پیشنهاد داد و افزود: سپاه در جلسات با پایگاه‌های بسیج در محل‌ها و روستاها می‌تواند این فرهنگ سازی را یکی از مأموریت‌های خود در نظر داشته باشد و در آموزش‌های عمومی اجتماعی مردم کار کند.

امام جمعه دیلم استفاده از احادیث و روایات تشویق کننده افزایش جمعیت را مفید ارزیابی کرد و گفت: اداره فرهنگ و ارشاد می‌تواند فیلم‌هایی را با موضوعات فرزند آوری، خانواده، تشکیل خانواده و مانند این‌ها را ترویج کند تا این مسأله را در ذهن مردم لذت بخش کند؛ ارائه فیلم‌هایی به عنوان مجموعه‌ای از مشکلات اجتماعی به مخاطب باعث یأس و ناامیدی مردم خواهد شد.

لزوم اعمال تخفیفات ویژه در قبوض آب و برق خانواده های پرجمعیت

وی تخفیفات ویژه‌ای در قبوض آب، گاز و برق برای خانواده‌های پر جمعیت مفید دانست و ابراز داشت: بیمه‌ها پوشش‌های خاص بدهند و تشویق‌های بیمه‌ای برای خانواده‌هایی با فرزند بالاتر در نظر بگیرند؛ مسکن و شهرسازی در تحویل زمین‌های تشویقی سه و چهار فرزندی‌ها جدی‌تر عمل کنند و با سرعت عمل بیشتر این اقدام را انجام دهند؛ وقتی قانون گذاشته شد همه بپذیرند و در این فعل حمایتی کوشا باشند؛ سرعت عمل در این زمینه باعث توجه بیشتر مردم به جوانی جمعیت خواهد شد.

حجت‌الاسلام اسدی بیان کرد: باید از کارمندانی که فرزند بیشتری دارند، حمایت بیشتری صورت گیرد و تشویقات قانونی به آن‌ها اعطا و مرخصی این افراد بیشتر باشد؛ در ادارات اتاقی برای نگهداری از فرزندان خانم‌های کارمند باشد، و فردی مأمور نگهداری از این فرزندان باشد تا هم مادر با خیال راحت کار خود را انجام دهد و هم در ساعاتی از روز بتواند به فرزند خود سرکشی داشته باشد

امام جمعه دیلم آموزش‌های روحی و روانی و مهارت‌های زندگی به جوانان را لازم توصیف کرد و گفت: اینکه جوانان ما چگونه صبور باشند و مشکلات زندگی را حل کنند، عصبانی نشوند، در اختلافات و مشکلات اولین راه را جدایی و طلاق ندانند، می‌تواند بر ازدواج و جوانی جمعیت مؤثر باشد؛ کلاس‌های شبکه‌های بهداشت نیز در شروع زندگی بسیار تأثیر دارد و باید جدی گرفته شود.

وی صحبت مسئولان کشوری را در این زمینه بسیار مهم ارزیابی کرد و ابراز داشت: وقتی مردم ببینند که حاکمان آن‌ها به این موضوع اینقدر توجه دارند و آن را مهم تشخیص می‌دهند، مردم هم تشویق می‌شوند و به مرور باور و اعتقادات درباره فرزند آوری اصلاح می‌شود.

حجت‌الاسلام اسدی با اشاره‌ به آماری که معاون رئیس جمهور و دبیر ستاد جمعیت در سالروز هفته جمعیت اعلام کرد گفت: پانزده استان ما در موضوع رشد جمعیت مثبت شده است و خبر خیلی خوبی بود که البته هنوز هم جای کار دارد که امیدواریم بنده و دیگرانی که می‌توانند در این موضوع اثرگذار باشند، این مسأله را حل کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha