چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ |۱۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 17, 2024
معرفی کتاب

حوزه / در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، آثار منتشر شده حوزه علمیه خراسان در پرونده‌ای جدا در خبرگزاری حوزه معرفی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، آثار منتشر شده حوزه علمیه خراسان در پرونده‌ای جدا در خبرگزاری حوزه معرفی خواهد شد.

در نخستین شماره از سلسله معرفی آثار منتشر شده حوزه علمیه خراسان، به معرفی اثر برگزیده سومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی به همت مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی وابسته به دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری و همچنین هفدهمین فراخوان آثار پژوهشی این حوزه در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به قلم آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی پرداخته می‌شود.

چاپ اول این کتاب در پاییز سال ۱۳۹۹ و چاپ دوم آن در بهار سال ۱۴۰۱ در قطع وزیری با ۳۸۴ صفحه منتشر شده و در حال حاضر نیز تعریب این اثر در دستور کار انتشارات حوزه علمیه خراسان بوده و به‌زودی در سال ۱۴۰۳ به زیور طبع آراسته خواهد شد.

این نوشتار که حاصل تقریرات درس خارج فقه آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، در سال تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۵ است، نظریه مشروعیت قیام و اقامه حکومت در عصر غیبت امام‌زمان(عج) را بر اساس ادلّه معتبر تبیین نموده است.

این کتاب شامل سه فصل با عناوین ذیل می‌باشد:

فصل اول: حکومت و دولت از منظر آموزه‌های اسلامی

فصل دوم: ادله مشروعیت قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت امام‌زمان(عج)

فصل سوم: بررسی اشکال‌های نظریه مشروعیت قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت امام‌زمان(عج)

در این کتاب به استنباط مسائل سیاسی و داشتن نگاه حکومتی به فقه در ارتباط مسـتقیم با وجود خارجی نهاد دولت و نظام حاکمیت پرداخته شده است، یعنی اگر حکومت و دولت نباشد، سخن‌گفتن از فقه سیاسی و فقه حکومتی معنای محصّلی ندارد.

در بخشی از این کتاب نیز می‌خوانیم، در اندیشه سیاسی اسلام شأن حکومت مختصّ ذات اقدس الله است و پیامبران و امامان(ع) مظاهر اجرایی حاکمیت حق‌اند، بنابراین عملیاتی‌شدن فقه سیاسی یا فقه حکومتی در دوران حاضر که عصر غیبت حضرت مهدی(عج) به‌عنوان مظهر اجرایی حاکمیت الله در این زمان است، منوط به جواز تشکیل حکومت دینی توسط فقیهان است که نواب عام امام‌زمان (عج) به شمار می‌روند.

در ادامه می‌خوانیم، مقدّمه و لازمه اقـامه حکومت عدل، مبارزه با نظـام حاکمیت جائر و قیام علیه آن است، لذا مشروعیت و جواز قیام برای تشکیل حکومت نیز امری ضروری است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha