چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ |۱۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 17, 2024
عزاداری امام حسین

حوزه/ اگر ما با متن و سیره اهل بیت علیهم السلام و روش و سیره دنباله‌روان امامان معصوم علیهم السلام آشنا باشیم، آن‌وقت می‌فهمیم که شبهه غم و ماتم بودن مکتب شیعه از اساس غلط است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پرونده شبهات کربلا، برنامه ویژه رسانه رسمی حوزه برای دهه اول ماه محرم الحرام می باشد که دو تن از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با حضور در حوزه‌نیوز به برخی شبهات عاشورا پاسخ گفتند که در این شماره به انتشار پاسخ شبهه‌ای با موضوع «گریه و عزاداری؛ نقطه قوت یا نقطه ضعف شیعه؟» از سوی حجت الاسلام علی‌اکبر عبادی نیک خواهیم پرداخت.

* شبهه

برخی تصور می‌کنند که سرتاسر فرهنگ شیعه ماتم و عزاداری است و این را به عنوان روانشناسی نقطه ضعف برای فرهنگ شیعه معرفی می‌کنند.

* پاسخ شبهه

در این شبهه ادعا می‌کنند که افرادی که در این مسیر و فرهنگ زندگی می‌کنند، انسان‌های افسرده‌ای هستند؛ به دلیل اینکه فرهنگ این افراد آکنده از عذاب و ماتم است.
طرح این شبهه یا از روی غفلت و نادانی و یا از روی غرض و عناد با فرهنگ شیعی است.


برخی از افراد به دلیل عدم آشنایی با فرهنگ شیعه و معارف عمیق اهل بیت علیهم السلام در مورد روابط اجتماعی و فرهنگی این شبهه را مطرح می‌کنند، برخی هم می‌دانند، اما برای سیاه‌نمایی بر علیه فرهنگ تشیع این مطلب را مطرح می‌کنند.


اگر ما با فرهنگ و روایات شیعی به طور دقیق و مستند آشنا باشیم؛ چه با متن و سیره اهل بیت علیهم السلام و چه با روش و سیره دنباله‌روان امامان معصوم علیهم السلام، آن‌وقت می‌فهمیم که این حرف بی‌اساس است.
در فرهنگ و معارف اهل‌بیت علیهم السلام نسبت به شادی و خوش‌رویی معارف بسیار متعدد و مجربی مطرح شده است.


در فرهنگ شیعی همه جمعه ها عید است، در این فرهنگ اهل بیت علیهم السلام می‌فرمایند که شیعیان ما در شادی ما شاد و در عزای ما عزادار هستند.
مومن در این فرهنگ این‌گونه معرفی می‌شود که چهره متبسم و شاد دارد.


شما می‌بینید که روایات زیادی در مورد مزاح و ادخال سرور مومنان مطرح شده است. این امر خطا است که فرهنگ شیعی پر از ماتم و عزا است؛ البته قابل انکار نیست که امکان دارد یک دسته از شیعیان چه الان و چه در تاریخ افراط کرده باشند.


این افراد شاید بدون توجه به ظرفیت جامعه و ظرفیت اجتماعی کشور، تمام سال را عزادار باشند. این تفکر اشتباه است و مربوط به فرهنگ اصیل شیعه نیست. فرهنگ اصیل شیعه را باید از خود اهل بیت علیهم السلام دریافت کرد.


این نکته را باید توجه داشت که در سیر تاریخی تشیع به جهت ظلم‌های فراوان به شیعیان و اولیای شیعیان حوادث و مصیبت‌های غم‌باری رخ داده است که برای حفظ مکتب این مصیبت‌ها را یادآوری می‌کنند تا بتوانند قوام شیعه را حفظ کنند. در راس این مصیبت‌ها، قیام و فاجعه غمناک عاشورا است که یادآوری و تذکر آن مایه قوام دین و شیعه و حتی ترویج معارف اهل‌بیت علیهم السلام شده است. در ذات این عزاداری هم یک هیاهو و نشاط اجتماعی نهفته است؛ از این جهت باید این مطلب را درست تحلیل کرد تا دچار اشتباه محاسباتی نشویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha