دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ محرم ۱۴۴۶ | Jul 22, 2024
شبهه انکار عطش

حوزه/ ما با یک داستان ساختگی جلگه بودن کربلا و وجود آب با یک متر کندن زمین نمی‌توانیم گزارش‌های عطش را زیر سوال ببریم و ننگ‌ انسداد آب به روی اهل بیت امام حسین (ع) در تاریخ غیر قابل انکار است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پرونده شبهات کربلا، برنامه ویژه رسانه رسمی حوزه برای دهه اول ماه محرم الحرام می باشد که دو تن از کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با حضور در حوزه‌نیوز به برخی شبهات عاشورا پاسخ گفتند که در این شماره به انتشار پاسخ شبهه‌ای با موضوع «پاسخ به شبهه جلگه بودن کربلا و نزدیکی فرات با آن در راستای انکار جریان عطش» از سوی حجت الاسلام مصطفی محسنی خواهیم پرداخت.

برخی افراد در ایام محرم سعی می‌کنند داستان عطش را زیر سوال ببرند و کارایی این شبهه برای این افراد این است که مثلا روحانیون و مداحان به دروغ روی می‌آورند تا افکار عمومی را فریب دهند و از این ناحیه بخواهند تاثیرات قیام امام حسین علیه السلام را کم بکنند.

شبهه

در تفصیل این شبهه می‌گویند که کربلا جلگه بوده است و در یک متری آن با کندن چاه آب خارج می‌شد؛ بنابراین وقتی اصحاب امام حسین علیه السلام می‌توانستند چاه بکنند، تشنگی معنا نداشت.

پاسخ شبهه

ما هزاران گزارش در مورد کربلا داریم که موضوع عطش را اثبات می‌کند.

عطش قطعی است و هر کس می‌داند که با کندن چاه عطش برطرف می‌شود یا نه؛ قطعا امام حسین علیه السلام هم اگر به سبب کندن چاه امکان برطرف شدن عطش وجود داشت، این کار را می‌کرد.

اینکه ادعا می‌کنند کربلا جلگه بوده، الان هم طبق نقشه های ماهواره‌ای ادعا می‌کنند که کربلا از بس اطرافش نخل بوده، جلگه بوده است و این وضعیت یعنی در کربلا حتما آب فراوان بوده است.

از بس مادحین و سخنرانان هم شهادت امام حسین علیه السلام را بین دو نهر آب تعریف کرده‌اند، تصور مردم این است که این دو نهر به فاصله صد یا دویست متر با اصحاب بوده است و حضرت در بین دو نهر با فاصله کم در محاصره بوده است.

در جواب باید گفت که نزدیک‌ترین جای دجله با کربلا دویست کیلومتر فاصله داشته است و نزدیک‌ترین جای فرات با کربلا تقریبا سی کیلومتر بوده است.

اینطور نبوده است؛ قبیله بنی اسد یک شریعه کوچک از فرات به سمت دشت‌های اطراف کربلا کشیده بودند تا بتوانند زمین های کشاورزی خود را آبیاری کنند. اینطور نبود که این شریعه های کوچک را ما فرات بدانیم، آب فرات از آن شریعه می‌آمده و فراتی در کربلا نبوده است.

یعنی این آب با باریکه بسیار کوچک، توانایی پر کردن سفره‌های آب زیرزمینی را داشته که بتوانند با یک متر کندن چاه به آب برسند؟!

اتفاقا در برخی گزارش‌های ضعیف هست که امام حسین علیه السلام چاه کندند؛ منتها این آب برای شرب مناسب نبود و برای طهارت و استفاده های جانبی به درد می‌خورد و همین‌ها را هم دشمن به دستور عمرسعد پر کرد .

بنابراین ما با یک داستان ساختگی جلگه بودن کربلا و وجود آب با یک متر کندن زمین نمی‌توانیم گزارش‌های عطش را زیر سوال ببریم.

یکی از ننگ‌های بزرگ تاریخ برای بنی‌امیه و عمرسعد این بود که اهل بیت امام حسین علیه السلام را تشنه نگه داشتند.

ان شاءالله خدای متعال توفیق بدهد تا در زمان ایجاد سوال و شبهات اعتقادی و تاریخی به کارشناس و اهل خبره مراجعه کنیم و حداقل کسی که دکترای تاریخ و متخصص این فن باشد، می‌تواند جواب شبهات تاریخ را مستند بدهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha