یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ |۱۴ محرم ۱۴۴۶ | Jul 21, 2024
دبیریان

حوزه / امیرسجاد دبیریان گفت: چند سالی است که اقدام به تولید کتاب صوتی آثار مطرح سینمای عاشورایی در قالب بسته «فیلم‌های شنیدنی» کرده است.

امیرسجاد دبیریان، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه گفت: مدتی است به جهت شرایط نامناسب تولیدات نمایشی، به دعوت یکی از دوستان رادیویی، دغدغه‌های هنریم را در عرصه نویسندگی آیتم‌های نمایشی رادیویی دنبال می‌کنم که علاوه بر نگارش آیتم‌های نمایشی برای پایگاه کتاب کودک ایران‌صدا، در قالب بسته‌ای تحت عنوان «فیلم‌های شنیدنی» مجموعه‌ای از فیلم‌های سینمایی که مخاطبان با آن خاطره دارند را تبدیل به کتاب صوتی می‌کنم.

وی ادامه داد: رویکرد ما در زمینه تولید «فیلم‌های شنیدنی»، انس بیشتر مخاطبان رادیویی با تولیدات فاخر سینمایی است که اقبال بیشتری از آنها صورت گرفته؛ به ویژه آنکه ممکن است در شرایطی همچون محیط کار و یا ترافیک شهری، امکان تماشای این آثار وجود نداشته باشد و لذا عرضه کتاب صوتی این آثار، تحت هر شرایطی می‌تواند همراهی خوبی با شنوندگان داشته باشد.

این فعال عرصه فرهنگی تصریح کرد: در میان تنوع آثار عرضه شده به دنبال کار بر روی آثار فاخر و ماندگار سینمایی هم بوده‌ایم که البته بخشی از آنها را آثاری مناسبتی به خود اختصاص می‌دهند و از آنجا که در ایام سوگواری سیدالشهداء(ع) قرار داریم لذا به این مناسبت، اقدامی مؤثر نیز در این زمینه و در حوزه تولید کتاب‌های صوتی مبتنی بر آثار سینمای عاشورا صورت گرفته است.

دبیریان در ادامه افزود: با وجود آنکه آثار سینمای عاشورا محدود و معدود به چند کار هستند لذا آنچنان در این زمینه نمی‌توان اقدامی با کمیت بالا انجام داد، اما تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا معدود آثار سینمای عاشورایی را با کیفیت بالا از نظر نوع روایتگری و انتخاب صداپیشگانی مطرح، تولید و عرضه کنیم که به این منظور تاکنون سه اثر سینمای عاشورا یعنی «روز واقعه»،«سفیر» و «ستاره خضرا» را تولید و از طریق اپلیکیشن ایران‌صدا عرضه کرده‌ایم.

وی گفت: به دنبال این هستیم تا آثار سینمایی که به طور مستقیم به واقعه عاشورا نمی‌پردازند اما به لحاظ مضمونی در زمره آثار سینمای عاشورا مطرح می‌شوند را نیز در این مدیوم تولید و عرضه کنیم و در نتیجه تولید کتاب صوتی فیلم‌های سینمایی «به خاطر هانیه»، «شب دهم» و یا حتی فیلم سینمایی «افق» که البته در ژانر دفاع مقدس است اما در پیکرده آن رگه‌هایی از مفاهیم عاشورا و قیام سیدالشهداء(ع) به چشم می‌خورد نیز در دستور کار است.

دبیریان در پایان گفت: امیدوارم سال‌های آتی شرایط برای تولید کتاب صوتی آثار سینمای عاشورا همچون «رستاخیز» که ممنوعیت از نظر تصویری دارند و به همین دلیل تاکنون مجوز اکران عمومی پیدا نکرده نیز فراهم شود چرا که عرضه آن به شکل صوتی با گذر از ممانعت‌های پیش آمده به خاطر مجاز نبودن نشان دادن شمایلی از افراد شاخص واقعه عاشورا، به نظرعاری از هر نوع اشکال باشد.

یادآور می‌شود، پایگاه کتاب گویای ایران‌صدا تاکنون در قالب بسته «فیلم‌های شنیدنی» به نویسندگی امیرسجاد دبیریان، تهیه‌کنندگی محمد شکری و سردبیری شاهین ملک‌زاده، موفق به تولید و عرضه کتاب صوتی از آثار مطرح سینمایی همچون «اجاره‌نشین‌ها»،«شیار 143» و... نیز کرده که از طریق نصب اپلیکیشن ایران‌صدا بر روی گوشی تلفن همراه و یا مراجعه به نشانی iranseda.ir قابل دریافت است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha