سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
آیت الله اعرافی در جمع اندیشمندان روسی

حوزه/مدیر حوزه های علمیه گفت: منافع مشترک ما و ملت‌های منطقه در گرو توسعه روابط ایران و روسیه به عنوان دو کشور بزرگ منطقه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی مدیرحوزه های علمیه امروز سه شنبه دوم مردادماه در دیدار جمعی از اندیشمندان روسیه، اظهارکرد: با تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در عالی‌ترین سطوح سیاسی و فرهنگی، هم‌اینک دو کشور از مناسبات نزدیکی برخوردار هستند اما نباید به وضع موجود و سطح کنونی بسنده کنیم، چرا که منافع مشترک ما و ملت‌های منطقه در گرو توسعه روابط ایران و روسیه به عنوان دو کشور بزرگ منطقه است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه گفت: قرائت‌ انقلاب اسلامی از اسلام، قرائتی منطقی حقیقی و منطبق بر آموزه های اصیل قرآن و اهل بیت علیهم السلام است و از هر گونه افراط و تحجر به دور است.

مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست به تبیین قرائت انقلاب اسلامی از دین مبین اسلام پرداخت و گفت:‌ قرائتی که از قم و حوزه‌های علمیه برخاسته و امام خمینی ره آن را نشر دادند، قرائت صحیح و متعادل از اسلام است.

وی خاطرنشان کرد:‌ ما در جهان اسلام با دو قرائت و تفسیر نادرست از اسلام مواجه هستیم. تفسیر نادرست نخست، تفسیر حداقلی و لیبرالیستی از اسلام است که عناصر اساسی و اصلی اسلام به عنوان یک دین ابراهیمی و توحیدی را کنار می‌گذارد و آن در اهداف غربگرایانه محو می‌کند. ما به این تفسیر از اسلام، ‌ اسلام آمریکایی می‌گوییم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد:‌ قرائت و تفسیر ناروای دوم، تفسیر رادیکال و متحجرانه از اسلام است که از درون این قرائت جریانات تکفیری و تروریستی بیرون می آید و لو گاه به صورت اقلیت، با پشتیبانی غربی‌ها، ‌این قرائت گسترش یافته است و نمونه آن را در ظهور گروهک تکفیری داعش دیدیم که ایران و روسیه مشترکا در برابر آن در سوریه ایستادند، با این وجود، چنین تفکری هر از گاهی در مناطق مختلف به حرکات ناصحیحی اقدام می‌کنند.

آیت الله اعرافی ادامه داد: قرائت سوم که از قم و حوزه‌های علمیه برخاسته و امام خمینی آن را نشر داده‌اند، قرائت صحیح و متعادل از اسلام است. قرائت سوم که ما منادی آن هستیم، با عناصری همچون عقلانیت و مبتنی بودن اندیشه‌های دینی بر تفکر فلسفی و عقلانی همراه است.

رئیس هیأت امنای جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد:‌ در این نگاه، برای بشریت و انسان، نواحی مشترک قائل هستیم و برای ادیان هم عناصر مشترک قائل هستیم؛ از این منظر، میان بشریت گفت و گوی انسانی، میان ادیان، ‌ گفت وگوی دینی و میان فرهنگ‌ها و تمدن‌ها هم گفت‌وگوی اصیل و درست باید مبنا قرار گیرد.

آیت الله اعرافی گفت:‌ در این قرائت برای عدالت و بهره‌مندی همه بشریت از مواهب این عالم باید ارزش قائل بود، برای عدالت هم جایی که لازم است باید مبارزه کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha