چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
آیت‌الله اعرافی و مفتی اعظم روسیه

آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و شیخ راویل عین‌الدین مفتی اعظم و رئیس اداره امور دینی مسلمانان فدراسیون روسیه در دیداری در مسجد جامع مسکو بر ضرورت معرفی اسلام حقیقی به جهانیان و بهره گیری از ظرفیت‌های اسلام برای حل جامعه بشری تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در این دیدار که با حضور کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه و جمعی از علمای شیعه و اهل سنت برگزار شد، همچنین بر همکاری مشترک در زمینه تقریب مذاهب اسلامی و ترویج قرائت معتدل و مبتنی بر منطق و عقلانیت از دین مبین اسلام تأکید شد.

تأکید آیت‌الله اعرافی و مفتی اعظم روسیه بر معرفی اسلام حقیقی به جهانیان

عضو شورای عالی حوزه های علمیه که به دعوت رئیس اداره امور دینی مسلمانان روسیه و با هدف شرکت در کنفرانس بین المللی «راه معنوی ابریشم» به این کشور سفر کرده است، با ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مفتی اعظم و مسلمانان روسیه، خاطرنشان کرد:‌ دین اسلام با بهره‌گیری از ظرفیت‌های تمدنی و توصیه به عقلانیت و اعتدال، می‌تواند گره‌گشای مشکلات بشر امروز در گذر از چالش‌های جهان باشد.
رئیس هیأت امنای جامعه المصطفی العالمیه گفت:‌ در دو دهه اخیر، این مرکز علمی و حوزه‌های علمیه در ایران در مسیر بازسازی اندیشه دینی و عرضه مناسب آن به جهان اقدامات گسترده‌ای را انجام داده‌اند.
عضو فقهای شورای نگهبان افزود: اندیشه اسلامی می‌تواند تمدنی مبتنی بر عقلانیت، معنویت، عدالت، صلح و مبارزه با ظلم، متناسب با دنیای امروز پایه‌گذاری کند و منابع آن در قرآن و سنت وجود دارد.
مدیر حوزه‌های علمیه گفت:‌ در این راستا، در حال پیگیری یکصد طرح تحولی در توسعه مرزهای علوم اسلامی و پاسخگویی به نیازهای بشر در جهان معاصر هستیم.
وی یادآور شد: حوزه علمیه قم، امام خمینی و انقلاب اسلامی، فریادی نو در دنیای معاصر برای احیای ارزش‌های الهی و عرضه صحیح دین به جهان و بشریت بود؛‌ اسلامی که ما از آن سخن می‌گوییم، اسلام رادیکال، افراط گرا،فرقه‌ای، نژادی و لیبرالیستی نیست، بلکه اسلام عقلانی،‌معنوی و عدالت محور است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در جهان، ریشه آنها را در نبود اخلاق،‌ معنویت و عدالت دانست و گفت:‌ فقر، فساد،‌ تبعیض، فروپاشی خانواده‌ها، مشکلات زیست‌محیطی و بی‌عدالتی در جهان کنونی بیداد می‌کند و نمونه آن را در غزه مظلوم می‌بینیم که وحشی‌گری رژیم صهیونیستی منجر به قتل عام مردم فلسطین شده است و کشورهای حامی رژیم صهیونیستی و مدعی آزادی و مدافعان حقوق بشر، واکنشی به این جنایات از خود نشان نمی دهند.

آیت الله عرافی خطاب به مفتی شیخ راویل عین‌الدین همچنین اظهار داشت:‌ مواضع شما حساب شده، عقلانی و متناسب با فضای کشور روسیه و دنیای جدید است و اقدامات هوشمندانه‌ای که در صیانت از اسلام و مصالح مردم کشور خود انجام می‌دهید قابل ستایش است.

وی در ادامه گفت ان شاالله با حفظ روند توسعه مناسبات ایران و روسیه در دولت آقای دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب ایران ، شاهد شتاب‌بخشی به امضای موافقتنامه جامع همکاری‌های دو کشور ایران و روسیه خواهیم بود زیرا امضای این برنامه جامع از ملزومات پایه‌گذاری ارتقای سطح مناسبات بین دو کشور به شمار می آید.

تأکید آیت‌الله اعرافی و مفتی اعظم روسیه بر معرفی اسلام حقیقی به جهانیان

رئیس شورای مفتیان و اداره امور دینی مسلمانان روسیه نیز در این دیدار از آیت‌الله اعرافی خواست تا سلام گرم وی،‌ دیگر علما و مسلمانان روسیه را به رهبر معظم انقلاب ابلاغ نماید.
شیخ راویل عین الدین یک بار دیگر شهادت شهید آیت الله رئیسی رئیس‌جمهور فقید ایران و همراهان او را تسلیت گفت و در ادامه اظهار داشت: برگزاری موفق انتخابات آزاد و دموکراتیک ریاست‌جمهوری در ایران را تبریک می گویم.

مفتی اعظم روسیه ضمن آرزوی موفقیت برای آقای دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب، ابراز امیدواری کرد که رئیس جدید دولت جمهوری اسلامی ایران نیز - همانند رئیس‌جمهور شهید - در سفر آتی خود به روسیه از مسجد جامع مسکو بازدید و با مسلمانان روسیه دیدار کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha