چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ |۸ صفر ۱۴۴۶ | Aug 14, 2024
کد خبر: 1176856
۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۳
تصاویر/ تردد زائران خارجی اهل کشورهای ترکیه،‌ آذربایجان، گرجستان و.. از مرز بین المللی بازرگان

حوزه/ زوار جمهوری آذربایجان برای سفر به کربلا و حضور در مسیر عاشقی ایران را انتخاب کرده‌اند، علی رغم همه توطئه‌ها و تبلیغات سوء دشمنان، دو ملت، امام حسین(ع) محور وحدت و همدلی خود قرار داده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، زوار کشورجمهوری آذربایجان با توجه به امن بودن، نزدیک بودن و قرابت فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با آذربایجان، ایران را برای تردد به سمت عراق انتخاب کرده‌اند، آن‌ها بعد از گذشتن از مرز بین المللی بازرگان شهرستان ماکو شهرهای خوی، سلماس، ارومیه و نقده را طی کرده و بعد از طی حدود ۶ ساعت به مرز تمرچین می‌رسند و از آن‌جا به سمت عراق منتقل می‌شوند.

حال و هوای زوار اربعینی جمهوری آذربایجان

در بین زائران کشور آذربایجان مادر شهیدی بود که به تازگی فرزند او به شهادت رسیده بود و می‌گفت، اولین زیارت کربلا را به نیابت از آقا سید علی خامنه‌ای و فرزند شهیدم می‌روم و آرزویش دیدار رهبر معظم انقلاب بود.

امام حسین(ع) محور وحدت ایرانی‌ها و آذربایجانی هاست

علی رغم همه تبلیغات سوء دشمنان اسلام با همکاری برخی مجموعه‌ها در کشور آذربایجان، اما قرابت فکری، اعتقادی و فرهنگ میان دو ملت ایران و آذربایجان همچنان پابرجاست و حسین بن علی(ع) محور این وحدت و مودت است.

در روزگار آخرالزمانی که دل‌های عشاق، راهی کربلا می‌شوند، توفیقی یافتم تا با جوانی آذربایجانی به نام جیحون، هم صحبت شوم، او از باکو آمده بود، حالا در این دریای ایمان، موجی از عشق و ارادت به امام حسین(ع) برپا کرده بود.

پنج دقیقه‌ای که در مسیر گیت خروج با یکی از زوار اهل آذربایجان در مرز تمرچین همراه بودیم، برایم به اندازه یک عمر خاطره‌انگیز شد، جیحون از اربعین‌های پیشینش برایم گفت، از سال ۲۰۱۸ که برای نخستین بار به این پیاده‌روی عظیم آمده بود، با چشمانی که از شوق می‌درخشید، از آن روزها گفت که چگونه در این مسیر، مهر و محبت اهل‌بیت(ع) را به دل حس کرده و قبلا سنی مذهب بود و بعد از دو سفر اربعین شیعه شده بود.

او با افتخار از این می‌گفت که هر سال تعدادی از هم‌وطنانش را با خود به کربلا می‌آورد، سنی و شیعه، همه با هم، در زیر پرچم عشق و برادری، می‌گفت: «دولت ما هر سال مانع‌تراشی می‌کند، اما ما عاشقیم و عشق راه خودش را پیدا می‌کند.»

در کلامش، اراده‌ای آهنین و عشقی آسمانی موج می‌زد، او از مشکلات و سختی‌های راه می‌گفت، اما لحن صدایش از امید لبریز بود، به برکت امام حسین(ع)، هر ساله بر تعداد زائران آذربایجانی افزوده می‌شد و این بزرگترین پیروزی بود.

در پایان، از من خواست تا برای مادرش و برادر بیمارش دعا کنم.

گفتنی است زائران آذربایجان باید از ۵ مرز رد بشوند تا خود را به اباعبدالله برسانند.

انتهای خبر. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha