سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ |۱۴ صفر ۱۴۴۶ | Aug 20, 2024
عقب نشینی غیرتاکتیکی

حوزه/ عقب نشینی غیرتاکتیکی نتایج سهمگینی دارد و ما باید برای یافتن نگاه و اندیشه قرآنی، خصوصیات افرادی که نسخه عقب نشینی غیر تاکتیکی را تجویز می کنند، بشناسیم.

خبرگزاری حوزه | رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) در دیدار ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ با دست اندکاران کنگره ملی شهدای استان کهگیلویه و بویر احمد، با اشارتی قرآنی، هدف دشمن از جنگ روانی در عرصه نظامی را ایجاد ترس و عقب‌نشینی خواندند و گفتند: به تعبیر قرآن کریم، عقب‌نشینی غیرتاکتیکی در هر میدانی چه عرصه نظامی و چه میدان‌های سیاسی، تبلیغاتی و اقتصادی، غضب الهی را به دنبال دارد.

رهبر انقلاب (مدظله) در این خصوص به آیه ۱۶ سوره انفال استناد فرمودند؛ خداوند متعال در این آیه می فرماید: [ وَمَنْ یُوَلِّهِمْ یَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلَّا مُتَحَرِّفًا لِقِتَالٍ أَوْ مُتَحَیِّزًا إِلَیٰ فِئَةٍ فَقَدْ بَاءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَمَأْوَاهُ جَهَنَّمُ ۖ وَبِئْسَ الْمَصِیرُ؛ و هر کس در آن هنگام به آنها پشت کند -مگر آنکه هدفش کناره‌گیری از میدان برای حمله مجدد، و یا به قصد پیوستن به گروهی (از مجاهدان) بوده باشد- (چنین کسی) به غضب خدا گرفتار خواهد شد؛ و جایگاه او جهنم، و چه بد جایگاهی است!]

قرآن در این آیه دو نوع عقب نشینی تاکتیکی [ مُتَحَرِّفاً و مُتَحَیِّزاً] را مجاز شمرده و غیر آن را مورد مذمت و مستوجب عذاب معرفی می کند.

«مُتَحَرِّفاً» به معنای خود را کنار کشیدن برای تغییر تاکتیک و خسته و گمراه کردن دشمن و سپس ضربه زدن ناگهانی به اوست و «مُتَحَیِّزاً»، عقب نشینی یک نیرو به منظور پیوستن و جای گرفتن در کنار هم رزمانش برای افزایش قدرت است، وقتی که رزمنده احساس تنهایی و ناتوانی کند.

امیرالمومنین(ع) در نامه ۱۶ نهج البلاغه که اصول جنگی را آموزش می دهد به عقب نشینی تاکتیکی اشاره می کنند و می فرمایند: [ لا تَشْتَدَّنَّ عَلَیْکُمْ فَرَّةٌ بَعْدَهَا کَرَّةٌ وَ لَا جَوْلَةٌ بَعْدَهَا حَمْلَةٌ؛ از فرار و عقب نشینی هایی که پس از آن، حمله تازه ای به دشمن است نگران نباشید و همچنین از گردشی که بعد از آن، حمله صورت می گیرد ناراحت نشوید.]

بنابر جمله اول، گاه شرایط ایجاب می کند که جنگجویان به طور موقّت فرار کنند تا دشمن به دنبال آنها بشتابد، ناگهان برگردند و او را غافلگیر ساخته با حمله ای شدید در هم بشکنند و بنا بر جمله دوم گاه می شود که رزمندگان برای حمله به دشمن موقعیت مکانی خود را در میدان تغییر می دهند و جابه جا می کند تا نقطه ای را که از آن نقطه بهتر می تواند حمله کنند به دست آورند و یا آنکه با این کار دشمن را خسته کند. هردوی اینها ایرادی ندارد. اما بعد از این ها می فرماید: [وَ أَعْطُوا السُّیُوفَ حُقُوقَهَا... ؛ حق شمشیرها را ادا کنید.] و تعبیراتی نظیر این را به کار می برند که [پهلوهای دشمن را بر خاک هلاک آورید. همواره آزمند آن باشید که نیزه هایتان تن ها را بشکافد و ضربتهایتان سخت و کشنده باشد. ]

نتیجه تخلف و عقب نشینی از جهاد بر اساس آیه ۱۶ سوره انفال، غضب الهی است [ فَقَدْ باءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ‌] امری که حداقل روزی ۱۰ بار در نماز از خداوند می‌خواهیم که در دسته آن ها قرار نگیریم [... غَیرِ المَغضوبِ عَلَیهِم ... ] در مقابل این افراد، ایستادگان مقابل دشمن از جمله شهدا هستند که طبق آیه ۶۹ سوره نساء [ ...أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِینَ... ] مصداق، کسانی هستند که مشمول نعمت خدا هستند. [ ... صِراطَ الَّذینَ أَنعَمتَ عَلَیهِم... ]

نتیجه دوم عقب نشینی از فریضه جهاد، در همین آیه، آتش جهنم است. [ ... وَ مَأْواهُ جَهَنَّمُ... ] یا در آیه ۸۱ سوره توبه، برجای ماندگان از جنگ تبوک که خوش نداشتند با جان ها و اموالشان در راه خدا مجاهده کنند، خواستند مومنین را هم با خودشان همراه کنند و می گفتند در این گرما [برای جهاد] بیرون نروید. پاسخ قرآن به این دسته از افراد این است که بگو: آتش دوزخ در حرارت و گرمی، بسیار سخت تر است، اگر می فهمیدید [ قُلْ نَارُ جَهَنَّمَ أَشَدُّ حَرًّا ۚ لَوْ کَانُوا یَفْقَهُونَ]

همچنین تخلف از جهاد سبب محرومیت از رضایت خداوند می شود [ ... فَإِنَّ اللَّهَ لَا یَرْضَیٰ عَنِ الْقَوْمِ الْفَاسِقِینَ؛ خدا هرگز از آن گروه فاسق راضی نخواهد شد.] (آیه ۹۶ سوره توبه)

کوردلی و از دست دادن قوه بصیرت و فهم حقایق از دیگر ثمرات مسلم تخلف از جهاد است. [...أُولئِکَ الَّذِینَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصَمَّهُمْ وَ أَعْمی‌ أَبْصارَهُمْ؛ اینانند که خدا لعنتشان کرده است و گوشهایشان را کر و چشمانشان را کور ساخته است.] (آیه ۲۳ سوره محمد)

عقب نشینی غیرتاکتیکی نتایج سهمگین دیگری نیز دارد که در آیات و روایات قابل مشاهده است.

نکته دیگر با تامل در این آیه این است که یکی از حوزه های ورود قرآن به منظور هدایت بشر، ارائه جریان شناسی تفکرات مختلف، ابزارها و نتایج آن است. ما باید برای یافتن نگاه و اندیشه قرآنی، خصوصیات افرادی که نسخه عقب نشینی غیر تاکتیکی را تجویز می کنند، بشناسیم.

۱. ترویج ادبیات بهانه جویانه


بر اساس آیه ۸۲ سوره توبه این افراد برای دلسرد کردن مومنین، ادبیاتی را در جامعه می اندازند و با بهانه هایی مثل اینکه الان هوا گرم است، شرایط در این مقطع مناسب نیست، مردم از هزینه دادن خسته شده اند و... قداست کلام رهبری امت اسلامی را می شکنند [ بِمَقْعَدِهِمْ خِلافَ رَسُولِ اللَّهِ] یکی از حوزه‌های جهاد تبیین که باید به صورت تخصصی در قرآن بدان پرداخته شود، سیاق‌های قل «بگو» در قرآن کریم است.

بخشی از این سیاق‌ها در مقابله با سیاق‌های " قالوا" و " یقولون" است. از جمله در این آیات [ وَقَالُوا لَا تَنْفِرُوا فِی الْحَرِّ ۗ قُلْ نَارُ جَهَنَّمَ أَشَدُّ حَرًّا] که در پاسخ بهانه گرم بودن هوا، به گرم تر بودن عذاب و آتش جهنم اشاره دارد؛ یعنی در پاسخگویی به تبلیغات دشمن، از اصطلاحاتِ خودش استفاده کرد. «الْحَرِّ، أَشَدُّ حَرًّا» رهبر انقلاب نیز با این نگاه قرآنی، چند سال قبل مقابل کسانی که می گفتند مقاومت هزینه دارد از همان بحث خودشان یعنی هزینه ورود کردند فرمودند مقاومت هزینه دارد اما هزینه‌ی سازش و تسلیم، از هزینه‌ی مقاومت به مراتب بیشتر است.

۲. گرفتار شدن در فتنه ترس


ویژگی دیگر این افراد گرفتار کردن بقیه در فتنه ترس است که ابزارهای شیطان به شمار می رود. تا میخواهند مقابل تخلف از فرمان الهی بایستند می ترسند، تا می‌خواهند مقابل دشمن موضع بگیرند می ترسند و... نه تنها می ترسند بلکه بقیه را هم می ترسانند. قوم حضرت موسی(ع) بعد از دیدن آن همه جلوه از عنایات الهی باز هم وقتی از عقب نشینی غیر تاکتیکی نهی می شوند [وَلَا تَرْتَدُّوا عَلَیٰ أَدْبَارِکُمْ ...] با گرفتار شدن در ترس می گویند [ ... إِنَّ فِیهَا قَوْمًا جَبَّارِینَ وَإِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا حَتَّیٰ یَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنْ یَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنَّا دَاخِلُونَ؛ ای موسی، در آن سرزمین مقدس گروهی مقتدر و قاهر و ستمکار هستند و هرگز تا آن‌ها از آنجا بیرون نشوند ما داخل نخواهیم شد، هرگاه آنان بیرون شدند ما داخل می‌شویم.] یعنی معجزات انقلاب حضرت موسی مقابل فرعون زمان را بارها تجربه کردند اما در فتنه ترس شکست می خورند.

یا در نمونه قرآنی دیگر سپاه طالوت بعد از آزمایش ننوشیدن از نهر آب که اکثرا در آن شکست خوردند و عده کمی از مومنین در تمرین این مقاومت در برابر تشنگی سربلند شدند، با دشمن مواجه شدند و همان اکثریت در فتنه ترس کم آوردند [قَالُوا لَا طَاقَةَ لَنَا الْیَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ؛گفتند: ما را تاب مقاومت جالوت و سپاه او نخواهد بود.]

در مقابل آنها مومنینی که قبلا مقاومت را تمرین کرده بودند گفتند [ کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِینَ؛ چه بسیار شده که گروهی اندک به یاری خدا بر سپاهی بسیار غالب آمده، و خدا با صابران است.] این آیه بیانگر نگاه توحیدی کسانی است که مقابل قدرت دشمن عقب نشینی غیر تاکتیکی نمی کنند. رهبر معظم انقلاب بارها در حوادث مختلف بعد از انقلاب با تلاوت این آیه مصادیق تحقق آن را در عصر حاکمیت انقلاب اسلامی متذکر شده اند. از پیروزی در هشت سال دفاع مقدس (۱۳۷۱/۱۱/۰۴) و پیروزی حزب الله لبنان (۱۳۸۵/۰۵/۳۰) تا توفیقات جبهه مقاومت به برکت مجاهدت های شهید سلیمانی (۱۳۹۸/۱۰/۱۸) در بیان رهبر انقلاب (مدظله)، ایمان و غیرت دینی عامل این غلبه است.

در این جریان هم مومنین ساکت نماندند و مقابل جریان ترس و تحریف، سکوت را شکستند. امام باقر علیه السلام می‌فرماید: افرادی که تا آخر کار به طالوت وفادار ماندند، سیصد و سیزده نفر بودند. در روایات هم داریم که تعداد یاران واقعی امام عصر (عج) به اندازه افرادی است که با طالوت ماندند و افرادی که با پیامبر (صلی الله علیه و آله) در بدر ماندند؛ شرط همراهی با ولی خدا، تمرین مقاومت و شکستن سکوت مقابل فتنه ترس است. نسخه مقابله با فتنه ترس هم در کلام سیدالشهدا مقاومت شهید سلیمانی برجسته است [نترسیم و نترسانیم] کسانی ترس دارند که خدا را ندارند ولی اهل ایمان اهل خوف و حزن نیست. خداوند در آیه ۱۱۲ سوره بقره می فرماید: [بَلَیٰ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ؛ آری، کسی که روی خود را تسلیم خدا کند و نیکوکار باشد، پاداش او نزد پروردگارش ثابت است؛ نه ترسی بر آنهاست و نه غمگین می‌شوند]

۳. ترجیح متاع قلیل بر خیر کثیر

ویژگی دیگر این افراد که برخی مومنین هم ممکن است در شمار آن ها محسوب شوند، دنیا طلبی و راضی ماندن به متاع قلیل دنیا در مقابل بی نهایت آخرت است. قرآن در آیه ۳۸ سوره توبه خطاب به مومنین می فرماید: [یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَا لَکُمْ إِذَا قِیلَ لَکُمُ انْفِرُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَی الْأَرْضِ ۚ أَرَضِیتُمْ بِالْحَیَاةِ الدُّنْیَا مِنَ الْآخِرَةِ ۚ فَمَا مَتَاعُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا فِی الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِیلٌ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، جهت چیست که چون به شما امر شود که برای جهاد در راه خدا بی‌درنگ خارج شوید (چون بار گران) به خاک زمین سخت دل بسته‌اید؟ آیا راضی به زندگانی دنیا عوض آخرت شده‌اید؟ در صورتی که متاع دنیا در پیش عالم آخرت اندکی بیش نیست.]

جنگ تبوک در وسط گشایش های اقتصادی یک آزمایش برای امت بود؛ درست زمانی که فصل رسیدن میوه ها و کسب سود اقتصادی بود به نبرد تبوک با رومیان دعوت شدند که در آن گرمای هوا، ششصد کیلومتر هم باید پیاده می رفتند. دقت و تامل در این آیات برای امروز ما درس است.

مجتبی فیضی کلاسی، کارشناس علوم قرآن وحدیث

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha