جمعه ۲ شهریور ۱۴۰۳ |۱۷ صفر ۱۴۴۶ | Aug 23, 2024
حجت الاسلام سید عبدالله امینی

حوزه/ امام جمعه مهران گفت: ایام اربعین حسینی برای همه عزیزانی که در مسیر سیدالشهدا (ع) خدمت‌رسانی می‌کنند یک فرصت خیلی بزرگی است تا از این فرصت معنوی استفاده کرده و بصیرت، معرفت و معنویت خود را افزایش دهند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از ایلام، حجت الاسلام سید عبدالله امینی امام جمعه شهرستان مهران در استان ایلام در گفت و گویی درباره خدمات شهرستان مهران به زائران اربعین حسینی بیان کرد: ایام اربعین حسینی برای همه عزیزانی که در مسیر سیدالشهدا (ع) خدمت‌رسانی می‌کنند یک فرصت خیلی بزرگی است تا از این فرصت معنوی استفاده کرده و بصیرت، معرفت و معنویت خود را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه شهرستان مهران یکی از ظرفیت‌های بزرگ معنوی را در کشور تامین کرده است و در ایام اربعین مهران سهم بزرگی در تامین معنویت کشور دارد، گفت: مهران بزرگترین دروازه عتبات کشور است و سالیانه بیشترین زائران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از مهران به کربلای معلی مشرف می‌شوند و از این جهت مهران باب الحسین است. همچنین در ایام غیر اربعین نیز زائران عراقی اکثرا از مهران وارد کشور می‌شوند که از این جهت مهران باب الرضا است.

حجت الاسلام امینی با اشاره به خدمات چشمگیر و مناسبی که در مرز مهران به زائران اربعین ارائه می‌شود، اظهار کرد: در دولت‌های قبل زائران با مشکلات خیلی زیادی روبرو بودند و از نظر اکرام، تسهیل در زیارت و احترام توجه آنچنانی به آن‌ها نمی‌شد. با روی کار آمدن دولت آقای رئیسی که یک دولت انقلابی بود و اعتقاد عمیق به مبانی انقلاب و اسلام داشتند، مساله اربعین مورد توجه جدی قرار گرفت و بهترین زمانی که زیارت امام حسین (ع) می‌توانست رقم بخورد در دولت شهید رئیسی بود.

امام جمعه مهران افزود: علیرغم تغییر دولت و همزمانی آن با ایام پیاده روی اربعین حسینی، بهترین سالی که من در ایام اربعین در مهران تجربه کردم امسال بود و ما کمترین دغدغه را داشتیم.

وی ابراز کرد: در باب اکرام، تمام خانه‌های مهران بیت الحسین هستند. خانه‌هایی که در مهران مشغول خدمت رسانی به زائرین هستند گمنام هستند و ما تلاش کردیم که آن‌ها را احصا کنیم. طی سه سال اخیر بالغ بر ۴۰۰ خانه که در مهران میزبان زائران هستند شناسایی شده اند. علت اینکه شناسایی بیت الحسین‌ها کُند پیش می‌رود و با زحمت آن‌ها را شناسایی می‌کنیم به این دلیل است که میزبانان حاضر نیستند به شکل رسمی خود را معرفی کنند، چون ممکن است این را منافی اخلاص بدانند. برخی از آنان نیز اصرار دارند که معرفی نشوند و می‌خواهند گمنام بمانند.

حجت الاسلام امینی بر لزوم اهمیت و حمایت از بیت الحسین‌ها تاکید کرد و گفت: هر چه به بیت الحسین‌ها اهمیت دهیم در تسهیل زیارت هم اثر خوب و مثبتی دارد. این مساله می‌تواند برای سال‌های آینده خوب و چشمگیر باشد و برکات زیادی خواهد داشت. اگر شورای سیاستگذاری در این زمینه گام‌های خوبی بردارد در جهت اکرام زائرین مؤثر خواهد بود.

امام جمعه مهران ادامه داد: در کنار بیت الحسین ها، تمام مساجد و حسینیه‌های مهران بر روی زائرین باز است. هیچ مسجد و حسینیه‌ای در مهران قفل‌زده نیست و مساجد و حسینیه‌ها و هر جایی که فضای معنوی باشد با امکانات کامل و سیستم‌های خنک کننده در خدمت زائرین هستند.

وی گفت: همچنین مواکب مختلف در سطح شهر و بین پل زائر تا پایانه مشغول تلاش و خدمات رسانی هستند و در تهیه غذا و اسکان زائران سنگ تمام گذاشته‌اند. امکان ندارد زائری وارد مهران شود و تشنه، گرسنه و یا بدون اسکان بماند.

حجت الاسلام امینی با قدردانی از خدمات دولت در تسهیل زیارت زائران اربعین، آن‌ها را بی‌نظیر توصیف کرد و افزود: جاده‌ها خیلی خوب ساخته شده و دیگر ترافیک آنچنانی مثل سال‌های قبل نداریم. یک زمانی اگر زائری می‌خواست از ایلام تا مهران با خودرو بیاید ۸ ساعت طول می‌کشید که با احداث تونل‌ها و اتوبان‌ها این مسافت در یک ساعت و نیم طی می‌شود.

امام جمعه مهران اظهار داشت: ظرفیت پارکینگ‌های مهران بی نهایت است. گاهی آماری ارائه می‌شود که تا ۵۰۰ هزار خودرو امکان حضور در مهران دارند، اما وقتی فضاهای کل مهران و پارکینگ خودروها را مشاهده کنید ظرفیت خیلی بیشتر از این تعداد است. امکان ندارد خودرویی به سمت مهران بیاید و جای پارک پیدا نکند و یا زائران برای رسیدن به صفر مرزی دچار مشکل شوند. اتوبوس‌های بسیار زیادی در سطح شهر و در سطح پارکینگ‌های مختلف داخل و خارج شهر وجود دارند و زائران را تا نقطه صفر مرزی منتقل می‌کنند. زائران نگران پارک کردن خودروی خود نباشند، هر جایی که خودروی خود را پارک کنند برای انتقال آن‌ها دسترسی به اتوبوس‌ها فوق العاده راحت و آسان است.

وی با بیان اینکه تا چند سال پیش سیستم‌های بررسی مدارک خروج زائران در مرز اینقدر پیشرفته و مدرن نبود و این امر باعث ازدحام عجیب و غریب در مرز می‌شد، ابراز کرد: اکنون به گونه‌ای شده که زائر کمتر از ۵ ثانیه معطل می‌شود و وارد کشور عراق می‌شود. وقتی هم وارد کشور عراق شد، چون پنجره اطلاعات زائر بین ایران و عراق یکی شده عراقی‌ها دیگر اطلاعات زائر را بررسی نمی‌کند. برخلاف سال‌های گذشته که زائران ساعت‌ها در مرز می‌مانند و گاهی عراق مرز را می‌بست و زائران یک شبانه روز معطل می‌مانند امسال زائران بدون هیچ توقفی وارد عراق می‌شوند. ما سال گذشته و امسال هیچ حوضچه و توقف انسانی در مرز مهران نداشتیم و کارهای زائران در کمتر از ۵ ثانیه انجام می‌شود. در کشور عراق نیز هیچ توقفی ندارند و بلافاصله سوار خودروها شده و عازم نجف و کربلا می‌شوند.

حجت الاسلام امینی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه خدمات فرهنگی به زائران اربعین در مرز مهران اشاره کرد و گفت: امسال خدمات فرهنگی در مرز مهران به زائران خیلی چشمگیر بود. با تاکیداتی که نماینده رهبر انقلاب در استان داشتند، اقامه نماز و کارهای فرهنگی به اوج خود رسیده است. کارهای فرهنگی یک حلقه مفقوده در پیاده روی اربعین بود که خیلی کم به آن پرداخته می‌شد. اکنون در کنار اکرام زائران، مسائل فرهنگی به بهترین نحو ممکن ارائه می‌شود.

امام جمعه مهران گفت: متاسفانه علیرغم تمام تلاش‌هایی که جامعه روحانیت و در رأس آن نماینده معظم رهبری برای حضور مبلغین و طلاب در مرز مهران انجام دادند، ستاد اقامه نماز کشور به جای اینکه از روحانیونی که آمده‌اند و کسانی که آن‌ها را برای این کار آورده‌اند تشکر کند از استاندار تشکر کرد! اینکه فعل دیگری را به یک نفر دیگر نسبت دهند خوب نبود. ستاد نماز اقامه کشور باید سیاسی کاری را کنار بگذارد. ارزش ندارد به خاطر اینکه بودجه چند ساختمان را استاندار دهد به این قبیل کارها متوسل شوند. این باعث دلخوری جامعه روحانیت و کسانی که در عرصه فرهنگی روز و شب تلاش و کار کردند شده است. نباید از آن‌ها غافل شویم و از کسانی تقدیر کنیم که حتی یک ریال برای کار فرهنگی هزینه نکرده اند.

حجت الاسلام امینی به موج بازگشت زائران اربعین حسینی و تمهیدات مسئولین برای جابجایی زائران از مرز مهران اشاره کرد و اظهار داشت: بخشی از زائرین با خودروهای شخصی به مهران می‌آیند و بخشی نیز از اتوبوس‌ها و حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند. پایانه برکت محلی است که زائران از آنجا به شهرهای خود منتقل می‌شوند. سال گذشته، چون تعداد اتوبوس‌ها کم و تعداد زائران بسیار زیاد بود در جابجایی زائرین با مشکلاتی مواجه شد.

وی افزود: در جلسه‌ای با دوستان وزارت به این نکته اشاره کردم که عراقی‌ها می‌توانند ۲۲ میلیون زائر را جابجا کنند و در انتقال زائران به مرزهای ایران با مشکلی روبرو نمی‌شوند، اما ما نمی‌توانیم یک میلیون زائر را جابجا کنیم. در عراق هر کسی هر وسیله نقلیه‌ای که دارد می‌تواند مسافران را سوار و جابجا کند. اما در ایران ما در این زمینه محدودیت داریم و پایانه‌ها برای کسانی که می‌خواهند مسافر سوار کنند قوانینی دارند و هر کسی نمی‌تواند مسافر سوار کند.

امام جمعه مهران گفت: در آن جلسه پیشنهادم این بود که در ایام منتهی به اربعین برای یک مدت کوتاه مثلا یک یا دو هفته سامانه‌ای مثل سماح طراحی شود و یا پنجره‌ای در سماح قرار داده شود تا رانندگان خودروهای شخصی ثبت نام کنند و برای افراد واجد شرایط مجوز صادر شود. اگر این اتفاق بیفتد انحصاری که در وسایل نقلیه عمومی وجود دارد شکسته می‌شود و ما هم می‌توانیم نه تنها یک میلیون بلکه ده میلیون زائر را هم جابجا کنیم و هیچ خللی هم به وجود نخواهد آمد. امیدواریم این طرح برای سال‌های آینده ارائه و اجرایی شود و نیاز اساسی جابجایی زائرین برطرف شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha