پنجشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ |۱ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 5, 2024
پروین

حوزه / حمید پروین گفت: برای اینکه یک فیلم سینمایی بتواند اشاعه دهنده اخلاقیت باشد باید پیام دینی آن در داستان نهفته باشد نه اینکه در قالب دیالوگ به بیننده عرضه شود.

حمید پروین بازیگر سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه بیان کرد: غنای معنایی یک اثر سینمایی به واسطه کیفیت فیلمنامه آن مشخص می‌شود اگر یک فیلم یا سریال در بحث سناریو از امتیازات خوبی سود برده باشد قادر است مخاطب را جذب قصه کند. بزرگترین آسیب در بحث داستان نویسی تکرار است. برخی مواقع به اندازه‌ای قصه‌ها تکرار می‌شود که دیگر جذابیت خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: بخشی از غنای داستان را پیام داستان شکل می‌دهد. فیلمنامه‌ای که پیامش بر اساس ارزش‌های اخلاقی باشد مطمئناً به لحاظ ساختاری نیز اثری درخور توجه از کار در خواهد آمد. نکته دیگر اینکه فیلم و سریالی که می‌خواهد مضمونی اخلاقی را مورد توجه قرار دهد حتماً باید پیامش شکل شعاری نداشته باشد.

این بازیگر ادامه داد: منظور از شعاری بودن مضمون این است که بدون اینکه داستان نیاز داشته باشد به موضوعی اشاره شود. برای مثال اگر قرار است بگوییم حج یا دیگر فرایض دینی اتفاقی مطلوب است حتماً باید داستان چنین نیازی را داشته باشد وگرنه به صرف کلام نمی‌توان انتظار اتفاق درخور توجهی را داشت. نکته بعد اینکه تیم نویسنده یک سریال حتماً باید پیرامون مضمونی که حرف می‌زند اشراف لازم را داشته باشد.

پروین با بیان اینکه موضوعات اجتماعی نیز می‌تواند کارکرد ارزشی داشته باشد، گفت: تنها مسیر ساخت فیلم یا سریال دینی پرداختن به مناسک و مراسم مذهبی نیست بلکه در بسیاری از مواقع نشان دادن مسائل و مشکلات اجتماعی نیز می‌تواند یک اثر ارزشی محسوب شود زیرا وقتی ما مشکلات جامعه را نشان می‌دهیم در حقیقت به مسائلی توجه می‌کنیم که در اخلاقیات دینی به آن تاکید شده است.

وی ادامه داد: پایبندی به قانون یکی از راهکارهای رشد جامعه است در کشوری که قانون حاکم باشد مطمئن باشید ارزش‌های اخلاقی نیز جاری است. جامعه پایبند قانون به خانواده‌های بی‌سرپرست توجه می‌کند. از ایتام نگهداری کرده و اقشار ضعیف را فراموش نمی‌کند. هر یک از این اتفاقات، یکی از توصیه‌های دینی است. نکته بعد اینکه فیلمی که در این رابطه تولید می‌شود حتماً باید از جذابیت‌های بصری نیز بهره برده باشد.

این بازیگر در انتها تاکید کرد: به عنوان بازیگر تلاش می‌کنم در کارهای حضور داشته باشم که به نوعی دغدغه‌های جامعه بیان می‌شود چون فیلم‌هایی که در آنها به نیازهای مردم توجه می‌شود معمولاً آثاری خوب هستند که برای بازیگر نیز به لحاظ حرفه‌ای امتیازی مطلوب محسوب می‌شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha