شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ |۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 7, 2024
امام جمعه سلفچگان

حوزه/ امام جمعه سلفچگان گفت: قیام ۱۷ شهریور اراده آهنین ملت ایران را نشان داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه ، حجت الاسلام مهدی غروی در خطبه های امروز نماز جمعه سلفچگان با اشاره به اهمیت تقوا اظهار داشت: قرآن مجید، بهترین و سودمندترین ره توشه آخرت را تقوا می داند و در بیش از هزار آیه، با بیان های گوناگون، انسان را به تحصیل آن فرا می خواند (که ذکر آنها از عهده این گفتار خارج است) چنان که می فرماید: برای خود توشه برگیرید که در حقیقت، بهترین توشه، پرهیزگاری است،

وی ادامه داد: تا می توانید تقوای الهی پیشه کنید، گوش دهید و اطاعت نمایید و انفاق کنید که برای شما بهتر است و کسانی که از بخل و حرص خویشتن مصون بمانند، رستگارانند.

حجت الاسلام غروی بیان داشت: غفلت از یاد مرگ، خدا و دین و تقوا را از یاد انسان می برد و زندگی را دچار آفت و عصیان می سازد. در توصیه های دینی، بر «یاد مرگ» فراوان تأکید شده است و عبرت گرفتن از قبر و گورستان و مردگان، چون یاد مرگ، انسان را آماده ی رفتن می کند و جاذبه های دنیا و وابستگی به آن را می کاهد.

وی افزود: این فرجام و آینده برای همه وجود دارد و هیچ کس را از چنگ مرگ، رهایی نیست، دشوارتر و سخت تر، مرحله ی قیامت است. پس از سالها در قبر ماندن و سپری شدن دوران برزخ، با امر خدا قیامت برپا می شود و همه دوباره زنده می شوند و قیامت، روز حساب و محاکمه و پاداش و کیفر است.

امام جمعه سلفچگان با اشاره به قیام ۱۷ شهریور و کشتار جمعی از مردم به دست مأموران ستمشاهی پهلوی (۱۳۵۷ش) تصریح کرد: ملت شجاع و رزمنده ایران در آن روز و روزهای اختناق و جنایت به‌ دست دژخیمان شاه مطرود، نشان داد که تا رسیدن به هدف های انسانی اسلامی خود، چون سدی آهنین ایستاده و از قتل‌عام‌ها و کشتارهای وحشیانه دست جمعی هراس به خود راه نداده و راه خود را شجاعانه ادامه می‌دهد.

وی در ادامه به شهادت امام حسن عسکری(ع) (۲۶۰ق) و آغاز امامت حضرت ولی‌عصر (عج) بیان داشت: حدیثی مهم از امام حسن عسکری علیه السلام در کتاب تفسیر منسوب به آن حضرت نقل شده که بسیار باید مورد تأمل و تدبر قرار بگیرد. امام عسکری علیه السلام فرمودند: شخصی نزد امام باقر (علیه السلام) آمد و گفت: ای آقای ما، اگر یکی از برادران ایمانی ما در دست کفار اسیر شده، جانش در خطر باشد؛ از سویی دیگر شخصی از مؤمنین، گرفتار فرد بَداندیش و گمراهی باشد که با القاء شبهات در صدد تضعیف ایمان او است، نجات دادن کدام یک ارزش بیشتری دارد؟

حجت الاسلام غروی افزود: حضرت در ادامه فرمودند: به همان اندازه‌ که نجات آن مؤمن بر نجات آن پرنده کوچک برتری دارد، حفظ ایمان یک انسان از امواج شبهه‌ها بر نجات مسلمانی که تنها از نظر بدنی و جانی در دست کفار اسیر است و هر لحظه امکان دارد کشته شود، برتری دارد.

وی تاکید کرد: ما معتقدیم که امام زمان (علیه السلام) از کارهای ما انسان‌ها آگاه است، در فرهنگ قرآن و عترت، موضوع «عرض الأعمال» وجود دارد. اعمال همه ما به اطلاع و رؤیت حضرت می‌رسد؛ هم چنان که خودشان فرمودند: «ما همیشه بر احوال و اخبار شما آگاهیم و چیزی از شما بر ما پوشیده نیست»

حجت الاسلام غروی افزود: ممکن است وضع مردم در برابر امام زمان (علیه السلام) از این قبیل باشد که یک مرحله از عرض اعمال، در هر صبح و هر شام انجام می‌گیرد. کارهایی که مردم شب انجام داده‌اند، صبح خدمت حضرت ولی عصر سلام اللّه علیه عرضه می‌شود و کارهایی که از صبح تا شام انجام داده‌اند، شب به حضور آن بزرگوار ارائه می‌شود. در مرحله‌ای دیگر، مجموع کارهای هفتگی را در دو روز دوشنبه و چهارشنبه به حضور امام (علیه السلام) تقدیم می‌دارند و سرانجام در شب قدر، تمام مقدّرات مردم بر وجود مقدّس ولیّ عصر عجّل اللّه تعالی فرجه‌الشریف عرضه می‌شود.

وی گفت: اگر شخصی که دائم توجّهش به وجود مقدّس ولیّ عصر (علیه السلام) است و همواره از اعمال بد می‌پرهیزد، به طور تصادفی اشتباهی مرتکب شد، وقتی نامه عملش را خدمت ولیّ عصر ارواحناله الفداء می‌برند، حضرت برای او دعا و استغفار می‌کند و از خدا می‌خواهد که او را ببخشاید، امّا اگر خدای ناکرده، ارتکاب گناه، رفتار همیشگیِ فرد باشد، لیاقتِ ولایت حضرت را از دست می‌دهد که از چنین وضعی به خدا پناه می‌بریم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha