شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ |۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 7, 2024
آیت‌الله اعرافی و مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: گاهی افرادی که عمق لازم ندارند، علم را با نگاه پوزیتیویسمی و حس گرایی و تجربه گرایی تفسیر می‌کنند و اخیراً بعضی هم به این مسئله اشاره کرده‌اند که امیدواریم نگاهشان به همان خرافات باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی صبح امروز در مراسم آیین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه، گفت: حوزه و نهاد دین از خرافات دور و مصون است؛ اما ما علم را منحصر در علم تجربی و حسی نمی‌دانیم، بلکه علم حسی و تجربی مبتنی بر علوم الهی، فلسفی و حکمی است.

وی ادامه داد: علوم فقاهت و معارف کلامی، حدیثی و تفسیری ما همه علم است و همه بشریت به این علم و دانش نیاز دارد، هویت حوزه علمیه جامع و بنیان علوم دیگر است، ما این را باید کامل مورد توجه قرار دهیم، فقه امروز حاوی مهم‌ترین مکاتب حقوقی است که می‌تواند با مکاتب حقوقی معاصر هماوردی کند، آن همه تحقیقات و پیشرفت‌های علمی و نظریات برگرفته از کتاب و سنت و منابع اجتهادی که در فقه عظیم تجلی کرده علم و دانش است.

مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر اینکه علم در حوزه علمیه، شبه علم نیست ابراز داشت: گاهی افرادی که عمق لازم ندارند، علم را با نگاه پوزیتیویسمی و حس گرایی و تجربه گرایی تفسیر می‌کنند و اخیراً بعضی هم به این مسئله اشاره کرده‌اند که امیدواریم نگاهشان به همان خرافات باشد.

وی افزود: تاریخ حوزه‌های علمیه لبریز از ستارگان پرفروغ حکمت، فقاهت، معرفت، علوم الهی و گاهی در سایر علوم بشری بوده است که ما از شیخ مفیدها و شیخ طوسی‌ها تا خواجه نصیرها و علامه حلی‌ها تا شیخ انصاری‌ها و علامه طباطبایی‌ها و آن همه ستارگان پرفروغی که ارکان علم و پایه ریزان و گسترش دهندگان علوم الهی بوده‌اند را در حوزه علمیه شاهد هستیم.

آیت الله اعرافی با تأکید بر اینکه نظریه پردازی‌های در فلسفه الهی پشتوانه همه علوم دیگر قرار دارد خاطرنشان کرد: هویت حوزه هویت علم، دانش و معرفت است، طلاب جوان ما بدانند با آمدن به حوزه‌های علمیه وارد یک جهانی بزرگ از علم و دانش و مبانی علم و دانش بشری شده‌اند و وارد دنیایی می‌شوند که از مشعل کتاب و سنت و معارف الهی فروزان می‌شوند و بهره می‌برند.

وی ادامه داد: نهاد هزار ساله حوزه‌های علمیه را نباید با بعضی از نهادهای تبلیغی برخی ادیان و مذاهب مقایسه و بررسی کرد؛ چون اینجا جای علم، حکمت، فلسفه، کلام، حدیث، تفسیر و فقه عظیم الهی و آن مواریث بزرگ تاریخی علمی است که هویت حوزه هویت علمی است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه حوزه راهبر تمدن جدید شری و پایه گذار تمدن نوین اسلامی تأکید کرد: راهبری حرکت‌های علمی و تحولات جهان و این کار ما و شما است، امروز هم این ذخائر و تراث عظیم وجود دارد و باید با این نگاه وارد میدان شویم، ما باید در کنار دانشگاه و مراکز علمی، راه پیشبرد آرمان‌های اسلام و انقلاب اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی را پیش بریم، این راه در همه عالم رهرو دارد، این گفتمان در همه عالم خریدار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha