پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ |۸ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 12, 2024
کتاب «من امام حسن عسکری(ع) را دوست دارم»

حوزه/ کتاب «من امام حسن عسکری(ع) را دوست دارم» با زبانی ساده و روایتی روان در کنار معرفی امام یازدهم شیعیان، کودکان و نوجوانان را با دلایل، شرایط غیبت و اعمال مؤمنان در دوران انتظار آشنا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، امروز مصادف با سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) است. به همین مناسبت هانیه عدالتی، نویسنده و منتقد ادبی کشورمان برای آشنایی کودکان و نوجوانان با حضرت امام حسن عسکری(ع)، پدر امام زمان و نیز تلاش حضرت برای آماده‌سازی مسلمانان و پیروان راستین مهدی موعود(عج) جهت پذیرش عصر غیبت و اعمالی که مسلمانان باید در این ایام انجام دهند با محور کتاب «من امام حسن عسکری(ع) را دوست دارم» به قلم حجت‌الاسلام‌ غلامرضا حیدری‌ابهری را مورد بررسی قرار داده است.

دوران زندگی و امامت امام حسن عسکری(ع) پیچیدگی‌های خاص خود را داشت. شیعیان به سبب تلاش ائمه قبلی، به سطحی از آگاهی و معرفت رسیده بودند که جایگاه والای امام را می‌شناختند و می‌دانستند تنها ایشان شایسته رهبری و خلافت است. حاکمان عباسی هم که این موضوع را دریافته بودند، فشار و محدودیت بیشتری نسبت به امام و شیعیان وارد می‌کردند.

امام حسن عسکری(ع) در سامرا تحت نظر بودند و گاهی ایشان را زندانی می‌کردند و اگر هم آزاد بودند دو روز در هفته باید به دربار می‌رفتند و حضور خود را در سامرا به دستگاه حکومت اعلام می‌کردند. در این شرایط سخت، امام باید با شیعیان ارتباط می‌گرفتند و به سوالات آنها پاسخ می‌دادند.

ارتباط امام حسن عسکری(ع) با شیعیان از طریق نامه و وکلای ایشان در شهرهای مختلف بود. ازطرف دیگر، امام تلاش کردند تا شیعیان را با فرزندشان مهدی(عج) و شرایط غیبت ایشان آشنا کنند. آشنایی با سیره امام و فضای سیاسی حاکم بر جامعه آن زمان، برای یافتن پاسخ بسیاری از سوالات و شبهه‌ها، لازم است.

البته درک این مسائل برای کودکان مشکل است و باید با زبان ساده، زمینه‌ای را فراهم کرد تا بعدها به شناخت عمیق‌تری برسند. اگر به دنبال منبع مناسبی برای کودکان هستیم؛ کتاب «من امام حسن عسکری(ع) را دوست دارم» پیشنهاد خوبی است.

نشر جمال، مجموعه ۱۴ جلدی «من اهل بیت (ع) را دوست دارم» را منتشر کرده و در هر جلد به زندگینامه‌ یکی از ایشان می‌پردازد. کتاب «من امام حسن عسکری (ع) را دوست دارم» سیزدهمین جلد از این مجموعه است. نویسنده این مجموعه، حجت‌الاسلام غلامرضا حیدری‌ابهری، نویسنده و محقق در حوزه تعلیم و تربیت کودکان است که آثار متنوعی در زمینه ادبیات دینی کودکان و نوجوانان دارد.

مبنای کتاب بر پایه مودت و دوستی اهل بیت (ع) است و در معرفی امام حسن عسکری (ع) به عنوان یازدهمین امام شیعیان، از عظمت مقام پدر و مادر ایشان، امام هادی(ع) و بانو حدیثه می‌گوید. نویسنده‌ از سیره امام و تعامل ایشان با دیگران، کرامت‌ها و مهربانی‌های حضرت نمونه‌هایی می‌آورد و بذر محبت ایشان را در دل‌ها می‌کارد.

حال برای آشنایی با نگاه و قلم حجت‌الاسلام حیدری‌ابهری به مرور برشی از کتاب «من امام حسن عسکری (ع) را دوست دارم» می‌پردازیم:

«یک‌بار یکی از دوستان امام(ع) به نام ابوهاشم جعفری، بی پول شد و می‌خواست نامه‌ای به امام(ع) بنویسد و کمی پول از ایشان بگیرد ولی خجالت کشید. وقتی به خانه آمد، دید که امام(ع) پولی برایش فرستاده و در نامه به او نوشته است: «هر وقت نیازی داشتی، خجالت نکش و نیازت را از ما بخواه. انشاءالله همانطور که خواسته‌ای نیازت برآورده می شود.»

حیدری ابهری به خوبی از عهده معرفی شرایط سیاسی حاکم بر جامعه به زبان ساده و کودکانه برآمده است. او تصویری دقیق و مبتنی بر اسناد صحیح ارائه می‌دهد. مخاطب پس از مطالعه کتاب به درک درستی از جریان امامت و ظلم حاکمان و سیاست و تدبیر امام و تلاش ایشان برای حفظ و احیای اسلام می‌رسد.

در پایان کتاب معرفی مختصر، شناسنامه‌ای و سه نمونه از سخنان نورانی حضرت آمده است.

کتاب «من امام حسن عسکری (ع) را دوست دارم» در کتابنامه رشد آموزش و پرورش معرفی شده و مناسب کودکان ۸ تا ۱۲ سال است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha