شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۰ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 14, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین کلباسی، یکی از نقش های امام زمان(عج) را هدایت باطنی افراد انسانی دانست و اگفت: هرکسی که بخواهد می تواند از این هدایت بهره ببرد. در تفسیر المیزان ذیل آیه «وَ جَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا» آمده است که این هدایت به امر همان هدایت باطنی است که حجت خدا انجام داده و دل های آماده را به طرف حق هدایت می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی، مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه های علمیه با حضور در تلویزیون اینترنتی پاسخ که ذیل مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه فعالیت دارد، ضمن تبریک سالروز آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج)، در پاسخ به اینکه در دوران غیبت امامت آن حضرت چگونه محقق می شود، گفت: در این زمینه دو بحث صغروی و کبروی را داریم. بنا بر روایات ۱۲۴۰۰۰ پیامبر، وصی و حجت خدا به روی زمین آمده و رفته اند. حال در مورد شخصی همچون پیامبر اکرم(ص) آیا می توان گفت که چون حضور ندارند پس دیگر هدایت و تأثیرگذاری نیز ندارند؟!

مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم اظهار کرد: از انبیا پایین تر حتی یک فیلسوف یا شاعر هم که چندین سال پیش حضور داشته و آثاری را تولید کرده است، هنوز هم در حال تأثیرگذاری بر جامعه انسانی می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی، امام زمان(عج) را دارای هدایت حتی در عصر غیبت برشمرد و گفت: باید در وهله اول تعریف و گستره هدایت را به خوبی بشناسیم. آیا تمام کسانی که در عصر پیامبر اکرم(ص) یا ائمه اطهار(ع) زندگی می کردند، امکان درک محضر ایشان را داشتند؟

بسیاری از پیروان اهل بیت(ع) بدون دیدار حضوری با آن حضرات هدایت شدند

وی بیان داشت: برخی از کسانی که جزو راویان حدیث ائمه علیهم السلام هستند، مانند محمد بن مسلم که از اصحاب اجماع هم می باشد و در وثاقت و اعتبار او هیچ تردیدی وجود ندارد، جهت زیارت پیامبر اکرم(ص) و رسیدن به محضر امام محمد باقر(ع) به مدینه آمده بود، اما مریض شد و بعداً وقتی خدمت این امام بزرگوار رسید از اولین گلایه های او این بود که من نمی توانم محضر شما برسم. پس این طور نیست که همه افراد جامعه اسلامی محضر ائمه را درک کرده باشند، حتی برخی از یاران خاص ایشان هم که در نقاط مختلفی در راستای ترویج مکتب اهل بیت(ع) تلاش می کردند، هم از این موضوع بی بهره ماندند.

هدایت یک امر باطنی است و با آموزش های ظاهری تفاوت دارد

مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه حجج الهی وسائط هدایت بر روی زمین هستند، تصریح کرد: هدایت یک امر باطنی است، در دل انسان نقش می بندد و از ملائکه تا ذات اقدس الهی در آن نقش دارند و ائمه اطهار علیهم السلام در این سیر یکی از نقش ها را ایفا می کنند. لذا دیده می شود که ائمه اطهار(ع) در نقطه ای بوده اند و هدایت آنها بر افراد بسیاری در نقاطی دیگر هم از جهت زمانی و هم از نظر مکانی تأثیر گذاشته است.

وی گفت: باید دانست که نقش امام تبیین و تفسیر قرآن و احکام الهی است. نظام جهان یک نظام قانونمند و بسیار دقیق است و این که خداوند از روز آغازی که بشر را خلق کرد، فرمود: فَإِمَّا یَأْتِیَنَّکُمْ مِنِّی هُدًی فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَایَ فَلَا یَضِلُّ وَلَا یَشْقَی، یعنی این هدایت حتماً می آید و شما باید از آن تبعیت کنید تا دچار خسران و تباهی نشوید. پس جریان هدایت یک امر طبیعی و حتمی در این عالم است و کسانی که قابلیت داشته باشند در این بستر هدایت قرار می گیرند.

هدایت ظاهری را از قرآن و روایات بگیریم

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی اظهار کرد: هدایت ظاهری، متنی و دلالی از طریق قرآن و روایات انجام می گیرد و کسی که دانش آن را داشته باشد می تواند از این ها استفاده کند و اگر دانشش را نداشت می تواند از دیگران راهنمایی های لازم را بگیرد.

وی یکی از نقش های امام زمان(عج) را هدایت باطنی افراد انسانی خواند و افزود: هرکسی که بخواهد می تواند از این هدایت بهره ببرد. در تفسیر المیزان ذیل آیه « وَ جَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا» آمده است که این هدایت به امر همان هدایت باطنی است که حجت خدا انجام داده و دل های آماده را به طرف حق هدایت می کند.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه هدایت باطنی می تواند بدون تعلیم و آموزش های ظاهری نیز محقق شود، گفت: گاهی دیده می شود که با صِرف حضور در نزد یک عالم بدون هیچ گونه صحبتی تأثیراتی در روح انسان حاصل می شود. این هدایت که با مجاورت و توجه کردن به دست می آید، در مورد ائمه نیز به مراتب قوی تر و عمیق تر متصاعد می شود. میزان بهره گیری از هدایت باطنی بستگی به خود فرد دارد که تا چه حد بخواهد و تا چه اندازه بستر را در وجود خودش برای کسب این موهبت الهی فراهم نماید.

وی با اشاره به برخی مصائب جهان اسلام و چگونگی رسیدن کمک های الهی برای حل این مشکلات و گفت: از آنجا که ما محدود هستیم، ابعاد صبرمان نیز خیلی کم است و توقع داریم مشکلات ما در عرض مدت کوتاهی حل شود. این در حالی است که حوادث و وقایع این جهان تابع یک‌سری سنن و قواعد مشخصِ فارغ از عجله و توقعات ماست.

سنت های الهی چیزی ورای توقعات و امیال بشر است

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی با اشاره به جاری شدن سنت الهی در حوادث پیش از انقلاب اسلامی و حوادث بعد از آن گفت: در آن حوادث سنگین پیش از انقلاب که تمام قدرت های جهانی و منطقه ای بدون استثنا خواهان این بودند که رژیم طاغوت باقی بماند، اما خواست خداوند چیز دیگری بود و پس از سال ها مبارزه ملت ایران این انقلاب به ثمر نشست. در همان زمان همه به صورت بسیار شگفت آوری امداد الهی و عنایت امام زمان(عج) را دیدند.

وی افزود: در مورد جنگ تحمیلی نیز تمام کشورهای ابرقدرت از صدام حمایت کردند، دیدیم که نتیجه هشت سال جنگ بر اساس اراده خداوند به شکل دیگری رقم خورد و کشور ما بدون هیچ حمایتی توانست در این دفاع به پیروزی برسد و حتی یک وجب از خاک خود را از دست ندهد. این جاست که اراده خداوند، نقش امام زمان(عج) و صبر، استقامت و مقاومت انسان ها سرنوشت انسان ها را رقم می زند.

مردم فلسطین قطعاً با صبر و استقامت پیروز خواهند بود

مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در مسئله آزادی قدس شریف نیز پیروزی را از آن مردم فلسطین دانست و عنوان داشت: اگر در اینجا نیز صبر و استقامت سرلوحه مبارزات مسلمانان علیه رژیم منحوس صهیونیستی قرار گیرد، قطعاً مردم فلسطین پیروز خواهند بود. خداوند در آیه ۲۱۴ سوره بقره می فرماید: أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا یَأْتِکُمْ مَثَلُ الَّذِینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِکُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّی یَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَی نَصْرُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیبٌ. یعنی شرط آمدن یاری و نصرت خدا صبر و استقامت است.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم یادآور شد: باید دانست که امروز نیز مردم فلسطین پیروزی های بزرگی به دست آورده اند. زیرا هم هیمنه شیطانی رژیم صهیونیستی شکسته شده و در مقابل یک گروه شبه نظامی نتوانسته موفق عمل کند، هم با کشتار افراد بی گناه ذات پست و آلوده اش برای جهانیان آشکار شده و در جوامع بین المللی آبرویی برایش باقی نمانده است.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی در پایان اظهار کرد: امروز هم به شرط مقاومت قطعاً فلسطین پیروز است و باید دانست که رسیدن به این پیروزی نیازمند اراده محکم، مقاومت جدی و صبر و هزینه دادن می باشد. خداوند حجت را بر ما تمام کرده و می فرماید: «ان تنصروا الله ینصرکم» و در قرآن کریم به دولت های مقتدر اما ظالم اشاره داشته است که همه آن ها به اراده الهی از بین رفتند. پس از بین بردن رژیم صهیونیستی نیز در صورت مقاومت مردم فلسطین محقق شدنی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha