سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ |۱۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 17, 2024
جایزه شهید صدر

حوزه/ حجت الاسلام جهانگیری از برگزاری آیین اختتامیه جایزه جهانی شهید صدر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پنجم مهر ۱۴۰۳ در قم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام یحیی جهانگیری دبیر جایزه جهانی شهید صدر به تشریح جزئیات برگزاری آئین اختتامیه جایزه جهانی شهید صدر پرداخت و افزود: جایزه شهید صدر پنجم مهر، آئین اختتامیه و قدردانی از برگزیدگان این جایزه با سخنرانی آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدمهدی ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پنجم مهر در سالن همایش‌های بین المللی مدرسه امام کاظم (علیه السلام) برگزار می‌شود.

دبیر جایزه جهانی شهید صدر گفت: در آئین اختتامیه از برگزیدگان داخلی و خارجی که آثار، نظریه‌ها و اندیشه‌های آن‌ها به این دبیرخانه رسیده و داوری و بررسی شده بود و از دو شخصیت الگو که در زمینه نشر و بسط گفتمان علوم انسانی اسلامی در عرصه بین الملل سهم بزرگی داشتند قدردانی می شود.

حجت الاسلام جهانگیری افزود: بخشی از برنامه روز جایزه، رونمایی از آثار برگزیده نویسندگان و اندیشمندان داخلی و خارجی است. بخش دیگر، کتابی با عنوان «صدر دانش» است که موضوع آن این است که چرا در علوم انسانی اسلامی باید به مسئله صادرات آن فکر کنیم.

وی گفت: بخش دیگر قدردانی از الگوها است و از یک ایرانی و یک غیر ایرانی از شاگردان برجسته شهید صدر قدردانی می‌شود و سخنرانی این عزیزان را نیز خواهیم داشت.

دبیر جایزه جهانی شهید صدر درباره فلسفه تاسیس جایزه شهید صدر افزود: این جایزه به اسم شهید صدر است، اما منحصر در اندیشه‌های شهید صدر نیست. به علل مختلف اسم این جایزه شهید صدر است. شهید صدر خودش یکی از تولیدگران نظریه بوده است. نظریات او محدود به جهان تشیع و جهان اسلام نبوده و فراتر از مرزهای اسلامی است و امروز در آکادمی‌های دنیا، اندیشه‌های شهید صدر بررسی می‌شود.

حجت الاسلام جهانگیری گفت: دومین ویژگی اینکه نظریه پردازی شهید صدر ناظر به مسئله‌های روز و درد انسان معاصر بود. شهید صدر وقتی می‌بیند پوزیتویسم مطرح است؛ استقراء را می‌نویسد و کتاب منطقنا را می‌نویسد. ارجاعاتی که شهید صدر به «نا» دارد؛ فلسفتنا، اقتصادنا، نشان می‌دهد که او معتقد است ما می‌توانیم مرجعیت علمی جهانی را داشته باشیم.

وی افزود: یکی از اهداف جایزه شهید صدر، احیاء مرجعیت علمی در علوم انسانی- اسلامی است و تثبیت جایگاه آن در جهان است و همه این‌ها سبب شد که ما به نام مبارک شهید صدر برسیم.

دبیر جایزه جهانی شهید صدر با اشاره به اینکه بخش مهم جایزه شهید صدر، قدردانی از علوم انسانی - اسلامی است گفت: علوم انسانی اسلامی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است و در دو دهه اخیر مطرح شد. این دغدغه را در شرق، آقای فرید العطاس مالزیایی مطرح کرده و در غرب نیز مساله بومی سازی علوم انسانی اسلامی، دغدغه مورد توجه بوده است. پس از انقلاب در این حوزه، یافته‌ها و تلاش‌های شایسته قدردانی و تحسین داشته ایم. اما علوم انسانی اسلامی ما هرگز نتوانسته در بسته صادراتی علوم ما نقش داشته باشد.

حجت الاسلام جهانگیری افزود: آمارهای ملی نشان می‌دهد علوم انسانی فقط ۲ درصد از سهم تولید علم کشور را دارد. با اینکه بیشترین اعضاء هیئت علمی و دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و مجلات علمی پژوهشی ما در حوزه علوم انسانی اسلامی است.

وی گفت: وقتی ISC و ISI را مقایسه می‌کنیم می‌بینیم در ISC بیشترین تولید ما در علوم انسانی اسلامی است وقتی به ISI می‌رسیم می‌بینیم که کمترین تولیدات در حوزه علوم انسانی اسلامی است. این یعنی علوم انسانی ما یک ظرفیت جدی بالفعل در داخل دارد، اما این ظرفیت بالفعل هرگز نتوانسته در عرصه بین الملل به هژمون آفرینی و قدرت سازی علمی ما تبدیل شود.

دبیر جایزه جهانی شهید صدر افزود: جایزه شهید صدر به دنبال آن است تا سکویی باشد علوم انسانی در عرصه بین الملل هم نقش جدی بازی کند و حضور جدی داشته باشد.

حجت الاسلام جهانگیری گفت: اهمیت جایزه شهید صدر وقتی جدی می‌شود که ما می‌بینیم علوم انسانی و علوم اسلامی در دوران پوزیتویستی قرن ۱۹ در غرب، اساسا اینها را جزء ساینس و علوم نمی‌دانستند؛ و اینها را کنار گذاشته بودند. می‌گفتند جای اینها در آکادمی‌ها و مراکز دانشگاهی نیست. اما امروزه می‌بینیم در همان غرب پوزیتویستی و ساینسیستی که این نگاه را داشتند؛ امروزه در غرب مطالعات قرآن پژوهی و مطالعات علوم اسلامی از تفسیر و فقه و اصول، بطور جدی در آکادمی‌های غرب، از دانشگاه بیرمنگام تا دانشگاه هاروارد، از پژوهشگران ژاپنی گرفته تا پژوهشگرانی در دانشگاه موناش استرالیا، جای دارد و در این حوزه‌ها تحقیق می‌کنند.

وی افزود: جایزه شهید صدر، بزرگترین جایزه در حوزه علوم انسانی اسلامی است. افزون بر آن حمایت‌های مالی این جایزه است. افرادی برگزیده را در طول سال، با درگاه ۸۰ نمایندگی در خارج کشور، به دانشگاه‌های بین المللی معرفی می‌شوند؛ و سبب می‌شود شخصیت‌ها و نظریه پردازان در حوزه علوم انسانی اسلامی در این حوزه چهره بودگی و برند بودگی داشته باشند.

دبیر جایزه جهانی شهید صدر گفت: این جایزه فقط یک رویداد علمی نیست بلکه یک روند در حکمرانی دانشی علوم انسانی اسلامی ما است. افراد برگزیده، نظریه‌های آنها به زبان‌های مختلف ترجمه می‌شود و داد و ستد دانشی در علوم انسانی اسلامی اتفاق می‌افتد.

حجت الاسلام جهانگیری افزود: افرادی که نظریه دارند خلاصه‌ای از آنرا به دبیرخانه می‌فرستند؛ پس از بررسی در کمیته‌های دانشی، قبل از برگزاری رویداد، بصورت پژوهانه و فاندینگ از آنها حمایت می‌شود تا به دانشگاه‌های خارج از کشور برود و نظریه اش را ارائه دهد و منابع خارجی را ببیند و بتواند روایتی درست از اندیشه خودش در ساحت علوم انسانی اسلامی ارائه دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جایزه شهید صدر در ساحت‌های دانشی مختلف «از جامعه شناسی تا حکمرانی، از اقتصاد تا سیاست پژوهی، از مطالعات جنسیت تا خانواده پژوهی» به دنبال دریافت نظریه ها، آثار، اندیشه‌ها است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha