چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ |۱۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 18, 2024
کد خبر: 1184009
۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۴
تبریز

حوزه/ نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه اگر آذری از شعر فارسی حذف کنیم چیزی از آن باقی نمی ماند گفت : شاعران ترک زبان خصوصا استاد شهریار به شعر فارسی جایگاه و هویت داده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت الاسلام و المسلمین مطهری اصل در در همایش ملی روز شعر و ادب فارسی با اشاره به قدرت شعری استاد شهریار در شعر فارسی ، افزود: قدرتی که شهریار در سرودن شعر فارسی دارد ، جز در برخی از مقاطع، به اندازه قدرت اشعار ترکی‌اش نیست و یا شاید نخواسته اظهار کند.

امام جمعه تبریز در ادامه با بیان اینکه انقلاب اسلامی، شهریار را به عظمت سالیان جوانی بازگرداند گفت : شهریار سال‌ها توسط ساواک در انزوا قرار گرفت، انقلاب اسلامی به شهریار کمک کرد تا به عظمت سالیان جوانی بازگردد و به شهریاری بهتر از ایام جوانی تبدیل شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی همچنین با بیان این‌که شعرای فارسی زبان، اغلب به دنبال شعرای ترک و آذری زبان بودند، اظهار کرد: مولوی اگر ترک نباشد که هست به دنبال شمس تبریزی است و حافظ اگر از ترک قشقایی فارس نباشد، دنبال آن ترک شیرازی است که به دست آورد دل او را.

وی با تاکید بر این‌که بحث شعر و ادب، ربطی به قومیت و زبان ندارد، افزود: خداوند متعال می‌فرماید که از نشانه های بزرگی حضرت حق این است که انسان‌ها را به زبان‌ها و رنگ‌های مختلف آفریده است، پس زبان جزو ویژگی‌های فطری انسان بوده و امتیاز خاصی بین انسان‌ها تلقی نمی‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین مطهری اصل با بیان این‌که ادبیات فارسی آمیخته با عربی و مملو از آیات و روایات است، گفت: وقتی خداوند متعال حضرت آدم را آفرید و ملائکه بر علم و قدرت آن اذعان کردند، ابلیس در مقابلش قرار گرفت و از سر دشمنی درآورد و گفت که همه بندگان خدا از نسل آدم را فریب می‌دهد و احدی نمی‌تواند از اغوای او جان سالم به در برد.

امام جمعه تبریز بیان کرد: شیطان به دنبال اغوای کسانی است که همچون هنرمندان به قلب مردم نفوذ می‌کنند بنابراین در طول تاریخ هر کسی که هنری داشته، در نشانه تیر شیطان قرار گرفته است تا از این طریق هزاران و میلیون‌ها انسان را از طریق همان هنرمند به انحراف بکشاند.

حجت الاسلام والمسلمین مطهری اصل با اشاره به کتاب "علل انحراف هنرمندان" نوشته مرحوم دکتر اردوبادی، گفت: جشنواره‌های هنری دنیا توسط برخی کشورهای ظالم در سال‌های اخیر موردتوجه گرفته و به خصوص در دهه اخیر به سینما و نمایش نامه‌ها اصرار دارند زیرا از ابلیس یاد گرفتند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی اظهارکرد: این کشورها می‌دانند که اگر بتوانند همچون شیطان، خواص و هنرمندان را منحرف کنند، می‌توانند کل جهان را در دست بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha