جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
کد خبر: 1186398
۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۸
اخلاص

حوزه/ شاید کسی نباشد که نام کتاب شریف مفاتیح‌الجنان را نشنیده باشد؛ آیا فقط مفاتیح کتاب دعاست؟! مهمترین عامل و شاید تنهاترین عامل آن، اخلاص بالای شیخ عباس قمی بوده باشد.

خبرگزاری حوزه | رمز ماندگاری و محبوبیت افراد معمولا ریشه در یک چیز دارد و آن هم اخلاص است.

انسان مخلص کسی است که کارهایش فقط برای رضای خداست و حمد یا نکوهش دیگران برای او اهمیتی ندارد. آن چه که برای او مهم است فقط رضای خداست و شاه کلید اخلاص همین عمل خدایی است.

غیر از انبیاء و ائمه معصومین علیهم‌السلام که در قله اخلاص هستند، نمونه‌های فراوانی در طول تاریخ وجود دارد و زمان معاصر نیز خالی از این مصادیق نیست.

شاید کسی نباشد که نام کتاب شریف مفاتیح‌الجنان را نشنیده باشد و این کتاب تقریبا در خانه‌ی تمام شیعیان وجود دارد.

آیا فقط مفاتیح کتاب دعاست؟! بزرگان زیادی در طول قرون متمادی کتاب‌های دعا را تألیف کرده‌اند، ولی این مفاتیح‌الجنان است که در صدر قرار دارد.

مهمترین عامل و شاید تنهاترین عامل آن، اخلاص بالای شیخ عباس قمی بوده باشد. کسی که به نقل بزرگان حتی حاضر نشد به پدرش بگوید که نویسنده است! این قدر خالص بود!

شیخ احمد مجتهدی تهرانی که به آیت‌الله مجتهدی معروف است نمونه دیگری از مردان مخلص روزگار ماست. کسی که حدود ۵٠ سال در حوزه علمیه‌ای در یکی از کوچه پس کوچه‌های جنوب تهران به عنوان یک عالم ربانی مشغول تربیت طلاب بود و شاگردان ارزنده‌ای را تحویل جامعه داد.

حدود ۵ سال قبل از فوت وی، پای صدا و سیما و شبکه قرآن به حوزه علمیه ایشان باز شد و سخنرانی‌های او را که معمولا بین نماز ظهر و عصر انجام می‌شد ضبط کردند.

آیت‌الله مجتهدی که نوعا برای قشر مذهبی تهران تقریبا شخصیت شناخته شده‌ای بود در مدت کوتاهی شهرت و محبوبیت فراگیری پیدا کرد و هنوز هم که هنوز است بیانات شیرین و جذابش هدایتگری می‌کند.

آری؛ اگر کار برای خدا باشد، خدا هم اینچنین انسان را محبوب و آثارش را ماندگار می‌کند.

از جمله کسانی که ثمرات اخلاص در آن‌ها به وضوح مشهود است، شهدایی هستند که در طول سال‌های پس از انقلاب محبوب دل‌ها شده‌اند و سبب هدایت بندگان شده‌اند.

در این وادی مصادیق زیادی وجود دارد؛ مثلا وقتی زندگی شهید ابراهیم هادی را که می‌بینیم، خدایی بودن و خلوص نیت بسیار پررنگ است. همین می‌شود که بعد از گذشت سال‌ها از شهادتش کتابی به نام "سلام بر ابراهیم" نوشته می‌شود و موجی از محبوبیت، شهرت و مانایی از او در دلها ایجاد می‌شود.

در بین شهدای مدافع حرم یکی مثل شهید حججی این‌قدر محبوب و نامدار می‌شود و آن تشییع باشکوه برایش رقم می‌خورد. شهدای زیادی بودند که به عنوان مدافع حرم به فیض شهادت نائل شده‌اند ولی شهید حججی طور دیگری ماندگار شد.

یکی هم مثل شهید قاسم سلیمانی که در این مورد جزو کم‌نظیرهاست و اوج محبوبیت وماندگاری‌اش مثل روز روشن است.

خلاصه مثال در این زمینه زیاد است که وجه اشتراک محبوبیت و ماندگاری همه آن‌ها اخلاص است.

بابک شکورزاده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha