یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ |۲۵ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 29, 2024
1

حوزه/ اداره کل مستند نگاری حشد الشعبی عراق و مرکز اسناد مقاومت اسلامی بیش از ۷۵ عنوان کتاب درباره شهدا، جانبازان و مجروحین دوران دفاع مقدس و جهاد را در نمایشگاه یاد یاران عرضه کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، مرکز اسناد مقاومت اسلامی با هدف مستند سازی تاریخچه مقاومت اسلامی در سده اخیر عراق ، اقدام به ثبت و نشر سیره شهدای عراقی همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و مجاهدت رزمندگان غیر ایرانی دفاع مقدس کرده است. همچنین اداره کل مستند نگاری حشد الشعبی عراق به محض شروع عملیات‌های نظامی پس از صدور فتوای جهاد کفایی به پیشنهاد شهید ابومهدی المهندس راه اندازی شد تا از لحظه‌های اول حمله داعش به عراق همه اتفاقات وعملیاتها ثبت و ضبط شود.

بنابراین گزارش ، غرفه یادمان شهدای رزمنده عراقی به همت مرکز اسناد مقاومت اسلامی و اداره کل مستند نگاری حشد الشعبی عراق در نمایشگاه یاد یاران بر پا شده است.در این نمایشگاه که با حضور شخصیتهای سیاسی، نظامی وفرهنگی و با شعار محوری « از محراب تا معراج» در استان قم برگزار شده، غرفه یادمان شهدای رزمنده عراقی محصولات فرهنگی و منتشر شده خود را به مخاطبان ارائه می‌دهد.

اداره کل مستند نگاری حشد الشعبی عراق و مرکز اسناد مقاومت اسلامی بیش از ۷۵ عنوان کتاب درباره شهدا، جانبازان و مجروحین دوران دفاع مقدس و جهاد در برابر داعش و شرح حال خانواده‌های رزمندگان را چاپ و منتشر کردند و تمامی این آثار در نمایشگاه یاد یاران عرضه شده است.

عرضه ۷۵ عنوان کتاب با محوریت شهدا و ایثارگران عراقی در نمایشگاه یاد یاران قم

این گزارش حاکی است، بیش از هزار و ۳۰۰ شهید غیر ایرانی در جبهه‌های دفاع مقدس ایران حضور داشتند که زندگینامه، فعالیت‌های سیاسی فرهنگی، خاطرات، وصیت نامه و تصاویر ۱۰۰ شهید در دانشنامه ۹ جلدی که تاکنون ۷ جلد آن به چاپ رسیده، با عنوان موسوعة شهداء العراق (دانشنامه شهدای عراق) درباره شهدای سپاه بدر در این نمایشگاه عرضه شده است.

کتاب نفحات قدسیة (وصیت نامه‌های شهدای غیر ایرانی) در دو جلد ، کتاب‌های متنوعی در بخش کودک از جمله وعد جدو (وعده پدربزرگ)، احب ان اکون مثله (دوست دارم مثل او باشم) وبطلی المفضل جمال (قهرمان من جمال) منتظر صدیق الشهداء (منتظر، دوست شهدا) برای گروه کودک و نوجوان نیز در این غرفه اراده شده است.

در بخش کتاب‌های اختصاصی ؛ کتاب العراقیون فی المرصاد (رزمندگان بدر در عملیات مرصاد) به نقش رزمندگان عراقی سپاه بدر در عملیات مرصاد پرداخته شده ، دیوان شعر شهدای شاعر در میدان جنگ، سنگر و مراسم‌های مذهبی ، کتاب‌های شعر شاعران در رثای شهیدان اعم از شهدای بدر وشهدای حشد الشعبی از دیگر کتاب‌های تخصصی ارائه شده در این نمایشگاه است.

عرضه ۷۵ عنوان کتاب با محوریت شهدا و ایثارگران عراقی در نمایشگاه یاد یاران قم

مجموعه کتاب شهدای علی خطی الامام حسین (ع) با عناوین قدوة المدرسین (الگوی معلمان)، قدوة المحافظین (الگوی استانداران) درباره شهدای عراقی از قشرهای مختلف به عنوان شهدای شاخص عرضه شده است. کتاب القربان الاول (نخستین قربانی) نیز به نخستین شهید بدر احمدفتاح معروف به ابو رحیم دلو اختصاص دارد که در جبهه حق علیه باطل از پیشگامان بوده و مزار او در گلزار شهدای اهواز است.

عرضه ۷۵ عنوان کتاب با محوریت شهدا و ایثارگران عراقی در نمایشگاه یاد یاران قم

در مرکز اسناد مقاومت اسلامی عراق کتاب سه جلدی در خصوص سیره فرمانده شهید ابومهدی المهندس به نام؛ جمال الخط، قرار گرفته که هم به زبان عربی هم به زبان فارسی نوشته و چاپ شده است. مولف این کتاب دکتر احمد سعدی عضو هیات علمی دانشگاه تهران است. در نگارش و گردآوری این مجموعه مصاحبه‌های متعددی که از ابومهدی المهندس در دست بوده مد نظر قرار گرفته است. دکتر سعدی در نگارش این مجموعه از سبک صحنه سازی استفاده کرد.

کتاب دیگر ارائه شده در این غرفه ایستگاه‌های یک مسافر است که به قلم شهید ابومنتظر الناصری از نیروهای اطلاعات سپاه بدر در دوران دفاع مقدس و پس از آن در زمان حیاتشان این رمان ادبی را نوشتند و بعد از شهادتشان مجموعه دست نوشته‌های شهید به نام‌های ایستگاه‌های یک مسافر به چاپ رسیده است. عناوین دست نوشته‌های این شهید در پایان این کتاب در پیوست آمده است.

دو کتاب رمان با محوریت شهدای زن عراقی به نام‎‌های وفاء السماء تفتح ابو ابها فی المساء ( آسمان درهایش را در عصرگاهان می‌گشاید ) چاپ شده است.

عرضه ۷۵ عنوان کتاب با محوریت شهدا و ایثارگران عراقی در نمایشگاه یاد یاران قم

نام کتاب‌های چاپ شده توسط مرکز اسناد مقاومت اسلامی و اداره کل مستند نگاری الحشد الشعبی عراق به شرح ذیل است؛

الجسر، نفحات قدسیة، محطات مسافر، اوراق متناثرة، موقد فوق الماء و القصب، محطات فی طریق التغییر ۵ جلد، عروج من ربی الشام، الشهید جیروم کورسل ـ (تنها شهید فرانسوی دفاع مقدس)، نحو الحقیقة ، الغراف وهامات النخیل، وفاء، السماء تفتح ابو ابها فی المساء، الشیخ سلام الظالمی جهاد و عرفان، مصابیح فی دجی الفاقه، شبیة فی ارض السواد، جمال الخط، قصید الولاء، لقطات مشرقة من حیاة الشهید ایاد الحاج راضی، لقطات مشرقة من حیاة ابومحمد الساعدی، بحوث فی الجهاد و الدولة الاسلامیة، اعترافات بدون مقابل، العراقیون فی المرصاد، عملیات جرف الصخر، یوسف، شهید فی الاهوار، منحنی الشهادة، دموع علی النهر، هو اجتباکم، البدریون الاَوائل، هم الغالبون، عروج من الشام، مشاعل علی الطریق، احلام تحت ظلال الفسائل، قدوة المحافظین، منتظر صدیق الشهداء، دم فی علیین، قربان هاجر، سلام بر ابومهدی (به زبان فارسی)، قدوة المدرسین، حطاب الاباء، احب ان اکون مثله، حاتم، وعد جدو، بطلی المفضل جمال، محطات فی طریق التغییر، القربان الاول، رحلة الشهادة، جمال خط مشی (به زبان فارسی) ، ایستگاه‌های یک مسافر در این نمایشگاه عرضه شده است.

عرضه ۷۵ عنوان کتاب با محوریت شهدا و ایثارگران عراقی در نمایشگاه یاد یاران قم

یادآور می‌شود، این نمایشگاه تا دهم مهرماه در قم، میدان مفید، ابتدای بلوار شهید آوینی، باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس استان قم برپا است.

پایان پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha