پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ |۱۳ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 17, 2024
شهید سید حسن نصرالله

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین محمد ملک زاده گفت: شخصیت شهید به گونه ای بود که توانست در دل و قلب مردم لبنان و آزادی خواهان جهان جا باز نماید. ما شاهد بودیم که پس از حادثه ترور شهید سیدحسن نصرالله، مردم از کوچک تا بزرگ چگونه در غم این شهید مقاومت ضجه زده و اشک می ریختند. در تمامی دنیا، مردم وی را یک اسوه اخلاق، مبارز و انقلابی می شناختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد ملک زاده، پژوهشگر مطالعات سیاسی با حضور در ویژه برنامه «راه و مکتب نصرالله» که از سوی تلویزیون اینترنتی پاسخ وابسته به مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه تولید و پخش شد، به بررسی زندگی سیاسی و مبارزاتی شهید سیدحسن نصرالله پرداخت و در خصوص اینکه سیدحسن نصرالله در ابتدا چگونه به عنوان دبیرکل حزب‌الله لبنان انتخاب شد، گفت: حدود سه سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران یعنی سال ۱۹۸۲ هسته اولیه حزب‌الله توسط سیدعباس موسوی شکل گرفت.

وی اظهار کرد: یکی از آرمان های انقلاب اسلامی بحث دفاع از مظلومان و نهضت های آزادی بخش در جهان بوده است در نتیجه در آن زمان یعنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با توجه به اینکه بخش هایی از لبنان تحت اشغال رژیم صهیونیستی بود، از جانب رهبر انقلاب اسلامی ایران تصمیم گرفته شد که نیروهایی در کشور لبنان تحت تربیت قرار گرفته تا مردم این سرزمین بتوانند از تمامیت ارضی خود دفاع کنند.

خارج کردن نیروهای آمریکایی از لبنان توسط حزب الله

حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده، با برشمردن برخی از اتفاقات مهم در زمان تشکیل هسته اولیه حزب‌الله لبنان گفت: با توجه به اینکه علاوه بر رژیم صهیونیستی، تفنگ داران آمریکایی هم سرزمین لبنان را اشغال کرده بودند در یک علمیات استشهادی ۲۱۲ نفر از نیروهای آمریکایی توسط حزب‌الله به هلاکت رسیدند. در نتیجه این اتفاق فشاری از سوی افکار عمومی بر ایالات متحده وارد شد که آمریکا تصمیم گرفت نیروهای خود را از لبنان خارج کند.

وی بیان داشت: از آنجایی که رژیم صهیونیستی برای حفاظت از خود به دنبال کمربند امنیتی بوده، در آن زمان بخش هایی از لبنان را به اشغال خود در آورد. در نتیجه حزب‌الله لبنان دفاع از تمامیت ارضی و آزاد کردن بخش های تحث اشغال رژیم صهیونیستی را وظیفه خود دانست.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم تصریح کرد: در سال ۱۹۹۲ سیدعباس موسوی توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسید. پس از شهادت وی یک هیأت از کشور ایران با ریاست آیت الله جنتی راهی کشور لبنان شده و در آن جا پس از بحث و تبادل نظرها شهید بزرگوار سیدحسن نصرالله به عنوان گزینه برتر به عنوان فرماندهی حزب‌الله انتخاب می شود.

وی گفت: شهید سیدحسن نصرالله توانست از سال ۱۹۹۲ تا سال ۲۰۲۴ فرماندهی حزب‌الله را به بهترین وجه اداره نماید.

سیدحسن نصرالله مبارزه مؤمن و انقلابی بود

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه به برشمردن ویژگی های شخصیتی شهید سیدحسن نصرالله پرداخت و اظهار کرد: اولین ویژگی که سیدحسن نصرالله، سید و شهید مقاومت داشت، این بود که وی یک مبارز مؤمن و انقلابی بود. کسی که قصد دارد ریاست و مسؤلیت گروهی که دائما در معرض خطر و تهدید قرار دارد را بر عهده گیرد، یقناً نمی تواند به دنبال جاه و مقام باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده با اشاره به دیدگاه شهید سیدحسن نصرالله نسبت به جایگاه و مسئولیت خود در حزب‌الله گفت: با توجه به جایگاه سیدحسن نصرالله که دائما در معرض خطر بود، می توان گفت او یک نیروی جهادی بوده که هر زمانی آمادگی شهادت را داشت. شهید هیچ گاه به دنبال رسیدن به ریاست دنیوی نبود.

وی در ادامه به بیان دیگر ویژگی های شخصیتی شهید مقاومت پرداخت و اضافه کرد: به واقع شهید سیدحسن نصرالله در جایگاه خود یک فرد مدیر و مدبر بود. شهید در شرایطی مسئولیت حزب‌الله را بر عهده گرفت که جایگاه این گروه در میان سایر گروه های مبارز لبنان چندان بزرگ و برجسته نبود.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم تصریح کرد: سیدحسن نصرالله توانست آنچنان حزب‌الله را مدیریت کند که پس از گذشت ۳۲ سال به بزرگ ترین نیروی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و نظامی لبنان تبدیل شود.

وی افزود: تمام تحلیل گران دنیا به این مسئله که حزب‌الله لبنان بزرگ ترین نیروی نظامی غیر دولتی در جهان بوده، اذعان دارند و این نشان از مدیریت قوی شهید سیدحسن نصرالله دارد که چگونه توانست با تدابیر خود وضعیت حزب‌الله را این چنین ارتقا دهد.

نیروهای رضوان هرکدام در حد یک گردان عمل می کنند

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: نیروهای رضوان لبنان که از چند هزار جنگنده نخبه تشکیل شد، در واقع به وسیله این شهید بزرگوار تأسیس شد. نیروهای رضوان کسانی هستند که هر کدام از آن ها به تنهایی خود می تواند در حد و اندازه یک گردان عمل نماید.

وی ولایت مداری شهید سیدحسن نصرالله را از دیگر ویژگی های شخصیتی این شهید والامقام برشمرد و عنوان داشت: به معنای واقعی کلمه شهید سیدحسن نصرالله یک انسان ولایت مدار بود. وی پس از این که موفق شد نیروهای رژیم صهیونیستی را از بخش های مهمی از خاک لبنان به عقب نشینی وادار کند در جهان به عنوان یک نیروی کاملا شاخص و مشهور جهان اسلام، مطرح شد.

حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده اظهار کرد: یکی از توصیه هایی که از شهید سیدحسن نصرالله شنیده شده است، این بود که اگر می خواهید خیر دنیا و آخرت را داشته باشید می بایست مطیع کامل امر ولایت فقیه باشید.

شهید سیدحسن نصرالله در دل های مردم لبنان و آزادی خواهان جهان جای دارد

وی افزود: شخصیت شهید به گونه ای بود که توانست در دل و قلب مردم لبنان و آزادی خواهان جهان جا باز نماید. ما شاهد بودیم که پس از حادثه ترور شهید سیدحسن نصرالله، مردم از کوچک تا بزرگ چگونه در غم این شهید مقاومت ضجه زده و اشک می ریختند. در تمامی دنیا، مردم وی را یک اسوه اخلاق، مبارز و انقلابی می شناختند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: پس از اتفاقی که در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ در سرزمین های اشغالی افتاد، به معنای واقعی این رژیم غاصب یک شکست اطلاعاتی و نظامی را متحمل شد. هم رژیم صهیونیستی و هم حامی او یعنی دولت آمریکا، احساس کردند که باید بین مرگ و زندگی این رژیم تصمیم بگیرند.

وی در ادامه ضمن اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اگر رژیم صهیونیستی پیروز بود این چنین دست به جنایت نمی زد و وجهه خود را در دنیا خراب نمی کرد، اظهار نمود: در واقع نظام سرمایه داری همواره در تبلیغات خود در رسانه های مختلف تلاش می کند خود را یک الگوی مدافع حقوق بشر، آزادی و دموکراسی نشان دهد. اما در یک سال اخیر همه دنیا شاهد بود که هم رژیم صهیونیستی و هم آمریکا به عنوان حامی وی، به جنایاتی دست زدند که حقیقتاً اعتبار نظام سرمایه داری را از بین برد.

حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده گفت: در داخل سرزمین های اشغالی ما شاهد اعتراض های گسترده ای علیه شخص نتانیاهو می باشیم؛ حتی مسئولین نظامی آن ها نیز نتانیاهو را یک شخص نالایق می دانند که رژیم را به سمت جنگی کشانده که تاکنون برایشان دستاوردی نداشته است. این گونه بود که این شخص تصمیم می گیرد با یک اقدام جنون آمیز ترور فرماندهی حزب‌الله را برای خود یک دستاورد معرفی نماید.

پس از شهادت سیدعباس موسوی روزنامه های صهیونیستی تیتر زدند که «حزب الله به پایان رسید!»

وی گفت: پس از شهادت سیدعباس موسوی در سال ۱۹۹۲، تیتری که از سوی روزنامه های رژیم صهیونیستی منتشر شد این بود «حزب الله به پایان رسید!». آن ها در آن زمان تصور می کردند با به شهادت رساندن فرمانده و رهبر حزب الله، می توانند این نیرو را از میان بردارند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز داشت: پس از شهادت سیدعباس موسوی به عنوان فرمانده و رهبر حزب الله برخلاف تصور دشمن ما به واقع شاهد بودیم که یک فرماندهی جایگزین شد که به مراتب توانست با مدیریت بهتر و قوی تر حزب الله را به اهداف بزرگ تری برساند.

وی بیان کرد: اکنون بار دیگر پس از ۳۲ سال شاهد هستیم که رژیم صهیونیستی یکی از فرماندهان اصلی مقاومت را به شهادت رساند؛ قطعاً این اتفاق همچنان که در گذشته حزب الله در حالی که در ضعف قرار داشت اما از بین نرفت، در حال حاضر نیز که حزب الله یکی از بزرگ ترین نیروهای رزمنده جهان می باشد قطعاً تصور و خیال خام رژیم صهیونیستی به واقعیت نمی انجامد.

حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده گفت: اگر نگاهی به گذشته و تاریخ بیندازیم خواهیم دید که در طول ۴۶ سال گذشته ما شاهد حوادث و اتفاقات ناگوار فراوانی بودیم؛ به طور مثال در یک روز ۷۲ نفر از مسئولین کشورمان از سوی دشمن به شهادت رسیدند. منافقین پس از این اتفاق با شادی می گفتند که کار این رژیم تمام است ولی با فرماندهی رهبر مقام معظم رهبری توانستیم به آن ها ثابت کنیم که هرچقدر به تعداد شهدای ما افزوده شود ما قوی تر خواهیم شد و صدور انقلاب آسان تر خواهد شد.

وی در پایان نصرت الهی را شامل نیروهای مقاومت دانست و یادآور شد: به طور یقین ما شاهد یک گشایش از سوی جبهه مقاومت خواهیم بود و در نهایت رژیم غاصب صهیونیستی برچیده خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha