پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ |۱۳ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 17, 2024
روح‌الله امراللهی

حوزه/ رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع(ع) از نظر تعداد زائران و همچنین برنامه‌های فرهنگی و مذهبی رتبه نخست را در بین بقاع متبرکه کشور دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، روح‌الله امراللهی در جلسه ستاد تسهیلات زائرین استانداری قم که با موضوع برنامه‌های سالروز رحلت حضرت موسی مبرقع(ع) در حرم مطهر این امامزاده واجب‌ التعظیم برگزار شد اظهار کرد: مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی را راهبری استانداری و مدیریت ارشد ادارات، اتفاقات خوبی را رقم زده‌اند که از آن جمله می‌توان به استقبال بهتر و گسترده‌تر از زائران نسبت به سال‌های گذشته اشاره کرد.

وی افزود: قم شهری است که مراسم مذهبی و فرهنگی هفتگی و حتی روزانه در سطح ملی و فراملی در آن برگزار می‌شود که با توجه به ظرفیت‌ها، اقدام بزرگی به شمار می‌رود.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه اعتبارات استانی قم در رتبه سی ام قرار دارد، گفت: با این وجود در تمام نهادها و ادارات، افرادی در حال خدمت هستند که توانسته‌اند با تلاش شبانه‌روزی، این خلأ را جبران کنند.

وی ادامه داد: موکب‌های ایرانی و غیر ایرانی در شهر قم و در مناسبت‌های مختلف برپا می‌شوند و به پذیرایی از زائران مشغولند، مناسبت‌هایی همچون سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه(س) که در این روز شهر قم میزبان صدها هزار مسافر و زائر بود.

امراللهی با بیان اینکه حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع(ع) از نظر تعداد زائران و همچنین برنامه‌های فرهنگی و مذهبی رتبه نخست را در بین بقاع متبرکه کشور دارد گفت: برنامه‌های سالروز وفات این امامزاده واجب التعظیم از چهارشنبه این هفته با برپایی شب شعر آغاز شده و مراسم غبارروبی و عطرافشانی، قرائت دعای کمیل، تعویض پرچم، آیین سوگواری، سخنرانی و مداحی هم در ادامه برگزار می‌شوند ضمن اینکه قرار است این برنامه‌ها از طریق شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی سراسری و استانی به صورت مستقیم پخش شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم افزود: تاکنون از منابع استانی و شهری و نیز اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب برای اجرای طرح جامع حرم امامزاده موسی مبرقع(ع) استفاده شده که در این بین توجه خاص رهبری تاثیر بسزایی داشته است.

حجت‌الاسلام سید اسماعیل حسینی مقدم نیز در این جلسه با بیان اینکه یکی از راه‌های میان‌بُر و اثرگذار برای رسیدن به کمال انسانی، زیارت است، گفت: مسئله زیارت دارای درجاتی است که بالاترین آنها زیارت بیت‌الله الحرام است؛ از نظر زائر هم قصه همین است و مقوله زیارت از حیث مزارات مشکک بوده و از حیث زائر نیز چنین است همچنین از نظر کیفیت زیارت هم مراتب مختلفی برای آن در نظر می‌گیرند.

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استاندار قم با بیان اینکه هر سه این مقولات در تکامل آدمی نقش‌آفرین هستند گفت: گاهی مسئله زیارت و نیز زائر، در بارگاه ملکوتی سیدالشهدا(ع) متحد می‌شوند، آنجا که به فرموده امام صادق(ع) یک بار زیارت این بارگاه نورانی، از هزار حج خانه خدا بالاتر است.

وی ادامه داد: مسئله زیارت در مکتب اهل بیت عصمت و طهارت مورد توجه قرار گرفته و ما به این مسئله مفتخریم که از قِبَل این مسئله مبارک، بسیاری از انسان‌ها به نجات و رستگاری دست می‌یابند.

حسینی مقدم با بیان اینکه جمع حاضر هم این افتخار را دارند که در خدمت مسئله زیارت و زائران باشند گفت: ستاد تسهیلات زائرین استانداری باید با هم افزایی و تجمیع امکانات و نیروها، برای توسعه زیارت و نیز استقبال گسترده‌تر از زائران گام‌های اساسی بردارد.

معاون استاندار قم تاکید کرد: برخی افراد هستند که در شهرهای مختلف از جمله قم، مواکب دائمی در مناسبت‌های مختلف برپا می‌کنند، حتی دیده شده برخی از اهالی عراق، خواستار مکان‌های بیشتری برای برپایی موکب به مناسبت سالروز وفات حضرت معصومه(س) بودند.

وی با اشاره به شکوه فراوان مراسم سالروز وفات شهادت‌گونه حضرت معصومه(س) در سال جاری با حضور زائران و خادمانی از ایران و دیگر کشورها عنوان کرد: افتخار بزرگی نصیب ما شده که در خدمت این زائران هستیم و می‌توانیم در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم.

حسینی مقدم گفت: حضرت موسی مبرقع(ع) در زمان خود بزرگ قمی‌ها بوده و جزو راویان معتبر حدیث، ایشان به این دلیل به «مبرقع» معروف هستند که به خاطر جاذبه فراوان، برقعی به روی صورت می‌کشیدند.

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استاندار قم با بیان اینکه چهل تن از امامزادگان و نوادگان ائمه اطهار(ع) در کنار این امامزاده آرمیده‌اند عنوان کرد: حضرت موسی مبرقع(ع) در خارج از ایران و برخی کشورهای اسلامی مشهورتر از داخل کشور است و بسیاری از سادات هندی و پاکستانی هم از نسل ایشان هستند.

وی افزود: در سطح استان قم، رسانه‌ها از جمله مطبوعات، پایگاه‌های خبری و صدا و سیما در زمینه اطلاع‌رسانی برنامه‌های مربوط به سالروز وفات حضرت موسی مبرقع(ع) جدی‌تر از گذشته وارد میدان شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha