جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ |۱۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 18, 2024
تصاویر/ همایش ملی علامه حسن زاده(قدس سره الشریف)

همایش ملی «علامه ذوفنون، سالک توحیدی، حضرت آیت‌الله حسن‌زاده آملی (ره)» با حضور اهالی حوزه و دانشگاه در سالن شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، در ابتدای این همایش، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن رمضانی، دبیر علمی همایش ملی «علامه ذوفنون، سالک توحیدی علامه حسن‌زاده آملی (ره)» به بیان اهداف برگزاری این همایش پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی در مورد هدف برگزاری این همایش، گفت: کسی نیست که علامه حسن‌زاده آملی (ره) را نشناسد، هدف شناساندن ایشان نیست، هدف ما زنده نگاه داشتن یاد او و فروزان نگاه داشتن شعله وجودی اوست تا هر کس در مسیر کسب معرفت و استکمال گام برمی‌دارد، شاخص وجودی علامه برایش یک معیار باشد.

دبیر علمی همایش در مورد شخصیت علامه حسن‌زاده آملی(ره) گفت: ایشان به معنای واقعی کلمه فانی در علم و عالم بود و نه تنها در فراگیری علم و معرفت شاخص است بلکه در تربیت و تزکیه نفس نیز شاخص است.

وی با اشاره به اینکه همه ما مدیون علامه حسن‌زاده آملی (ره) هستیم، افزود: اگر سخن از جامعیت بین علم و عمل و همه علوم و فنونی که در حوزه‌های قدیم و جدید مطرح است، سخن از این امور بدون یاد علامه ممکن نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی عنوان کرد: یاد و خاطره و روش و نحوه تحصیل و تربیت شاگردان از سوی علامه حسن‌زاده آملی(ره) برای همگان الگوست.

در ادامه، آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور در راستای آشنایی نسل جدید حوزه، دانشگاه و جامعه با شخصیت علامه حسن‌زاده آملی (ره)، به ارائه ۱۰ نکته و ویژگی از شخصیت علامه پرداخت که به گفته او هر کدام از آنها جمع اضداد است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور عنوان کرد: یکی از قواعد مهم در انسان‌شناسی این است که هرچه انسان به قله‌های کمال نزدیک شود بسیاری از دوگانه‌ها و اضداد در او سازگارتر می‌شود.

وی افزود: بسیاری از امور در سطوح پایین، شکل متضاد و ناهمخوان و غیر قابل جمع دارند اما انسان هرچه در مسیر کمال گام بردارد، سعه وجودی او موجب حل شدن تضادها در سراسر وجودش در راستای حرکت به سمت کمال می‌شود.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه انسان کامل، جامع اضداد است همانطور که در شأن حضرت علی (ع) آمده است، افزود: علامه حسن زاده آملی (ره) به عنوان چهره برجسته عصر ما در وجودش مجموعه‌ای از اموری که همه جا به راحتی قابل جمع نیست جمع بود و این تجمع از او انسان برجسته‌ و قابل تأسی به وجود آورده بود.

در ادامه این همایش، از کتاب‌های «پرتویی از جلوه‌های حسن‌زاده در عرفان نظری و عملی»، جلد دوم «نهایةالاشراف فی شرح اوصاف الاشراف» و «پای تخت یار» که به ذکر خاطراتی از شخصیت‌های بزرگ در عرصه عرفان و معرف می‌پردازد و همچنین کتاب «استاد عقل و عشق» رونمایی شد.

همچنین در بخشی از این همایش، میزگرد علمی و تخصصی با حضور حجج اسلام والمسلمین سید یدالله یزدان‌پناه، علی شیروانی و حسن رمضانی از شاگردان برجسته علامه حسن‌زاده آملی (ره) برگزار شد.

کارشناسان این میزگرد با بررسی ظرفیت‌های عرفان در فهم مباحث دینی عنوان کردند: بسیاری از مباحث توحیدی در تراث تاریخی با تأسی به علم عرفان نظری قابل فهم خواهد بود.

آنان با بیان اینکه عرفان نظری بسیاری از مباحث را حل و فصل می‌کند، گفتند: کتاب‌هایی چون «الحجة» علامه مجلسی (ره) و «مصباح الهدایة» امام خمینی (ره) دارای مباحث عمیقی است که در ظاهر مشکل است ولی با عرفان نظری حل می‌شود.

دکتر غلامعلی حداد عادل نیز به عنوان سخنران اختتامیه این همایش، در سخنانی علامه حسن‌زاده آملی (ره) را صاحب ابعاد علمی و معنوی و شخصیتی مختلف توصیف کرد و با اشاره به جنبه تاریخ علوم اسلامی و ادبیات فارسی علامه گفت: ایشان جزو معدود علمای دین است که در هفتاد سالگی به ادبیات فارسی عنایت خاص داشت تا بدان حد که کلیله و دمنه و همچنین گلستان سعدی را تصحیح کرد.

وی با طرح این پرسش که وقتی به کسی در سنت علمی حوزه‌ها علامه می‌گفتند مراد چه بوده و تعریف علامه و علامگی چیست، افزود: به کسی علامه گفته می‌شود که در انواع علوم و فنون اسلامی جامعیت داشته باشد و این عنوان در هر عصری شاید نصیب دو سه نفر بیشتر نشود.

رئیس فرهنگستان فرهنگ و ادب فارسی، رسیدن به درجه علامگی را مستلزم استعداد خاص چندجانبه، علاقه و همت وافر دانست و گفت: علامه حسن‌زاده آملی (ره) هم استعداد ادبی، ریاضی، حکمی، فقهی و عرفانی داشت و هم از علاقه و هم از همت فراوان برخوردار بود و با چند ده سال مطالعه به این مقام رسید.

حداد عادل عنوان کرد: این نوع خصوصیت علامگی باعث شده در تمدن و فرهنگ اسلامی و شیعی یک گونه‌ای از کتاب‌ها تالیف شود که عصاره مطالعات این علامه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه معروف‌ترین کتاب‌هایی از این جنس در دوران نزدیک به زمان ما کشکول شیخ بهایی است، گفت: کتاب «هزار و یک کلمه» از مرحوم علامه حسن‌زاده آملی (ره) نیز دارای این ویژگی‌ها است.

همچنین در بخش پایانی این همایش، مقالات حجت‌الاسلام اسماعیل بهرامی، دانش‌پژوه سطح چهار حوزه علمیه امام صادق (ع) و خانم منصوره رحمانی، استادیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز، به عنوان مقالات شایسته تقدیر معرفی شدند.

مقاله‌ای از حجت‌الاسلام محمدامین آسیایی فرد مدرس سطوح عالی حوزه نیز به عنوان مقاله برتر این همایش معرفی و از وی تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha