شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ |۱۵ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 19, 2024
امام‌جمعه کهک

حوزه/ امام جمعه کهک گفت: راهبرد دقیق جنگ فرسایشی و مرگ با هزار زخم، به مراحل پایانی خود رسیده و شکست نهایی رژیم غاصب صهیونیستی نزدیک می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محسن صبوری فیروزآبادی در خطبه اول نماز جمعه و در ادامه مباحث مرتبط با فضائل اخلاقی به تبیین اهمیت و آثار تغافل از منظر روایات معصومین (ع) پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: تغافل و چشم پوشی، از ویژگی های مهم اخلاقی است که در عرصه های فردی و اجتماعی آثار و برکات فراوانی به دنبال دارد و در واقع از اصول و قواعد اصلی معاشرت در اسلام شمرده می شود؛ در روایتی که مضمون آن هم از امام سجّاد(ع) و هم از امام باقر(ع) و هم از امام صادق (ع) نقل شده است، چنین آمده: «صَلاحُ حالِ التَّعایُشِ وَ التَّعَاشُرِ مِلاُْ مِکْیَال ثُلْثاهُ فِطَنَةٌ وَ ثُلْثُهُ تَغَافُلٌ»؛ مصلحت همزیستی سالم و معاشرت با مردم در پیمانه ای است که دوسوم آن هوشیاری و یک سوم آن تغافل است.

حجت الاسلام صبوری فیروزآبادی ابراز داشت: در روایت دیگری از امیر مؤمنان علی(ع) نقل شده که فرمودند: «مِنْ اَشْرَفِ اَعمالِ الْکَریمِ غَفْلَتُهُ عَمَّا یَعْلَمُ»؛ یکی از باارزشترین کارهای کریمان، تغافل از چیزهایی است که از آن آگاهند.

وی در ادامه تغافل و چشم پوشی را موجب آرامش انسان دانست و گفت: کسانی که همواره به امور جزئی اهمیت می دهند و دیگران را در رابطه با امور بی ارزش به چالش می کشند، در گام اول آرامش را از خود می گیرند و سپس از دیگران؛ در حدیثی آمده که: «مَنْ لَمْ یَتَغَافَلْ وَ لاَ یَغُضَّ عَنْ کَثِیر مِنَ الاُْموُرِ تَنَغَّصَتْ عِیْشَتُه»؛ کسی که از بسیاری امور چشم پوشی نکند، زندگانیش تلخ می شود.

وی ابراز داشت: اثر دیگر تغافل عبارت است از عظمت یافتن در چشم دیگران؛ در روایت است که: «وَ عَظِّموُا اَقْدَارَکُمْ بِالتَّغَافُلِ عَنِ الدَّنِّیِ مِنَ اْلاُمُورِ...وَْلاَ تَکوُنوُا بَحَّاثِینَ عَمَّا غَابَ عَنْکُمْ، فَیَکْثُرُ عَائِبُکُمْ...و تَکَرَّموُا بِالتّعَامِی عَنِ اْلاِسْتِقْصَاءِ»؛ قدر و منزلت خود را با تغافل نسبت به امور پست و کوچک بالا برید... و زیاده از اموری که پوشیده و پنهان است تجسس نکنید که عیب جویان شما زیاد می شوند...و با چشم برهم نهادن از دقت بیش از حد در جزئیات، بزرگواری خود را ثابت کنید.

امام جمعه کهک در خطبه دوم نماز جمعه به بررسی وضعیت جبهه مقاومت در منطقه پرداخت و تاکید کرد: علیرغم جنایت های گسترده صهیونیست ها و حمایت های همه جانبه کشورهای غربی، جبهه مقاومت دست برتر را در منطقه داشته و ضربات این جبهه از هر سو به صورت مستمر بر پیکره بی رمق رژیم غاصب صهیونیستی وارد می شود.

وی افزود: از یک سو در غزه علیرغم تمام جنایتها، هنوز ساختار نظامی حماس کاملا حفظ شده و همواره از صهیونیستها تلفات می‌گیرد.

حجت الاسلام صبوری فیروزآبادی تصریح کرد: در جانب حزب الله راهبرد جنگ فرسیشی به منظور ناامنی سرزمین‌های اشغالی ادامه دارد به نحوی که نتانیاهو در سازمان ملل گفت: حزب‌الله شهرکهای شمالی را شهر ارواح کرده است. لذا حملات حزب الله موجب تخلیه ۲۳۰ هزار نفر از شهرک‌نشین‌های سرزمین‌های شمالی اسرائیل شده است.

وی ادامه داد: از محور یمن ۲۰۰ حمله پهپادی و موشکی به کشتی های آمریکایی، اسرائیلی، انگلیسی انجام شده که اختلال در زنجیره واردات و صادرات به اسرائیل را در پی داشته است و این از عجایب روزگار است که همان ملتی که تحت تحریم های گسترده زیر فشار اقتصادی طاقت فرسا مقاومت نمود، امروز اقتصاد رژیم غاصب صهیونیستی را با چالش جدی روبرو نموده است.

حجت الاسلام صبوری فیروزآبادی افزود: مقاومت عراق نیز با بیش از ۱۰۰ حمله راکتی و پهپادی به پایگاه‌های آمریکا در منطقه، اصلی‌ترین حامی اسرائیل را مشغول به خود کرد.

وی بیان داشت: همه اینها نشان دهنده این حقیقت است که راهبرد دقیق جنگ فرسایشی و مرگ با هزار زخم، به مراحل پایانی خود و شکست نهایی رژیم غاصب صهیونیستی نزدیک می شود.

امام جمعه کهک در پایان خطبه های نماز جمعه به برگزاری جلسه فصلی ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان در هفته گذشته اشاره و تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر مساجد، بهبود وضعیت حجاب و عفاف در ادارات، و ساماندهی به وضعیت حجاب و عفاف اتباع خارجی را از مصوبات این جلسه برشمرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha