دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ |۱۷ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 21, 2024
مولوی اسحاق مدنی

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ضمن تشریح تلاش همه‌جانبه دشمنان برای جلوگیری از شکل‌گیری گفتمان مقاومت در جوامع اسلامی گفت: از گذشته تاکنون هر فتنه‌ای که در جوامع اسلامی رخ داده است یهود به طریقی در شکل‌گیری آن نقش داشته‌، چه در صدر اسلام و چه پس از آن.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مولوی محمداسحاق مدنی رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در برنامه تلویزیونی «زمانه» که از شبکه دوم سیما پخش شد با اشاره به نقش یهود در راستای اختلاف‌افکنی میان مسلمانان که از دوران رسول اکرم صلوات‌الله‌علیه‌وآله تا دوران انقلاب اسلامی ایران همواره ادامه دارد، بیان کرد: نخستین کاری که پیامبر اکرم صلوات‌االله‌علیه‌وآله پس از ورود به مدینه انجام داد ایجاد صلح میان دو طایفه بزرگ مسلمانان به نام‌های «اُوس» و «خَزرَج» بود چرا که یهودی‌های حاضر در مدینه میان مسلمانان اختلافات عمیق و گسترده‌ای ایجاده کرده بودند، به گونه‌ای که این دو طایفه به هیچ وجه با هم صلح نمی‌کردند.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: خداوند متعال نیز در قرآن کریم به اختلاف بزرگی که میان این دو قبیله وجود داشت اشاره کرده است. پس از حضور پیامبر صلوات‌االله‌علیه‌وآله در مدینه و تلاش‌های ایشان به برکت اسلام و قرآن میان این دو طایفه صلح برقرار شد. خداوند در آیه ۱۰۳ سوره مبارکه آل‌ عمران در خصوص این مسئله عنوان کرده است «فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ» خداوند در دل‌های شما الفت و مهربانی انداخت و شما را از پرتگاه آتش نجات داد.

*دلایل شدت گرفتن ناآرامی‌ها در منطقه

وی ادامه داد: زمانی اهالی دو قبیله مسلمان «اُوس» و «خَزرَج» با هم نشسته بودند که ناگهان یک فرد یهودی نزد آنان آمد و اشعار حماسی که این دو قبیله در زمان جاهلیت بر ضد یکدیگر می‌گفتند را خواند تا آنان را بر ضد هم تحریک کند؛ موفق شد و آنان را تحریک کرد، بر این اساس برخی از جوانان این دو قبیله می‌خواستند با هم دعوا کنند ولی چون اسلحه‌ای با خود به همراه نداشتند قرار گذاشتند که بروند و اسلحه‌هایشان را بیاورند و فردا با یکدیگر به دعوا بپردازند. پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه‌وآله وقتی از این ماجرا اطلاع پیدا کرد با آن دو قبیله صحبت کرد؛ آنان نیز به سخنان نبی مکرم اسلام صلوات‌االله‌علیه‌وآله گوش فرا دادند و در این برهه آیه قرآن نازل شد.

تلاش همه‌جانبه یهود برای جلوگیری از شکل‌گیری گفتمان مقاومت

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به تلاش همه‌جانبه یهود برای جلوگیری از شکل‌گیری گفتمان مقاومت در جوامع اسلامی عنوان کرد: از گذشته تا کنون هر فتنه‌ای که در جوامع اسلامی رخ داده است یهودیان به طریقی در شکل‌گیری آن نقش داشته‌اند، چه در صدر اسلام و جنگ‌هایی که در آن زمان صورت گرفت و چه در جنگ‌هایی که در سایر دوران‌ها بین مسلمانان اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: تلاش یهود بر ضد مسلمانان در دوران اخیر شدت گرفته و تندتر شده است و علتش هم قوت گرفتن انقلاب اسلامی ایران است، چرا که آنان می‌دانند اگر مسلمانان همچون صدر اسلام با یکدیگر متحد شوند و به قدرت برسند دیگر جایی برای استثمار و استعمار باقی نمی‌ماند و نمی‌توانند منافع کشورهای مسلمان را به راحتی مصادره کنند؛ به بیانی صریح‌تر باید گفت که با اتحاد جوامع مسلمان و قدرت یافتن آنان دیگر در میدان جایی را برای یهود باقی نمی‌گذارد و یهودیان نسبت به این مسئله به خوبی آگاه هستند و از آن هراس دارند. علت شدت گرفتن ناآرامی‌ها در منطقه نیز از همین مسئله سرچشمه می‌گیرد چرا که یهودیان احساس خطر می‌کنند.

*اختلافات جزئی بهانه‌ای است تا به اصل اسلام ضربه وارد شود

مولوی اسحاق مدنی ضمن انتقاد به رفتار برخی مسلمانان که به دور از عقل‌گرایی و صرفاً با رفتاری احساسی به اختلاف‌افکنی میان جامعه مسلمین دامن می‌زنند، افزود: انسان اگر بر اساس عقل عمل کند چنین رویه‌ای را در پیش نخواهد گرفت. افراد کوتاه‌فکر منافع اسلام را در نظر نمی‌گیرند و تنها به فکر منافع شخصی خود هستند؛ این دسته از افراد احساسات برخی از پیروان مذهب شیعه یا اهل تسنن را تحریک می‌کنند تا خودشان مورد علاقه آنان واقع شوند و بتوانند از مردم بهره اقتصادی یا بهره‌های دیگری ببرند.

وی مسلمانانی که میان پیروان دین اسلام آتش‌افروزی و تفرقه‌پراکنی می‌کنند را ابزار دست دشمنان اسلام برشمرد و تصریح کرد: در حال حاضر زمینه وحدت تا حد زیادی فراهم شده است که یک نمونه آن برگزاری مستمر کنفرانس‌های اسلامی است؛ غالب اعضای جامعه مسلمین نیز از اختلافات پرهیز می‌کنند و طبق مصلحت اسلام و رضایت خداوند قدم بر می‌دارند ولی در عین حال انسان‌های نادان در هر دو طیف وجود دارد که به مقدسات یکدیگر توهین می‌کنند. گاهی مسائل جزیی بهانه قرار می‌گیرد تا به اصل اسلام ضربه وارد شود. ضروری است هر مسلمان نسبت به این مسائل آگاه باشد و رفتاری مناسب در راستای صیانت از دین مبین اسلام را در پیش گیرد.

انتهای پیام/۶۳/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha