دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ |۲۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 28, 2024
نشست

حوزه/ نشست علمی پژوهشی با موضوع جایگاه امام حسین(ع) در سوره فجر در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) بم برگزار شد. 

به گزارش خبرگزاری حوزه از کرمان، نشست علمی پژوهشی با موضوع جایگاه امام حسین(ع) در سوره فجر در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) بم برگزار شد.

خانم جوادی استاد تفسیر در این جلسه گفت: سوره فجر در روایات به سوره امام حسین (ع) معروف است. معصومین (علیهم السلام) در روایات باطن سوره فجر را بیان کردند.

وی افزود: فراز اول این سوره قسم به طلوع فجر است، که در روایت امام صادق (ع) به امام مهدی (ع) اشاره دارد. این فراز به آینده اشاره می‌کند.

استاد تفسیر ادامه داد: در فراز بعدی می‌گوید به گذشته نگاه کنید که چگونه سه تمدن، که ادعای خدایی می‌کردند نابود شدند. در قسمت سوم سوره ماهیت دنیا را تحلیل می‌کند. در فراز چهارم باطن دنیا یعنی آخرت را بیان می کند.

وی فراز پنجم را مهمترین فراز عنوان کرد و گفت: همه فرازها مقدمه این فراز بود می فرماید: «یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ریک راضیة مرضیه» در این آیات مخاطب آقا امام حسین (ع) است، نفسی که با علاقمندی و یاد پروردگارش آرامش و سکون یافته و آنچه خداوند برایش بپسندد، رضایت دهد.

استاد تفسیر ادامه داد: خود را بنده‌ای می‌بیند که مالک هیچ نفع و ضرری برای خود نیست و نعمت ها و توانگری‌ها او را به کفر نمی‌کشاند و فقر و تنگدستی باعث ناشکری و کفران او نمی شود. در هر حالت بر عبودیت پابرجاست و از صراط مستقیم منحرف نمی شود لذا نفس مطمئنه در زمره‌ی بندگان خدا و دارای مقام عبودیت است.

خانم جوادی در پایان به حدیث امام صادق (ع) اشاره کرد: امام فرمود: «سوره‌ی فجر را در نمازهای واجب و مستحب خود قرائت کنید که این سوره در شأن امام حسین (ع) است. شخصی علت آن را جویا شد، حضرت در پاسخ فرمودند به دلیل آنکه امام حسین صاحب نفس مطمئنه بود که خداوند از او راضی و او از خداوند راضی بود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha