چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024

محل زندگی مبلغ ممتاز جهان اسلام، مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین فلسفی به مرکزی برای تربیت خطبای توانمند تبدیل شده تا در همیشه تاریخ یاد فلسفی به عنوان زبان گویای اسلام مطرح باشد.

آنچه در پی می‌آید گزارشی از روند تربیت مبلغ در «دارالمبلغین  فلسفی» تهران است که چند سالی است تحت اشراف مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی اداره می‌شود.

حجت‌الاسلام صفوی در گفت‌وگو با مرکز خبر حوزه با تشریح فعالیت‌های این مرکز گفت: حضرت آیت الله مکارم شیرازی به منظور زنده نگه داشتن یاد و خاطره مرحوم علامه محمدتقی فلسفی که از وعاظ و خطبای توانا به حساب می آمد، منزل ایشان را برای ایجاد دارالمبلغین خریداری و ساختمانی چهار طبقه با امکاناتی مناسب در آن احداث نموده و نام آن را نیز دارالمبلغین علامه فلسفی نهادند.

وی ادامه داد: بهره برداری تبلیغی از این منزل پس از حفظ نام آن مرحوم، هدف دیگر  حضرت آیت الله مکارم شیرازی بود که با ایجاد دو مجموعه در آن این امر تحقق یافت.

مدیر دارالمبلغین فلسفی گفت: جلسات تبلیغی وعاظ که از دیرباز و در زمان حیات مرحوم فلسفی در منزل ایشان برگزار می شد پس از رحلت آن واعظ شهیر، از بین نرفت و همواره ادامه دارد.

وی افزود: این جلسات، صبح جمعه هر هفته با حضور حدود 50 واعظ و خطیب توانا برگزار می گردد، در این مجالس مشکلات تبلیغی و راه کارهای رفع آن مورد بررسی قرار می گیرد و با دعوت از شخصیت ها برای سخنرانی، نقش موثری را در هدایت وعاظ و خطبا به همراه دارد. 

حجت‌الاسلام صفوی با اشاره به تاسیس مدرسه علمیه سفیران هدایت در دارالمبلغین گفت: به واسطه اینکه فعالیت اصلی سفیران هدایت، تربیت و پرورش مبلغ می باشد لذا حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاسیس آن در دارالمبلغین موافقت نمودند.

وی به نحوه جذب و گزینش در این مدرسه اشاره کرد و افزود: افراد علاقه مند به امر تبلیغ از طریق آزمون و مصاحبه جذب مدرسه علمیه سفیران هدایت می شوند، آنان طی یک دوره پنج ساله با اصول مسائل دینی، شرعی و تبلیغی اسلام آشنا و سپس به عنوان روحانی مبلغ وارد جامعه می شوند البته راه برای ادامه تحصیل آنان نیز در حوزه باز است.

مدیر دارالمبلغین یادآور شد: خروجی کار سفیران هدایت که در سال 1385 تاسیس شده، در سال 1390 نمایان می شود، و تاکنون هیچ فارغ‌التحصیلی نداشته است.‌

وی با بیان اینکه 60 طلبه این مدرسه، با موفقیت، امتحانات خود را به پایان رسانده‌اند، اظهار داشت: در سال تحصیلی جدید نیز بنا بر اعلام حوزه‌های علمیه، زمینه پذیرش طلبه جدید فراهم شد.منزل مسکونی مرحوم فلسفی محور هدایت وعاظ و خطبا

حجت‌الاسلام صفوی به ضرورت اهمیت و توجه به مقوله تبلیغ اشاره کرد و گفت: هر کس با مباحث تبلیغی آشنا باشد، ضرورت این مساله را خیلی خوب درک می کند،  امروز نیاز جامعه به تبلیغ دین اسلام بسیار زیاد است، البته با توجه به اینکه سطح فرهنگی جامعه بالا رفته نمی‌توان به سبک‌های سابق بسنده کرد لذا نوآوری در تبلیغ و استفاده از شیوه‌های نوین تبلیغی لازم و ضروری می‌باشد.

وی به نحوه انتخاب مدیر مدرسه سفیران هدایت دارالمبلغین اشاره کرد و گفت:  مدیر این مدرسه توسط مرکز مدیریت سفیران انتخاب و پس از تایید حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی رسما کار خود را در مدرسه شروع می کند.

مدیر دارالمبلغین فلسفی افزود: معظم‌له به طور مرتب پیگیر امور مدرسه هستند و نسبت به روند فعالیت های مدرسه توجه دارند،البته همانگونه که گزارش کار مدرسه به مرکز مدیریت سفیران هدایت ارائه می شود، محضر معظم‌له نیز ارسال می گردد.

وی با بیان اینکه ظرفیت پذیرش طلاب در این مدرسه 120 نفر می باشد، اظهار داشت: پس از فارغ‌التحصیلی نخستین دوره، و به تناسب امکانات مدرسه ممکن است سطح پذیرش را افزایش دهیم، زیرا این مدرسه از لحاظ فضای آموزشی مشکلی ندارد، تنها مشکل موجود، نداشتن خوابگاهی مناسب برای طلاب است که باید به طور شبانه‌روزی در آن  حضور داشته باشند که امیدواریم آن نیز برطرف شود.

وی گفت: کتابخانه ای با  6 هزار جلد و واحد رایانه با 10 دستگاه را در اختیار طلاب علاقه‌مند به مطالعه و پژوهش قرار داده‌ایم تا با شیوه‌های نوین مسایل مربوط به پژوهش را پیگیری کنند.

حجت‌الاسلام صفوی با اشاره به شرایط طلاب مدارس سفیران هدایت در ایام تبلیغ گفت: فعلاً علاقه‌ای برای اعزام طلاب در ایام تبلیغی نداریم، زیرا ورود به عرصه تبلیغ نیازمند حداقل معلومات است.

وی به ضوابط معمم شدن طلاب سفیران هدایت اشاره کرد و گفت: پرونده طلاب از لحاظ علمی و اخلاقی توسط شورایی از اساتید و مسئولان مدرسه مورد بررسی قرار می گیرد و سپس با نظر آن شورا ملبس می‌شوند.

مدیر دارالمبلغین فلسفی تهران با اشاره به نوع دروس ارائه شده به طلاب سفیران اظهار داشت: طلبه های سفیران هدایت از بدو ورود فقط صرف و نحو نمی‌خوانند، بلکه در کنار این دروس، تبلیغ را نیز به صورت تخصصی فرا می‌گیرند.

وی گفت: از جمله ویژگی‌های این دوره، فراگیری تفسیر 15 جزء از قرآن کریم است و با روش سخنرانی و احکام نیز به طور کامل آشنا می شود.

این استاد حوزه با بیان اینکه حوزه به این نتیجه رسیده که باید در کنار مجتهد پروری، مبلغ پرور نیز باشد، اظهار داشت: اجتهاد جدای از تبلیغ نیست و مجتهد نمونه‌ای از مبلغ اسلام است لذا باید به سمتی پیش برویم که بخشی از دروس مرتبط با تبلیغ در دروس مرجع پروری گنجانده شود.

حجت‌الاسلام صفوی به آشنایی طلاب سفیران هدایت با مقوله تحقیق و پژوهش اشاره کرد و اظهار داشت: طلاب برای کسب نمره قبولی نیاز به نمره تحقیق در بعضی از دروس دارند و در عین حال نیز باید درس روش تحقیق را نیز بگذرانند.

وی در پایان به اهمیت اطلاع رسانی در حوزه اشاره کرد و گفت: مرکز خبر و هفته‌نامه افق حوزه می تواند در  جهت دهی به اساتید و طلاب موثر باشد.

مدیر دارالمبلغین فلسفی افزود: حوزه باید در جریانات سیاسی تاثیرگذار باشد، زیرا اگر طلبه با جریان سیاسی آشنا نباشد در کوران حوادث جامعه تاثیرگذار نخواهد بود.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha