چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024

نقد کردن مطلب یا سخن افراد با رعایت ادب، اشکالی ندارد، اما نباید شخصیت و حرمت افراد را با سخنان خود بشکنیم.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت‌الله حائری‌‌شیرازی در سلسله نشست‌های بصیرت‌افزایی طلاب که شب گذشته با موضوع «انقلاب اسلامی، ولایت فقیه و رهبری» در مدرسه علمیه حقانی قم برگزار شد با تاکید بر تکریم علمای دین، اظهار داشت: یکی از وظایف مهم هر مسلمانی مخصوصاً طلاب، تکریم علمای دین است و این امر، از عوامل مهم توفیق بسیاری از افراد در زندگی است و ما باید به این امر اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

وی، حفظ احترام علما و بزرگان را یکی از سنت‌‌های پسندیده و دیرین حوزه‌های علمیه دانسته و افزود:متاسفانه در طول دهه‌های بعد از انقلاب بر اثر برخی عوامل، این صفت پسندیده کمی کمرنگ و برخی حریم‌ها شکسته شده است.

استاد اخلاق حوزه با بیان این مطلب که نباید حریم افراد شکسته شود، گفت: نقد کردن مطالب و سخن افراد با رعایت ادب هیچ اشکالی ندارد، اما باید دقت کرد که شخصیت افراد و حرمت‌ها شکسته نشود.

*شیوه پسندیده حوزه در نقد افراد

وی ضمن تاکید بر این مطلب که حفظ حرمت افراد یکی از سنت‌های خوب حوزه می‌باشد، گفت: یکی از رسوم خوب حوزه این است که وقتی می‌خواهند مطلب کسی را نقد و رد کنند، اسم او را کمتر می‌برند، اما در تجلیل از افراد نام او را فراوان ذکر می‌کنند که این رسم  تجلیل شیوه بسیار پسندیده‌ای است.

آیت‌الله حائری‌شیرازی، طلبگی را یک افتخار و توفیق برشمرد و خطاب به طلاب گفت: اگر امروز طالب کسب و استمرار توفیق هستید، حرمت علما و بزرگان خود را حفظ کنید.

استاد اخلاق حوزه ادامه داد: تحصیل طلاب نباید با تکیه بر نیت‌های مادی و پست‌های دنیایی باشد، بلکه طلبه باید خود را وقف اسلام و گسترش علوم دینی نماید.

آیت‌الله حائری شیرازی در ادامه سخنان خود با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی یکی از برکات بزرگ این نهضت را وجود رهبری عادل و فقیه دانسته و گفت: وجود ولایت ‌فقیه برای جامعه ما نعمت است که همه باید قدردان و پیرو آن باشیم.

*انتقاد از حرمت‌شکنی‌ها

وی با اشاره به برخی حرمت‌‌شکنی‌های در جامعه، یادآور شد: امروز در کشور، سخنان رهبری فصل‌الخطاب است و اگر ایشان بر حفظ حرمت‌ها تاکید می‌کنند، همگان باید از آن تبعیت کنند.

این استاد حوزه، جامعه ایران را به نماز جماعت بزرگ و باشکوهی تشبیه کرده و ابراز داشت: تنها امام جماعت این نماز، رهبری انقلاب است و وظیفه نمازگزاران نیز این است که از امام‌جماعت در اعمال سبقت نگیرند و یا عقب نیفتند، بلکه هماهنگ با ایشان جلو بروند.

*انقلاب را بشناسیم

آیت‌الله حائری‌شیرازی در پایان از عموم مردم به خصوص طلاب خواست تا انقلاب را به خوبی شناخته و با جان و دل آن را حفظ نمایند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha