سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024

عضوجامعه مدرسین گفت:بررسی شیوه کسب علوم و تحقیق در موضوعات مختلف توسط یک مجتهد و عالم راه و روش و سیره او در دانش‌اندوزی محسوب شده و زمانی که این سیره مورد شناخت قرار گیرد روش‌شناسی محقق می‌شود، بنابر این روش شناسی در در آرا شیخ انصاری ضروری است.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت‌الاسلام والمسلمین  ابوالقاسم علیدوست  امروز در مراسم نکوداشت شیخ اعظم که به مناسبت دویست و یازدهمین سالروز درگذشت شیخ مرتضی انصاری در مدرسه عالی خاتم الاوصیا(ص) قم برگزار شد، گفت: شناخت اجرای عملیات تفکر، پژوهش و تحقیق به معنای روش شناسی است .

وی افزود: بررسی شیوه کسب علوم و تحقیق در موضوعات مختلف توسط یک مجتهد و عالم راه و روش و سیره او در دانش‌اندوزی محسوب شده و زمانی که این سیره مورد شناخت قرار گیرد روش‌شناسی محقق می‌شود.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: روش‌شناسی اجتهاد دارای شیوه‌ها و مراحل مختلفی همچون بررسی تفکر، تتبع و شیوه‌های پژوهش خواهد بود.

عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه مفهوم‌شناسی و روش‌شناسی به شاخه‌های گوناگونی تقسیم می‌شوند گفت: روش‌شناسی مجموعه علمای یک دین، مذهب یا مکتب از جمله این شاخه‌ها به شمار می‌روند.

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست گفت: روش شناسی اجتهادی در متعلق های گوناگون را می توان مورد بررسی قرار داد .

وی افزود:در روش شناسی می‌توان به بررسی سیر تفکر و شیوه اجتهاد فرد حتی در قالب یک کتاب یا برهه‌ای از تاریخ زندگی او پرداخت.

عضو جامعه مدرسین با تاکید بر انجام روش‌شناسی اجتهاد توسط محققان و پژوهشگران تصریح کرد: این امر تأثیراتی خواهد داشت که نخستین مورد آن تسلط طلاب بر یک نوع خاصی از اجتهاد خواهد بود.

وی بیان داشت: فهم صحیح سخن دیگران از دیگر فواید و برکات روش‌شناسی اجتهادی است، زیرا در صورتی که افراد با شیوه‌های پژوهش دیگران در مقولات علمی آشنا باشند می‌توانند درک بهتری از نظرات آن‌ها به دست آورند.

این استاد حوزه، نقد فهم و درک دیگران از موضوعات مختلف را از دیگر آثار روش‌شناسی برشمرد و افزود: اجتهاد حاصل تلاش فقها بوده و پدیده‌ای انسانی است.

وی خاطرنشان کرد: فقه دانش کشف شریعت است و اجتهاد تلاشی در راستای این شناخت و کشف محسوب می‌شود بنابراین در عین تقدس و احترام زیاد می‌توان به نقد آن پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست بیان داشت: برخی از فقهایی در مواجهه با برخی روایات هیچ گونه دغدغه های ندارند .

وی با اشاره به فایده دوم دانش روش شناسی افزود: فایده دوم روش شناسی درک کلام دیگران بوده برای خیلی ها سئوال پیش می آید که چرا شیخ در روش شناسی از سند های ضعیف استفاده کرده است . البته کسی که اگر روش شخص را نشناسد در روش های شیخ در می ماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha