پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024
کد خبر: 302540
۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۵

مدیر کل اوقاف وامور خیریه استان قم، برنامه ها وفعالیت های این اداره کل را درهفته وقف تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین شوزب شیری امروز چهارشنبه (20 دی) در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت هفته وقف برگزار شد، با اشاره به این که پیامبر اسلام (ص)بزرگترین واقف و موسس این عرصه نوین بودند، خاطرنشان کرد: از روز 21 تا 27 دی ماه به عنوان هفته وقف نامگذاری شده است .

وی افزود:روز پنجشنبه تحت عنوان وقف، ترویج فرهنگ قرآن و معارف معصومین(ع)، روز جمعه به عنوان وقف، احیای سنت نبوی و سیره علوی، روز شنبه ، ولایت و تداوم و بیداری اسلامی، روز یکشنبه وقف اقتصاد و افزایش بهره وری، روز دوشنبه، وقف، عدالت و نیازهای اجتماعی، روز سه شنبه وقف، قطب فرهنگی شدن بقاع و روز چهارشنبه به عنوان وقف، بانوان و توسعه ماندگار نامگذاری شده است.

مدیر کل اوقاف وامور خیریه استان قم، با اشاره به اینکه تعداد واقفان استان قم دو هزار نفر هستند، ادامه داد: یک سوم واقفان استان قم بانوان هستند و قریب 95 درصد واقفان در قید حیات نیستند و اموالشان را وقف کردند اما خداوند مال آنها را نگه داشته و آثار و برکات اموال آنها در این دنیا جریان دارد.

حجت الاسلام والمسلمین شیری افزود: تعداد 923 موقوفه استان قم انتفاعی و رایگان و هزار و 76 مورد از موقوفه استان قم منفعتی است که اجرت آن در موضوعات مختلف هزینه می شود.

 وی خاطرنشان کرد: ایستگاه هایی به مناسبت هفته وقف در مراکز امامزادگان و معابر پرتردد ایستگاهی با عنوان "همه واقف باشیم" راه اندازی می شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم با تاکید بر توجه  پیامبر و ائمه اطهار(ع) به اهمیت وقف خاطرنشان کرد: امیرالمومنین (ع)تا چاهی را می کندند و به آب می رسیدند آن را وقف می کردند، هیچ صحابه ای از پیامبر اکرم(ص) نبود مگر اینکه موقوفه ای داشته باشد.

وی اظهار داشت: همزمان با هفته وقف برخی از اماکنی که بازسازی شده افتتاح می شود، از جمله مدرسه علمیه ملاصادق قم است  که از مدارس کهن وقفی می باشد که بازسازی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین شیری از ثبت موقوفات جدید در بانک اطلاعات خبر داد و خاطرنشان کرد: تاکنون 15 موقوفه جدید به دست ما رسیده است.

 

* اعزام مبلغان وقف به مناطق مختلف قم

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم همچنین از دیدار با مراجع عظام تقلید خبر داد و ابراز داشت: عطرافشانی قبور امامزادگان در بخش ها و شهرستان قم، نشست صنفی با هنرمندان و اصحاب قرآنی و روحانیون و کسبه از دیگر برنامه های هفته وقف استان قم است.

وی در ادامه با اشاره به رسالت های رسانه ها در احیای وقف گفت: همایش وقف و رسانه روز دوشنبه با هدف هم اندیشی با رسانه ها برگزار می شود تا وظایف رسانه ها در برابر احیای وقف بررسی شود.

حجت الاسلام والمسلمین شیری ادامه داد: تریبون های خبری تاثیرگذاری خاص خود را دارند و موضوعاتی در این همایش بررسی می شوند تا از ظرفیت های رسانه آگاه شویم.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم خاطرنشان کرد: همایش "یاوران وقف" نیز روز دوشنبه در مسجد مقدس جمکران برگزار می شود، نشستی نیز با بانوان واقف و فعال در عرصه وقف انجام می شود.

وی از اعزام روحانیون و مبلغان به مناطق شهری و بخش های استان قم خبر داد و گفت: در ماه محرم امسال قریب به 40 نفر در دهه اول و 35 نفر در دهه دوم محرم به مناطق مختلف استان قم اعزام شدند و حدود 220 نفر از روحانیون نیز پشتیبانی شدند تا در مناطق محروم به احیای وقف بپردازند.

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha