چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
کد خبر: 324215
۱۴ آذر ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۲

حقوق شهروندی در اندیشه اسلامی و راهکارهای اجرایی آن در کشور، با حضور اساتید و فضلای حوزه علمیه قم و بررسی شد.

مسئول دفتر کمیسیون حقوق بشراسلامی در قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اعلام این خبر، اظهار داشت: کمیسیون حقوق بشر اسلامی برای ظرفیت ‌سازی فکری در زمنیه‌های مختلف حقوق انسانی و در راستای تبیین هرچه بیشتر ابعاد اندیشه اسلامی درباره حقوق مردم، به تبیین و بررسی حقوق شهروندی در اندیشه اسلامی کرد.

عباسی با اشاره به برگزاری این نشست علمی، امروز با حضور اساتید و فضلای حوزه علمیه قم و کارشناسان حقوقی، ادامه داد:‌ در این نشست علمی حجج الاسلام والمسلمین احمد دیلمی، عضو هیئت علمی داشنگاه قم، حسین جوان آراسته، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، عباسعلی براتی، عضو هیئت  علمی جامعه‌المصطفی و سید احمد طباطبایی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران-پردیس قم حضور داشتند.

وی با اشاره به سخنرانی دکتر ضیایی فر، رییس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در این نسشت، درباره مباحث بررسی شده گفت: مسئله حقوق شهروندی در کشور، در گفتمان رسانه‌ها یا اظهار نظرهای  برخی از مسئولان مورد توجه قرار گرفته است که در این راستا منشوری  تهیه شده تا دولت در آینده ملزم به اجرای آن در این عرصه باشد.

مسئول دفتر کمیسیون حقوق بشر اسلامی در قم افزود: در این عرصه یکی از پرسش‌های مهم در سطح جامعه، نسبت میان مباحث حقوق شهروندی با اندیشه اسلامی است؛ به این معنی که حقوق شهروندی در اندیشه اسلامی چه اندازه اهمیت دارد و در این عرصه این مسئله از مسائل اصلی حکومت با از موضوعات فرعی و جانبی آن می‌باشد.

وی افزود: از دیگر مباحثی که در این نشست علمی بررسی گردید، این بود که بر اساس اندیشه اسلامی، تا چه اندازه می‌توان حقوق شهروندی را معلق یا محدود ساخت، یا حفظ نظام، ‌مجوزی برای محدود سازی حقوق شهروندی می‌شود؟

عباسی با بیان این که در این نشست همچنین بررسی شد که در صورتی که حقوق شهروندان در جامعه اسلامی به هر دلیلی نقض شد، جبران این نقش حق چه ابعادی دارد، افزود: همچنین در این نشست علمی راهکارهایی برای دولت‌مردان و مسئولان حکومتی و نهاد‌های مدنی در زمینه پیشبرد حقوق شهروندان ارائه شد.

انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha