چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ |۲۸ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 2, 2024
حجت‌الاسلام نکونام

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: نفس، همواره انسان را به گناه و انحراف سوق می دهد و تنها راه نجات از شر شیاطین بیرونی و درونی، حرکت در مسیر اهل بیت(ع) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین نکونام، در جلسه درس اخلاق دانش پژوهان موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) قم با اشاره به کتاب چهل حدیث امام خمینی(ره)، اظهارداشت: علمای اخلاق سه اصل مشارطه، مراقبه و محاسبه را برای رسیدن به تهذیب و کمالات نفسانی لازم می دانند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه یادآور شد: نفس همواره انسان را به گناه و انحراف سوق می دهد و تنها راه نجات از دست شیاطین بیرونی و درونی حرکت در مسیر الهی است.

وی با بیان این که مقاومت در برابر نفس و گناه سخت است، تصریح کرد: مراقبه می تواند انسان را از گرفتاری های نفس و شر شیاطین بیرونی نجات دهد.

استاد حوزه علمیه قم، حسابرسی را یکی از ویژگی های مومنین دانسته و افزود :مومنین همواره در طول شبانه روز، اعمال خود را محاسبه کرده تا گرفتار گناه و معصیت نشوند.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله العظمی بهجت(ره) همواره بر مداومت در قرائت قرآن، خواندن نهج البلاغه و جهاد با نفس توصیه می کردند.

وی با اشاره به روایتی از امام کاظم (ع)، ادامه داد: امام علیه اسلام می فرمایند "از ما نیست که کسی که روزانه از خودش حسابرسی نداشته باشد و از گناهان توبه نکرده باشد".

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که بسیاری از مردم نگاه سطحی به معنویات دارند، ابراز داشت: اولین اثر گناه، بی حالی در انجام عبادات است.

این استاد حوزه با اشاره به آیه "إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ"، تصریح  کرد: برخی از انسان ها نماز می خوانند و در عین حال گناه هم می کنند، این مسئله نشان می دهد که به واقعیت نماز بی توجه بوده اند.

حجت الاسلام والمسلمین نکونام با اشاره به آیه "يا أَيهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ(الحشر/18)" تصریح کرد: خیلی ها مراقب اعمال خود نیستند و نمی دانند چه چیزی را برای آخرت ذخیره  می کنند.

وی افزود: انسان ها در مقام عمل، کمتر به اعمالشان توجه می کنند و اعمال خوب را رها کرده و گرفتار گناه می شوند، در صورتی که خدای متعال می فرمایند "انسان ها باید اعمال خود را روزانه بازبینی کرده و انحرافات، اشتباهات و گناهان را با توبه جبران کنند".

حجت الاسلام والمسلمین نکونام تصریح کرد: انسان هایی که گرفتار گناه می شوند، ابتدا خدا را فراموش کرده و پس از آن، دچار خود فراموشی می شوند .

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خطاب به طلاب گفت: تا می توانید از فرصت ها و لحظات عمر، در مسیر اطاعت و بندگی خداوند و پیروی از اهل بیت(ع) استفاده بهینه را داشته باشید و سرمایه ای را برای آخرت خود ذخیره کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha